Problemer med stueantenne

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #57032
    laaarrrsss
    Deltager

    Hej 

    Landet ligger sådan, at jeg savner noget viden omkring stueantenner. Her i dag, har jeg været i Fona for at købe en stueantenne. Antennen jeg har købt er en: Strong digital active outdoor DVB-T/T2 Antenna SRT ANT 45. Ekspedienten i Fona, postulerede at den sagtens egner sig til indendøres brug, selvom der står “outdoor”. Så i god tro køber jeg sådan en antenne. Nu da jeg er kommet hjem, og efterfølgenede har sat den til, så kommer der ingen kanaler frem på tv’et. Jeg har efter bedste evne fulgt instruktionsmanualen, som fulgte med. Dog uden held. 

    Det skal lige siges, at der sidder et BOXER kort i tv’et, med et tilhørende CI-modul i, som er korrekt placeret. 

    Jeg har prøvet at søge på nettet, set dækningskort og fundet ud af, hvor den nærmeste mast er. Dog syntes jeg stadig ikke det giver mening, at der ikke kommer kanaler frem på tv’et. 

    Jeg bor inde midt i Aalborg, i en lejlighed på 3. sal. 

    Er der en venlig sjæl, der kan forklare en meget uviden person på dette område, hvordan der kan komme kanaler på Tv’et? Hvis vil jeg blive meget glad. 

    Hvis du mangler nogle oplysninger for, at kunne hjælpe, så vil jeg efter bedste evne besvare. 

    På forhånd tak :)  

    #66076
    Anonym
    Gæst

    For lige og udelukke, du har sat strøm til den enten via transformer eller aktiveret strøm ud via rf udgangen på tv´t så den får strøm.

     

    fona var nok lige sidste sted og købe antenner, den studenter medhjælper der står bag disken i deres butikker skal kun sælge og har ingen teknisk viden i hvad der er teknisk muligt og ikke  ,samt hvis de ikke lige har den rigtige vare kunden reelt skal bruge hjemme.

     

    smid den retur og kontakt avconnection så får du proffesionel rådgivning 

    #66077

    laaarrrsss sagde
    Hej 

    Landet ligger sådan, at jeg savner noget viden omkring stueantenner. Her i dag, har jeg været i Fona for at købe en stueantenne. Antennen jeg har købt er en: Strong digital active outdoor DVB-T/T2 Antenna SRT ANT 45. Ekspedienten i Fona, postulerede at den sagtens egner sig til indendøres brug, selvom der står “outdoor”. Så i god tro køber jeg sådan en antenne. Nu da jeg er kommet hjem, og efterfølgenede har sat den til, så kommer der ingen kanaler frem på tv’et. Jeg har efter bedste evne fulgt instruktionsmanualen, som fulgte med. Dog uden held. 

    Det skal lige siges, at der sidder et BOXER kort i tv’et, med et tilhørende CI-modul i, som er korrekt placeret. 

    Jeg har prøvet at søge på nettet, set dækningskort og fundet ud af, hvor den nærmeste mast er. Dog syntes jeg stadig ikke det giver mening, at der ikke kommer kanaler frem på tv’et. 

    Jeg bor inde midt i Aalborg, i en lejlighed på 3. sal. 

    Er der en venlig sjæl, der kan forklare en meget uviden person på dette område, hvordan der kan komme kanaler på Tv’et? Hvis vil jeg blive meget glad. 

    Hvis du mangler nogle oplysninger for, at kunne hjælpe, så vil jeg efter bedste evne besvare. 

    På forhånd tak :)  

    Har du eksperimenteret med placering af antennen? Indendørs i by miljø kan signalet svinge meget bare nogle få centimeter.

    Indstil om muligt dit tv på en frekvens hvor der sendes i Ålborg f.eks kanal 29 538 MHz.

    Der plejer at være signalmeter på skærmen ved manuel scanning, hvor du kan følge hvor meget signal der er. Flyt så antennen og se om den ikke registrerer noget. Nærmeste sender er Nibe.

    #66078
    reslfj
    Deltager

    laaarrrsss sagde
    ….Antennen jeg har købt er en: Strong digital active outdoor DVB-T/T2 Antenna SRT ANT 45. Ekspedienten i Fona,postulerede at den sagtens egner sig til indendøres brug, selvom der står “outdoor”. …. så kommer der ingen kanaler frem på tv’et.

    Det skal lige siges, at der sidder et BOXER kort i tv’et, med et tilhørende CI-modul i, som er korrekt placeret. 

    Jeg har prøvet at søge på nettet, set dækningskort og fundet ud af, hvor den nærmeste mast er. Dog syntes jeg stadig ikke det giver mening, at der ikke kommer kanaler frem på tv’et. 

    Jeg bor inde midt i Aalborg, i en lejlighed på 3. sal. 

    Vi starter lige med de sure opstød – så ved du hvor du står.

    Antenne-tv i Danmark (og de fleste andre lande) er baseret på en antenne monteret frit  10 m over jordniveau og med en egen-forstærkning på 10 gange.    Det er sådan en ‘normal’ tv-antenne med pinde på tværs vandret (eller visse steder  lodret).

