Sløjfe- eller hybrid topologi?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #57153
    Jerzy
    Deltager

    Jeg bor i et rækkehuskompleks, hvor der blev etableret et kabel-TV anlæg helt tilbage i 1988.
    Anlægget ejes 100% af grundejerforeningen i dag.

    Signalleverandør mener, at den nye lov om frit valg/fravalg af “pakker” ikke gælder i vores tilfælde, da anlæggets topologi er sløjfe (daisy chain på engelsk).
    Jeg formoder, at signalleverandøren, der har mange antenneforeninger – hovedsagelig ældre anlæg i lejeboligforeninger – som kunder, vælger at definere vores anlægs topologi for sløjfe, for at undgå/forhindre kundeflugt.

    Kan nogen vurdere om den opkobling, som kan ses på det vedlagte blokdiagram er sløjfe- eller hybridtype?

    Tillægsspørgsmål:
    Har signalleverandøren – juridisk set – ret til at bestemme om en eventuel udkobling af en slutbruger skal udføres af, som de kalder autoriseret tekniker.
    Der er, som bekendt, kun krav til autorisationen for vvs-, el-, gas- og kloakarbejde jfr Sikkerhedsstyrelsen.
    Autoriseret TV-, kabel-tv-, antennetekniker ol. ikke er beskyttet titel, efter min mening.

    Det kræver ingen faglig kunnen at skrue en coax tilslutning af og erstatte den med en F 75 ohms, termineringsimpedans.
    Jo, bortset fra at kunne håndtere en 11 mm fast eller skruenøgle 😉

    Antenneanlæg-bokdiagram-1.gif

    #66712
    lytro
    Deltager

    Det er ikke en sløjfe type approve

    Du skriver ikke hvilke signalleverandøre du har.

    Yousee have en gang 3 pakker hvor man kunne vælge grundpakken. – Filter på. Så man kun kunne modtage VHF kanalerne.

    Mellem pakken, så man kun kunne se VHF og de laveste UHF kanaler.

    Fuldpakke, ingen filter, man kunne se både VHF og UHF kanalerne.

    Og de filter kan man godt montere på jeres antenne anlæg.

    MEN i dag har man forskellige digitale løsninger med kort, de er kodet. Så skal du have en modtager der kan “læse” kort.

     

    Der er sådan set ikke krav til autorisationen. Men hvis du klager over signalet til leverandøren og han kommer og måler, og der er fejl på jeres anlæg. Så får I en regning

    Derfor find en der ved hvad han laver, og det er ikke kun at man kan montere en 75 ohms terminering.

     

    Lynge smile

    #66713
    Preben Pedersen
    Deltager

    Hvad sker der hvis Hus M ikke vil være medlem eller Hus F ikke vil give adgang til loftet, når man har fra meldt sig medlemskab af fællesskabet.

    Der skal vel være mulighed for fejlsøgning på kablerne, der løber hen over lofterne, så det kan vel godt betegnes som et sløjfe anlæg. 

    #66714
    Niels Petersen
    Deltager

    Når alle har deres egen tilslutning som det du viser på diagrammet, så er det jo ikke et sløjfeanlæg, og derved nemt at frakoble en aftager.

    #66715
    Preben Pedersen
    Deltager

    Niels Petersen sagde
    Når alle har deres egen tilslutning som det du viser på diagrammet, så er det jo ikke et sløjfeanlæg, og derved nemt at frakoble en aftager.

    Hvordan så med den efterfølgende adgang til installationen ??

    Det er jo ikke på alle lofter der sidder fordeler til de enkelte rækkehuse – hvem kan forlange adgangen, hvis en husstand har frameldt sig ??

    Tror det er derfor sådanne typer anlæg bliver betragtet som “sløjfe anlæg”

    #66716
    Niels Petersen
    Deltager

    Da alle har seperat tilslutning, så er det IKKE sløjfe. Der kan ikke nægtes adgang til de tekniske instalationer, de tilhører ikke lejeren.

    #66717
    Preben Pedersen
    Deltager

    Niels Petersen sagde
    Da alle har seperat tilslutning, så er det IKKE sløjfe. Der kan ikke nægtes adgang til de tekniske instalationer, de tilhører ikke lejeren.

    I dette tilfælde nævnes der rækkehuse og det betyder vel ikke det er lejeboliger, selv om det også kan forekomme.

    hvad hvis det ikke er tinglyst på matriklen omkring adgangsforhold ?

    #66718
    Niels Petersen
    Deltager

     Uanset boligformen, ville det være mærkeligt om ikke der er sikret at der kan være adgang til instalationerne, ellers var det sikkert lavet på anden vis.

    #66719
    lytro
    Deltager

    Man skal IKKE søge problemer confused

    man skal søge løsninger wink

    Man kan evt, montere fordeleren i et skab på ydersiden af huset.

     

    Lynge smile

    #66721
    Jerzy
    Deltager

    lytro sagde
    Det er ikke en sløjfe type approve

    Du skriver ikke hvilke signalleverandøre du har.

    Yousee have en gang 3 pakker hvor man kunne vælge grundpakken. – Filter på. Så man kun kunne modtage VHF kanalerne.

    Mellem pakken, så man kun kunne se VHF og de laveste UHF kanaler.

    Fuldpakke, ingen filter, man kunne se både VHF og UHF kanalerne.

    Og de filter kan man godt montere på jeres antenne anlæg.

    MEN i dag har man forskellige digitale løsninger med kort, de er kodet. Så skal du have en modtager der kan “læse” kort.

     

    Der er sådan set ikke krav til autorisationen. Men hvis du klager over signalet til leverandøren og han kommer og måler, og der er fejl på jeres anlæg. Så får I en regning

    Derfor find en der ved hvad han laver, og det er ikke kun at man kan montere en 75 ohms terminering.

