Så er Grøndland også begyndt på tv-digitalisering.

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55909
    svbg1979
    Deltager

    Grønland har indviet det digitale jordbaseret tv-sendenet d. 28. november 2010 og udrulningen sker gradvist over hele landet indtil 2012.

     

    Desværre ser det ud til, at Grønland begår samme fejltalelse som her i Danmark, at man lægger ud med en “forældet sendeteknik”. Af informationer jeg har kunne finde, bliver der sendt i DVB-T/MPEG-4. Der ville det jo have været oplagt, at når man for Grønlands vedkommende står for at starte helt fra bunden, at man selvfølgelig havde valgt DVB-T2/MPEG-4. Men nej…

     

    Læs mere her:

    http://www.tvnutaaq.gl/

    http://docs.google.com/viewer?…..3C154.ashx

    #59671
    Palleba2000
    Deltager

    Ja, jeg forstår ikke disse folk… Selvfølgelig starter man med DVB-T2/Mpeg4 når man nu er i gang, som “svbg1979” skriver, men det ser ud til at alle der beslutter sådan noget er skide dumme. Desværre.

    Men på Færøerne er sagen en anden. Vi har Analog sendenettet på VHF-båndet og Digital-nettet på UHF båndet,  og da vi jo startede ret tidlligt (2001) med Digitalt DVB-T system, så bliver der her sendt i DVB-T/Mpeg2.

    Men jeg tror de snart skifter til DVB-T2/Mpeg4, der har i hvert fald været snak om at starte en ekstra MUX i det nye format.

    MVH
    Palleba

    #59672
    reslfj
    Deltager

    svbg1979 sagde

    Grønland har indviet det digitale jordbaseret tv-sendenet d. 28. november 2010 og udrulningen sker gradvist over hele landet indtil 2012.

     

    Desværre ser det ud til, at Grønland begår samme fejltalelse som her i Danmark, at man lægger ud med en “forældet sendeteknik”. Af informationer jeg har kunne finde, bliver der sendt i DVB-T/MPEG-4. Der ville det jo have været oplagt, at når man for Grønlands vedkommende står for at starte helt fra bunden, at man selvfølgelig havde valgt DVB-T2/MPEG-4. Men nej…

     

    Læs mere her:

    http://www.tvnutaaq.gl/

    http://docs.google.com/viewer?…..3C154.ashx 

     

    Palleba2000 sagde

    Ja, jeg forstår ikke disse folk… Selvfølgelig starter man med DVB-T2/Mpeg4 når man nu er i gang, som “svbg1979” skriver, men det ser ud til at alle der beslutter sådan noget er skide dumme. Desværre.

     


    Nu har Nuuktv.gl  jo sendt betalings-tv via DVB-T/MPEG-2 siden August 2002 .  http://www.nuuktv.gl  .

    De skriver selv at de har 4000 husstande som kunder.

    Det er vel indlysende, at man laver en overgang over måske 1-2 år i Nuuk, således at ikke alle modtagere bliver ubrugelige straks. 

    Men det er direkte tåbeligt,  at

    1. nye fjernsyn i Nuuk købes uden DVB-T2 tunere.
    2. der sendes med andet end DVB-T2/MPEG-4 alle steder, hvor der indtil nu kun har været sendt analogt fjernsyn eller slet intet fjernsyn. 

    • når de 19 største byer i  Indien allerede har udsendt inbydelse til prekvalifikation med henblik på snarest at opbygge et DVB-T2 net dækkende de 19 største byer i Indien (hundredevis millioner af husstande).
    • når hele det sydlige Africa (250 millioner) har valgt at gå direkte til DVB-T2/MPEG-4 og Sydafrika vil slukke de analoge signaler ultimo 2013.
    • når UK, Finland, Sverige allerede sender DVB-T2  på en eller flere normale kanal muxer.
    • når den franske kommunikationsminister foreslår at overgå til DVB-T2 og MPEG-4 og afslutte overgangen mellem 2013 og 2015.
    • når fattige lande som Serbien er så kloge at omstille direkte til DVB-T2 pr april næste år.
    • når alle de store apparatleverandører han mange modeller med DVB-T2 tunere på markedet
    • når……

    Så er det aldeles håbløst og helt ukvalificeret, at DVB-T2 ikke er standarden og  DVB-T/MPEG-2  kun er undtagelsen i Nuuk og kun i et kortere tidrum.  