    Dernæst er den antenne du har købt udendørs, fordi den er indkapslet og beskyttet mod sol, regn og vejr.  Den kan fint bruges inde og lige så godt som andre lignende stueantenner, der ikke kan tåle vand. Men det er en antenne til gode signalforhold.

    Det er en halvsløj antenne sammenbygget med en forstærker.  Men forstærkeren kan ikke forstærke et dårligt og svagt signal fra antennen uden også at forstærke støjen og yderliger tilføje noget af sin egen støj (det du hører/ser som brus i visse radioer eller fjernsyn).  

    Derfor anbefaler vi næsten altid her, at bruge en god retningsbestemt antenne – sådan et juletræ med tværpinde – selv indendørs.

    Gå nu først ind her http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/danmarks_radio/html/  skriv din adresse og vælg faneblad ‘Indendørs’ og zoom ind på Aalborg.  Her vises hvor godt signalet forventes at være, men du kan have et bedre signal pga 3. sal eller et dårligere signal pga vinduer kun mod NØ eller fx pga coatede energi-ruder.

    Nå, men det første, du skal gøre, er at sikre at din indkøbte antenne er i et rum, der har mest muligt udsyn mod den store og kraftige sender ved Nibe – ca 12-15 km væk.   Du skal placere antennen til vandret (horisontal) modtagelse, for det sender senderen ved Nibe med (UK manualen fig 3)

    Det næste, du skal gøre er at sikre, at din antenne får strøm. Det vil normalt være lettest af forsyne antennen med 5V fra dit fjernsyn, men det kræver at du finder en menu på fjernsynet og slår 5V  til (de fleste nyere fjernsyn kan dette).  Denne antenne kan også forsynes med sin egen strøm, det er bare endnu en komponent, der skal være i orden og skal tændes/slukkes.

    Du skal dernæst sikre dig at dit fjernsyn tuner til antenne-tv, hvor signalet  er helt, helt  forskelligt fra det der bruges til digitale  kanaler gennem kabelv-tv.    Du skal vælge DVB-T, DVB-T2  eller antenne signal.   Bestemt ikke kabel eller DVB-C.

    På visse fjernsyns-mærker /-modeller skal man helt tilbage til fabriksindstilling eller den første menu derefter.

    Nu skulle du have en chance for i det mindste at finde DR’s to muxer (der er marginalt kraftigere end Boxers)  http://digi-tv.dk/PDF/MUX1-2g.pdf

    De kan findes på UHF kanal 29 og 57 fra Nibe.   http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp  Boxers frekvenser kan finde via denne link https://www.boxertv.dk/teknisk-support/daekning/sendemaster-og-frekvenser/  , hvor du også kan finde alle kanalernes placering.

    Hvis du finder fx DRs kanaler vælger du en fra hver mux og ser på fjernsynets signal kvalitet (indstil på kanalen info el. menu).  Alle kanaler i samme mux har samme signalkvalitet.

    Hvis det fortsat ikke virker må du skrive igen og/eller besøge Fona.

    Info:

    Signalet fra sendemasten bliver svagere jo længere det kommer fra masten.  Men bor man frit og ikke for langt fra en af vore store sendemaster, så er der rigeligt signal til også at nå ned mellem huse og i et vist omfang også ind i husene.  Men der er tab ved fx sollys, når man går ind i skyggen og kun kommer lys in i huse, hvis der er gode vinduer helst mod solsiden, så tabes der også ganske meget signal, hvis du/din antenne ikke har direkte udsigt til senderen og når signalet skal ind i det hus, du bor i.

    Signalerne til digitalt fjernsyn udsendes med ekstra såkaldte fejlrettebits (typisk 50% ekstra bits), der muliggør at man 100% kan fejlrette et meget stort antal bit-fejl.  Men overskrider man en vis grænse for antalfejl, må fejlretningen helt opgives og du ser det som et totalt black-out.  Der er nogle modtagere som fortsætter med at vise billede lige omkring denne øverste grænse for fejl, og så ser man lidt af billedet,  store farvede firkanter eller felter der er helt faldet ud –  det er pixeleringer ( i  modætning til komprimeringsfejl i billedbehandlingen )

    Lars   smile

    #66084
    Anonym
    Inaktiv

    jetdirect sagde
    For lige og udelukke, du har sat strøm til den enten via transformer eller aktiveret strøm ud via rf udgangen på tv´t så den får strøm.

     

    fona var nok lige sidste sted og købe antenner, den studenter medhjælper der står bag disken i deres butikker skal kun sælge og har ingen teknisk viden i hvad der er teknisk muligt og ikke  ,samt hvis de ikke lige har den rigtige vare kunden reelt skal bruge hjemme.

     

    smid den retur og kontakt avconnection så får du proffesionel rådgivning 

    Fona er det sidste sted jeg ville købe noget som helst, for ingen af dem har nogen form for teknisk baggrund og viden inde for elektronik. Faste Fona ansattes uddannelser er kun en almindelig handels uddannelse på ligefod med de ansatte ved kasselinien i eks. Føtex.

    Så ja, som du foreslår, så ville jeg anvende den 14 dages retur at Fona kører med og få pengene tilbage, for varen er solgt baseret på ukorrekte oplysninger, dernæst rette henvendelse til en proffesionel leverandør af antenne udstyr, som eks. AV-Connection.

    #66085
    Anonym
    Gæst
Login Registrer
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button