Signalafbrydelser i Vendsyssel?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56048

    Nogle der har observeret signalproblemer i Vendsyssel området her til middag?

    Har mistet signalet på en del kanaler lige pludselig og har tjekket med flere bokse og tjekket løse forbindelser. Norges NRK kanaler kommer ind, så det kan næppe være et signalproblem fra antennen og ned.

    #60347
    carst
    Deltager

    Yep det har jeg også, ser signal via Nibe og den er galt med stor set alle programmer.

     

    VH1 kørte i baggrunden og begyndte at falde ud, jeg kan via tv kort i pc se, at udfaldene sker på samme tid, eks. når VH1 falder ud, falder DR1 eller DR Ramasjang også ud, også så videre, udfald eller forstyrrelse er meget kortvarigt, men dog meget irriterende. frown

     

    Da fejlen rammer alle MUX og i hvert fald de fleste kanaler på både Boxer og DR, må det være noget med signal tilføjelsen(corrupted data signal) til Nibe/Tolne den er galt, forhåbentlig er der nogle der får kikke på det.

     

    Carsten

    #60348

    Tak for tilbagemeldingen Carsten. Godt at vide at det så ikke er min installation der er noget galt med.

    Eneste der pt. går ordentligt igennem her er MUX'en med DRHD. 

    #60349
    per drage
    Deltager

    admin sagde

    Tak for tilbagemeldingen Carsten. Godt at vide at det så ikke er min installation der er noget galt med.

    Eneste der pt. går ordentligt igennem her er MUX'en med DRHD. 

    admin sagde

    Tak for tilbagemeldingen Carsten. Godt at vide at det så ikke er min installation der er noget galt med.

    Eneste der pt. går ordentligt igennem her er MUX'en med DRHD. 

    Jeg har lige prøvet at måle på div. antenner i masten her i Brovst

    Nibe ingen problemer

    Tolne ingen problemer

    Gøteborg går halvdårligt igennem

    Greipstadt(Kristianssand) går virkelig kraftig ind

    så det kunne godt være noget atmosfærisk med at de norske kanaler giver indstråling, som forstyrer i perioder,ved at dvb-t modtageren ikke kan låse udelukkende på det Danske signal.

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #60350
    carst
    Deltager

    admin sagde

    Tak for tilbagemeldingen Carsten. Godt at vide at det så ikke er min installation der er noget galt med.

    Eneste der pt. går ordentligt igennem her er MUX'en med DRHD. 

    Det med installation var også min første tanke, det næste var så, at jeg er ca. 45 km nord for Nibe, og højtryks vejr før har ”lavet sjov”, jeg har dog ikke prøvet med digitalt TV, men i de gamle analoge dage, var norsk og svensk tv en hyppig gæst lige som tv fra Tyskland, Holland og England og kunne ses.

     

    Men hvis jeg scanner finder, jeg ikke andet, hvorfor jeg ikke tror på dette(har dog ikke udstyr til lang distance modtagelse, i dag sidder der kun en lille Triax 10 element).

     

    Også for en god ordens skyld, så har jeg ikke fuldstændig signal afbrydelse, men kun korte periodiske udfald (som p.t. er meget konstant), signal styrke falder til nul i kort tid, hvorved billedet fryser og der komme fejl. Det ser ud til, at udfaldene er synkrone på alle mux på en gang.

    Mux 2 med DR HD er også ramt, den er i hvert fald gal med DR Ramasjang.

     

    Har du ikke nogen kontakt personer ved Teracom eller Broadcast Service Danmark som det hed i gamle dage der kan kontaktes og gøres opmærksom på problemet.

     

    Boxer burde også gøres opmærksom på problemet, det er i hvert fald ikke god reklame for dem, at deres kanaler ikke virker.

     

    Carsten

    #60351
    carst
    Deltager

    antenne.dk sagde

     admin sagde

    Tak for tilbagemeldingen Carsten. Godt at vide at det så ikke er min installation der er noget galt med.