     

    Lynge smile

    Det er netop også min vurdering.

    Da huse G-M er tilsluttede via en uspecificeret boks, så kan det godt være, at de 6 huse er koblet i en sløjfe for der er ingen forstærker, bare en fordeler da signaldæmpning er minimal så tæt på fødesignalet.

    Husene A – F er tværimod koblet i en slags stjerne efter, hvad jeg gætter er, en forstærker/fordeler, hvor mit hus er tilsluttet.
    Så jeg mener topologi er en kombination af sløjfe og en stjerne.

    Jo, det er YouSee, der er signalleverandøren og da nogle beboere syntes for 2 år siden, at fuldpakken var for dyr og spild af penge, har YS tilbudt at erstatte det gamle anlæg med et nyt, med mulighed for individuelt pakkevalg…mod uopsigelig binding på 5 år (!) – hvor teknologien står stille…eller hur?
    Tilbuddet blev afvist af generalforsamlingen.
    Heldigvis.

    Da jeg i sin tid har opsagt mit abonnement – som jeg aldrig har tegnet – i form af fysisk udkobling, har bestyrelsen i grundejerforening overladt til mig, at forhandle med YS, der bliver ved med at stille udokumenterede krav bl.a med at udkoblingen udføres af en “autoriseret” tekniker.

    Her er citat fra min korrespondance med YS:
    “Det er på ingen måder YouSee’s fremgangsmåde, men når et anlæg er bygget som et sløjfeanlæg, så er der ikke mulighed for at koble en enkelt beboer fra signalleveringen.

    Hvis man ønsker at blive frakoblet signalleveringen, så skal det ske af en autoriseret tekniker, som kan fremsende dokumentation på, at det er frakoblet.”
    Det er altså både og..ikke muligt…men hvis det udføres af en autoriseret…jo, så er det muligt.

    Jeg ved ikke, hvad det er man (teknikeren) skal vide, hvad han gør, når nu hele fremgangsmåden er vist på homeconnect video om terminering af DA forstærker.

    Ser det ikke ud, som at kunne skrue en møtrik ved hjælp af en nøgle 😉

    #66722
    Jerzy
    Deltager

    Preben Pedersen sagde
    Hvad sker der hvis Hus M ikke vil være medlem eller Hus F ikke vil give adgang til loftet, når man har fra meldt sig medlemskab af fællesskabet.

    Der skal vel være mulighed for fejlsøgning på kablerne, der løber hen over lofterne, så det kan vel godt betegnes som et sløjfe anlæg. 

    Det er en uigennemskuelig konstruktion – juridisk set – da husene er privatejede og kan skifte ejeren, når som helst.

    Der står hverken i grundejerforeningens vedtægter, den salgsopstilling, som jeg har fået før hushandelen eller i slutsedelen.
    Der stå, at “ejendommen er tilsluttet hybridnet” i begge dokumenter. I salgsopstillingen er der intet nævnt specifikt under Ydelser. Ingen oplysning om abonnementsvilkår og betalingsform.

    Det viser sig først ved generalforsamlingen, 5 mdr. efter huskøbet, at der blev betalt for KTAS Kabel-TV et beløb, der dækker for en periode på 11 forudgående måneder. Det fremgår af grundejerforeningens regnskab.
    Ingen individuel betaling for ydelsen.

    Jeg kan forestille mig, at en køber, der er svagtseende, blind, døv eller en der hverken har TV, radio osv. bliver tvunget til at betale for nogle ydelser pågældende ikke bruger, så ja, så virker det som tvang og stavnsbinding.
    Baseret på en aftale, der er 28 år gammel, hvor der ikke en gang er specificerede vilkår for indmelding, udmelding eller betaling.

    Jeg er ikke jurist, men jeg synes, at det lugter. For at sige det pænt.

    At kablerne “løber hen over lofterne” gør topologien til sløjfe. BTW, anlægget inkluderende føringsveje/kablerne er grundejerforeningens ejendom.
    YS har kun et fællespunkt, der danner grænsefladen til vores anlæg, der hvor deres kabel kommer ind i hus M til modul benævnt DKT 25117 U, hvis funktion ikke lykkedes mig at finde.

    Er der nogen, som har kendskab til disse moduler? 

        

    #66723
    Jerzy
    Deltager

    Niels Petersen sagde
    Da alle har seperat tilslutning, så er det IKKE sløjfe. Der kan ikke nægtes adgang til de tekniske instalationer, de tilhører ikke lejeren.

    Jeg er enig, men det fremgår ikke af diagrammet, hvordan husene tilsluttede “Fordeler” er koblet.

    Det kan godt være, at de er sløjfekoblede, mens mit hus bland de 6 huse A-F er stjernekoblede. 

    #66724
    Jerzy
    Deltager

    Preben Pedersen sagde

    Niels Petersen sagde
    Da alle har seperat tilslutning, så er det IKKE sløjfe. Der kan ikke nægtes adgang til de tekniske instalationer, de tilhører ikke lejeren.

    I dette tilfælde nævnes der rækkehuse og det betyder vel ikke det er lejeboliger, selv om det også kan forekomme.

    hvad hvis det ikke er tinglyst på matriklen omkring adgangsforhold ?

    Rækkehusene er ejerboliger, alle 12, men der har været et tilfælde, hvor ejeren har lejet huset ud. Lejeren havde ikke stemmeret ved generalforsamling.
    Jeg kender ikke tinglysninger på de matrikler, der giver plads til anlægsdelene, men kan forestille mig, at en ny ejer kan nægte at stille plads til rådighed for antenneanlægget.

Login Registrer
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button