    Og Palleba2000, jeg tror ikke de er dumme, men de er åbentlyst ukvalificerede som beslutningstagere indenfor dette område.

    Jeg tror, jeg er kommet til den overbevisning, at også teknisk dygtige mennesker ofte har en helt primitiv forståelse for økonomiske sammenhænge udenfor den helt primitive privatøkonomi.  

    For et land som Grønland kan man naturligvis forlænge levetiden  i et par år  for  4000 'Nuuk-bokse',  men det er helt galt, at der nyanskaffes forældede modtagere og værre nye TV apparater med forældede tunere.

    Det er dog værst, at man ikke anvender den mest økonomiske sendeteknik –  DVB-T2 har en kapacitet på ca 166% ved samme sendestyrke (strømforbrug) – det svarer til at omkostningerne ved senderinvesteringer og driftomkostningerne  vil nærme sig kun 60% af  DVB-T omkostningerne.

    Jamen Grøndland er jo tvunget til høje omkostninger på mange områder, Det er derfor endnu mere vigtigt, at der tages kloge og langsigtede og besparende beslutninger overalt, hvor dette er muligt.

    Den enkeltes nærighed er helt uden betydning i sammenligning med at skabe løsninger, der er bæredygtige et så vanskeligt sted.

     

    Jeg måtte acceptere, at der her i Danmark var usikkerhed hos beslutningstagerne omkring DVB-T2 i sommeren 2007 .  Men her  i 2010/2011 bør der udskrives en alvorlig undersøgelse af de grønlandske beslutningstageres hoveder   –   det er rent  Clown  eller også er det værre.

     

    Lars    Smile

    #59681
    player
    Deltager

    http://www.tvnutaaq.gl/

      Dette link fortæller kun hvad der svarer til vores DR herhjemme, uden alle de digitale satellit kanalers velsignelser hos byernes Antenneforeninger.

    Er der egentlig behov for flere programmer? Og sendestyrkerne er vel af mindre betydning deroppe.

    Når man har kørt digitalt siden 2002 hos Nuuk TV, og desuden ikke er afhængig af “Nabolands tv” at tage hensyn til.

    Ja lad mig endda foreslå man tager frekvenser i brug nede fra 300MHz og hele vejen til 900. Nogen vil sige TV tunere ikke kan dette?

    F**k dem.  Det er netop fordi nogle TV tunere manglede noget at bl.a. en B og O forretning her i Århus blev indklaget. Den eller de som prøver fortælle mig at DVB-C ikke kan sendes via master, selvfølgelig kan de da det.

    På Grønlands Vestkyst og også Østkyst er der oceaner af plads på Mastebaseret Tv.

    Nå ja S-kanal 24 og 25 skal på det strengeste holdes fri, Noget med elektronspin omkring 327,5MHz ude fra det ydre Rum (ITU recommendation nummer det og det fra før 1965). Plus der trods alt ikke forventes større luftkrige i og omkring Grønland (225MHz til 400MHz).

     

    Personer som mener jeg er for langt ude, kan De ikke se at Grønland og Færøerne har været flere År ude, end vores egen BOXER? Og hvis min mening er forkert, hvor ligger fejlen så?

    #59683
    player
    Deltager

    Palleba2000 sagde

    Ja, jeg forstår ikke disse folk… Selvfølgelig starter man med DVB-T2/Mpeg4 når man nu er i gang, som “svbg1979” skriver, men det ser ud til at alle der beslutter sådan noget er skide dumme. Desværre.

    Men på Færøerne er sagen en anden. Vi har Analog sendenettet på VHF-båndet og Digital-nettet på UHF båndet,  og da vi jo startede ret tidlligt (2001) med Digitalt DVB-T system, så bliver der her sendt i DVB-T/Mpeg2.

    Men jeg tror de snart skifter til DVB-T2/Mpeg4, der har i hvert fald været snak om at starte en ekstra MUX i det nye format.

    MVH
    Palleba


    Når man ikke taler om DVB-C2 er det fordi man i stedet kan lukke for de analoge, sådan trinvist og på den måde udvide tingene. Det er rigtigt mine problemer med DVB-T2 er store, men nogen gør problemerne større end de er ved bibeholde det almindelige DVB-T.
    Når jeg skriver sådan skyldes det også at ingen ønsker flere programmer via masterne, man vil under ingen omstændigheder betale udgifterne.  

Login Registrer
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button