    Eneste der pt. går ordentligt igennem her er MUX'en med DRHD. 

    admin sagde

    Tak for tilbagemeldingen Carsten. Godt at vide at det så ikke er min installation der er noget galt med.

    Eneste der pt. går ordentligt igennem her er MUX'en med DRHD. 

    Jeg har lige prøvet at måle på div. antenner i masten her i Brovst

    Nibe ingen problemer

    Tolne ingen problemer

    Gøteborg går halvdårligt igennem

    Greipstadt(Kristianssand) går virkelig kraftig ind

    så det kunne godt være noget atmosfærisk med at de norske kanaler giver indstråling, som forstyrer i perioder,ved at dvb-t modtageren ikke kan låse udelukkende på det Danske signal.

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

     

     

    Som jeg skrev lige før, kunne jeg godt tænke det med atmosfærisk forstyrrelser og specielt de norske kanaler har i de analoge dage før stået meget flot, men det undre mig, er at det ser ud til at ramme alle frekvenser på en gang,
    Havde det været en enkelt eller to frekvenser, den var gal med havde jeg mere troet på den, det undre mig også, at koordineringen af frekvenser skulle være skulle være dårlig, at selv om man ligger ud til vestkysten så ikke skulle se TV, på grund af højtryk, frekvenserne bruges jo helt op til Skagen.

     

    Men da der her 13.50 ser ud til at være kommet ro på og stabilt billede, for vi måske ikke opklaret det i denne omgang.

    Har du en ide om hvad det er for nogle norske sendere der evt. kan forstyrre, det kan jo ikke være dem tæt på(jeg syntes ikke den norske side er let og overskuelig), men det undre mig bare stadig, at vi ikke har oplevet problemet før, der har jo været højtryk en del gange siden overgang til digitalt tv.

     

    Carsten

    #60352

    Ja alle signaler også tilbage igen her.

    Tænkte også på atmosfæriske forstyrrelser, men plejer jo ikke at ramme så bredt, og det skete meget pludseligt fra ingen udfald til sort skærm her ved mig.

    #60353
    Anonym
    Gæst

    Jeg har da før været henvist til at tage DR-kanalerne fra Hedensted-senderen, når jeg ikke har kunnet tage noget fra Viborg-senderen, fordi tysk TV havde besat hele frekvensbåndet!laugh  (Aars)

    #60354
    per drage
    Deltager

    carst sagde

    antenne.dk sagde

     admin sagde

    Tak for tilbagemeldingen Carsten. Godt at vide at det så ikke er min installation der er noget galt med.

    Eneste der pt. går ordentligt igennem her er MUX'en med DRHD. 

    admin sagde

    Tak for tilbagemeldingen Carsten. Godt at vide at det så ikke er min installation der er noget galt med.

    Eneste der pt. går ordentligt igennem her er MUX'en med DRHD. 

    Jeg har lige prøvet at måle på div. antenner i masten her i Brovst

    Nibe ingen problemer

    Tolne ingen problemer

    Gøteborg går halvdårligt igennem

    Greipstadt(Kristianssand) går virkelig kraftig ind

    så det kunne godt være noget atmosfærisk med at de norske kanaler giver indstråling, som forstyrer i perioder,ved at dvb-t modtageren ikke kan låse udelukkende på det Danske signal.

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

     

    Som jeg skrev lige før, kunne jeg godt tænke det med atmosfærisk forstyrrelser og specielt de norske kanaler har i de analoge dage før stået meget flot, men det undre mig, er at det ser ud til at ramme alle frekvenser på en gang,
    Havde det været en enkelt eller to frekvenser, den var gal med havde jeg mere troet på den, det undre mig også, at koordineringen af frekvenser skulle være skulle være dårlig, at selv om man ligger ud til vestkysten så ikke skulle se TV, på grund af højtryk, frekvenserne bruges jo helt op til Skagen.

