SNR[dB] terskelverdier for DVB-S / DVB-S2

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55767
    Bobben
    Deltager

    Det er flere mottagere som viser SNR i dB. SNR= Signal to noise ratio. Kalles også ofte carrier to noise C/N.

    CD sin ADB PVR viser SNR i dB men også en rekke andre mottagere viser dette. SNR er signal/støy forhold på mottatt transponder. Dette er den viktigste måleparameteren i et DVB-S/S2 signal. SNR verdien kan også sammenliknes (hvertfall mellom mottagere av samme type). Signalstyrke verdiene kan ikke sammenliknes siden det påvirkes av kabeltap, LNB forsterkning osv. Det er kun SNR som er egnet til sammenlikning av antenner/LNB’er osv.

    Da kan det være litt interessant å vite hvor mye SNR man må ha for feilfritt mottak. DVB har en teoretisk spec for dette. Jeg har laget en tabell over alle SNR terskelverdiene der jeg har merket de forskjellige parameterene CD og Viasat benytter.

    Hensikten er at man raskt skal kunne se om SNR er farlig nær terskel. Normalt sett så er marginen på CD DVB-S med 60cm antenne fra 5-7dB.   Dvs. en DVB-S SNR mellom 12.7dB til 14.7dB.

    De fleste mottagerene jeg har sett som viser SNR verdier klarer ikke å vise verdier høyere enn ca. 16dB (men det holder lenge).

     

    Se vedlagt tabell:

    DVB SNR terskelverdier

    #61457

    Tak for dit input og tabellen Bobben. 

    #61458
    Bobben
    Deltager

    Jeg har gjort noen praktiske tester med ClarkeTech boks og min 1.2m Fibo.  Har egen motor for å justere elevasjon og kan derfor kjøre antennen ut i elevasjon .

    Har forsøkt å kjøre antennen i retning nord til signalet faller bort og terskel verdene for DVB-S ser ut til å stemme ganske bra.  For DVB-S2 ser det ut som SNR terskelverdiene ligger ca. 1dB høyere enn i tabellen. Det kan forsåvidt skyldes at mottageren ikke måler veldig nøyaktig. Det er tross alt ikke noe måleinstrument.   

Login Registrer
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button