     

    Men da der her 13.50 ser ud til at være kommet ro på og stabilt billede, for vi måske ikke opklaret det i denne omgang.

    Har du en ide om hvad det er for nogle norske sendere der evt. kan forstyrre, det kan jo ikke være dem tæt på(jeg syntes ikke den norske side er let og overskuelig), men det undre mig bare stadig, at vi ikke har oplevet problemet før, der har jo været højtryk en del gange siden overgang til digitalt tv.

     

    Carsten

    Indtil andre `kloge` hoveder kommer med en bedre forklaring holder Jeg på Norske dvb-t sendere idag, som kilde til forstyrelserne, og den med om koordineringen af frekvenser er dårlig kan Du ikke bruge til noget, Borås senderen i Sverige sender på Kanal 29, samme som Mux1 i nordjylland, og den har sommetider givet broadcast service danmark grå hår i hovedet, den slår sommetider det meste af vendsyssel omkuld, derfor var man nød til at rejse hjælpesendere i Sæby og Skagen, og iøvrigt er det ikke enten eller når der er forstyrelser fra fjerne sendere, det kan variere fra minut til minut med hvad de forstyrerer, og til slut, når der er de rette forhold, behøver man ikke store fine antenne setup med stackninger og støjsvage forstærkere, for at kunne modtage synderne, så kan et bøjet søm i antenneindgangen sommetider fange sendere flere hundrede km væk

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #60359
    carst
    Deltager

    Hej Per og alle I andre, I har sandsynligheds vis ret, men når jeg ikke lige bøjer mig, skyldes det flere ting.

    1. jeg scannet i perioden efter andre kanaler og fandt ingen, nu er det en Triax boks og jeg er ikke klarover hvor god den er, plus at antenne ikke var vendt, så det kan være en del af forklaringen.
    2. jeg satte antenne direkte i TV, for at se om mux’ne så normale ude, analogt set, nu er der nok nogle der ryster på hovedet, men man kan godt, hvis man er trænet, finde muxnes’s bære bølge og modulation, de så normale ud, og så ikke forstyrret ud, derudover kunne jeg manuelt ikke finde flere(end dem jeg plejer), og ikke noget der lignet, så hvis der har været andet, har det ved undertegnet været meget svagt.
    3. jeg stod på en af bærebølgerne fra Nibe, mens jeg kunne høre pc’en falde ud, der var ikke ændring på bærebølgerne eller modulation, hvilket underbygger at det enten var forstyrrelse fra andre sender, eller det jeg tror på, nemlig at der har været noget galt med det/de data, sendere sendte ud. Jeg har før set på kabel tv, at et mux/frekvens kan have fint signalstyrke, med sende noget ud, der ikke kan ”læses” fordi selve dataene der bliver sendt ud er defekte, så hvorfor skulle det ikke kunne ske på DVB-T, der ligger jo et stort fiber netværk med router og switche bagved, som fint kan blive defekte. Specielt fordi jeg oplevede at udfaldene skete på samme tid, på alle Mux, tror jeg stadig meget på denne forklaring, det kan også godt være forklaring på, at Tolne har været mere væk end Nibe eller måske en kombination.
    4. Nu måler du på et tidspunkt, hvor det sandsynligheds vis er gået i orden, lig med ”ingen problemer med Nibe og Tolne”, men hvad har du målt på, det er vel blot bære bølgen, og ikke indhold, har du set, at du også kan se programmer uden hak, og hvad er den reale signal styrke, grunden til jeg spørger om dette, kommer jeg tilbage til senere.

     

    At Norske DVB sendere, på samme tid, skulle sætte alle danske mux ud på en gang, tror jeg ikke helt på, men vil dog heller ikke afvise(er der nogle der kender en bedre frekvens oversigt end denne http://app.fleximap.com/Norkring/live/SenderMap.aspx for den bliver man træt af at skulle holde musen over(svenskere har en komplet oversigt man bare kan søge i), vi har jo før set ”bølger” andre steder fra (selv fra Italien) hvor alt nærmest bliver fejet væk, dog plejer DR’s radio og tv program sammen med TV2 dag altid at kunne modtages, evt. med forstyrrelse på.

    Jeg kan eks. huske tilbage i TV2’s barndom, hvor man igennem aftenen kunne se fine bølger på skærmen(TVAalborg var allerede blæst helt væk af en tysk station), da TV2 slukkede sendere ved 0.30 tiden stod ZDF fuldstændigt klart på skærmen. Men det stærke signal fra Nibe kunne altså godt holde andre sendere væk, og det er vel det det handler om, jo stærke sendere er, jo mere sikkert signal, modtager vi, også under ekstreme forhold.

     

    Jeg har hørt om problemer med kanal 29 Vendsyssel og at Borås senderen i Sverige også sender på Kanal 29, samme som Mux1 i Nordjylland, men at den sommetider slår det meste af Vendsyssel omkuld, er nyt for undertegnet, jeg har kun hørt om Skagen og Læsø, og det egentlige problem er vel, at kanal 29 aldrig skulle ha været brugt i Tolne/Vendsyssel men var til brug for analogt DR1 fra Nibe. Kikker man på de sydlige frekvenser der er i brug i Norge og de vestlige fra Sverige er der jo ellers ikke noget de giver store problemer, og det var det jeg mente med, at hvis det var Norge, må det være nogle sendere langt oppe i Norge der giver problemer.

    Jeg syntes godt siden her, kunne undersøge om der har været problemer for Teracom (de ny Broadcast Service Danmark), eller om man må gi højtryk skylden og dermed atmosfærisk forstyrrelser, også for at man kan tage sine forbehold med en evt. bedre antenne. Jeg har en 32 Unix antenne liggende, som jo er meget bedre beskyttet mod indstråling bagfra end den lille gamle Triax 10 element, jeg syntes bare det burde være nok med den lille Triax, og den må da være væsentligt bedre en de flade digitale antenner der efterhånden sidder mange steder, derudover er der ikke så meget vind belastning som 32 Unix antenne, tilbage i 90’erne hvor jeg havde adgang til en fletstyrkemåler var der ca. 70 dB styrke på TV2 Nibe, med min installation, hvilket må siges at være ret pænt.

     

    Også tilbage til nutiden og et lille problem jeg har her i sommerhuset, og har haft lige siden omlægningen i 2009. Mux 1 (K29) og Mux 2 (K57) går flot ind(set på Triax boksen, men er også set på flere andre bokse), Boxer Mux 3 (K35) går ind med samme styrke, men Mux 4 (K37) går lidt svagere ind(dog ikke noget problem), Mux 5 (K50) går meget svagt ind, og her bliver signal kvaliteten periodevis gul, og sikkert derfor der engang imellem er udfald her.

    Nu er spørgsmålet: hvorfor er Mux 5 Kanal 50 så dårlig, antenne installation er som skrevet før meget enkelt, en Triax 10 element antenne, ingen filtre, ca. 13 meter ledning, en enkelt F-splitter deler signalet til 2 enheder, men det er prøvet at fjerne denne uden nævneværdig bedre resultat. 32 Unix antenne har også været prøvet med direkte ledning, uden bedre resultat, med andre ord, er det ikke direkte et antenne problem, hvilket vel også underbygges af at K57 går fint igennem.

    Andre der har denne oplevelse?, og ud fra dette kan man vel ikke andet end konkluderer at Nibe ikke sender alle Mux lige kraftigt ud, og hvorfor ikke det?

    Jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke direkte kan genskabe problemet på hjemme adresse i Aalborg, men her er man jo også meget tætte på senderen, men hvad siger du Per, sendes K50 svagere ud?, noget der måske kun opleves når man er langt fra sender og evt. kun mod nordvest.

     

    Mhv

    Carsten

Login Registrer
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button