Parabol og vejrreduktion af signal

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55781
    supper
    Deltager

    hej,jeg har længet ønsket at vide noget mere om hvor meget signalet fra satelitterne svækkes under forskellige vejrforhold

    Der tales meget om at vi skal sikre en tærskel på 3 db til regnvejrsdage,men det kunne være rart med mere exacte tal

    Desværre kan jeg ikke finde noget på google ,måske søger jeg på de forkerte ord,er der nogle der har links om dette emne?

    Det kunne også være rart at vide om hvor meget for exempel snevejr kan dæmpe signalet( eller snestorm)?

    Især nu da vi nærmer os vinteren og måske det første snefald!

    her tænker jeg ikke på problemer med sne i skålen men selve dæmpningen når de højfrekvente signaler skal passere snefnuggene

    admin har skrevet at extreme vejrforhold helt kan fjerne muligheden for at modtage satellitter men hvad mente han mon med extreme?

    #59142

    Jeg har ikke lige nogle matematiske formler på lager. 

    Meget kraftigt skybrudsagtigt regnvejr er typisk der man vil se det selv på større paraboler.  Sne er efter min erfaring oftest et problem i forhold til sne i skålen og på LNB'en.

    #59147
    lytro
    Deltager

    Som start  —  skal du have mere end 12dB signal/støj forhold, med 3dB vejrreserve.

    På en 64 cm skærm der er just. optimalt har du ca 14 dB.

     

    Hvormeget regnen dæmper ???? der er mange parameter:

    Hvor tæt er regnen.

    Hvor højt er skyerne.

    Hvor stor er regn dråberne.

    Er der forskel på regn dråberne.

    Sammen som med sne, sammenpresset sne, våd sne.  

    Dæmpningen er en svær størrelse, derfor kan du ikke BARE få ET tal for dæmpningen.

    KU-båndet, vi bruger til TV modtagelse, er følsomt for regndråber Disapprove

    Lynge Smile

    #59152
    player
    Deltager

    Yes supper

     

    Når det drejer sig om nedbør og Parabol er det klart fordi det jo drejer sig om en Skrå afstand op gennem regn og som Lytro skriver forskellig slags nedbør og blandet sne og regn med mere. De tal Du måske tænker på er de gamle Radiokædeforbindelser men de var jo vandrette og på lavere frekvenser, dog alligevel vejrfoelsomme.

    #59154
    Bobben
    Deltager

    Når det regner ekstremt så vil signaler fra satellitten bli blokkert. Er antennen ekstremt stor så skjer dette skjeldent men

    når regnværet er ekstremt så vil også signalet falle ut selv om man hadde 20meter antenne. 

     

    En CD 60cm antenne gir ca. 6-7dB linkmargin ( det har jeg selv sjekket med en mottager som beregner margin). 

    Dersom signalene faller ut ofte pga. regn med Canal Digitals Triax TD64 (60cm) så er antagelig årsaken at

    antennen er feiljustert, sidematet LNB, lange coax kabler, trær skygger delvis for signalet osv. 

    Jeg har selv i lang tid brukt en 55cm Fibo med Canal Digital og jeg har ikke unormalt mye utfall pga. regnvær.

     

    ITU definerer forskjellige klimasoner http://onlinelibrary.wiley.com…..6.app8/pdf

    Der finner man statistikk for hvor sannsynlig forskjellige mm/time  med regn det er på et gitt sted.

     

    Edit:   Det er mulig å gjøre mer nøyaktige beregninger for Danmark som har lavere elevasjon.   Alt er beskrevet i  

    http://www.philsrockets.org.uk/Rain%20Fades.pdf

     

    12GHz, Købehnavn ,  55.67N 12.58E, 1-west

    Horisontal POL 99.99%( 52 minutter regnutfall)

    D_rain=(h_rain-h_antenna)/Sin(Elevasjon)

    h_rain=3.2-0.075 (fi – 35)

    fi=12.58E – (- 1W) = 13.58

    h_rain=3.2-0.075 (13.58- 35)=1.59km

    D_rain=(1.59-0)/Sin(25.471)=3.7km

    Rainzone Danmark = E ,    0.01% 22mm/time

    Attenuation_pr_km=k*R^alfa = 0.0188*22^1.217=0,81 dB/km

    Attenuation=3.7km*0,81 dB/km= 3dB

     

    Vertikal POL 99.99% ( 52 minutter regnutfall)

    D_rain=(h_rain-h_antenna)/Sin(Elevasjon)

    h_rain=3.2-0.075 (fi – 35)

    fi=12.58E – (- 1W) = 13.58

    h_rain=3.2-0.075 (13.58- 35)=1.59km

    D_rain=(1.59-0)/Sin(25.471)=3.7km

    Rainzone Danmark = E ,    0.01% 22mm/time

    Attenuation_pr_km=k*R^alfa = 0.0168*22^1.200=0,68 dB/km

    Attenuation=3.7km*0,68 dB/km= 2.5dB

     

    Horisontal POL 99.997% ( 15 minutter regnutfall)

    D_rain=(h_rain-h_antenna)/Sin(Elevasjon)

    h_rain=3.2-0.075 (fi – 35)

    fi=12.58E – (- 1W) = 13.58

    h_rain=3.2-0.075 (13.58- 35)=1.59km

    D_rain=(1.59-0)/Sin(25.471)=3.7km

    Rainzone Danmark = E ,    0.003% 41mm/time

    Attenuation_pr_km=k*R^alfa = 0.0188*41^1.217=1.73 dB/km

    Attenuation=3.7km*1.73dB/km= 6.4dB

     

    Vertikal POL 99.997% ( 15 minutter regnutfall)

    D_rain=(h_rain-h_antenna)/Sin(Elevasjon)

    h_rain=3.2-0.075 (fi – 35)

    fi=12.58E – (- 1W) = 13.58

    h_rain=3.2-0.075 (13.58- 35)=1.59km

    D_rain=(1.59-0)/Sin(25.471)=3.7km

    Rainzone Danmark = E ,    0.003% 41mm/time

    Attenuation_pr_km=k*R^alfa = 0.0168*41^1.200=1.45 dB/km

    Attenuation=3.7km*1.45 dB/km= 5.35dB

     

    Ut fra dette så skulle man tro at  en margin på 6.4dB (ut fra statistikk) vil  gi utfall pga. regnvær mindre enn 0.003% av tiden ( 15 minutter i løpet at et år).   Støytemperaturen øker også betydelig når det regner slik at 6dB signaldemping fører til mer enn 6dB reduksjon av C/N avhengig av hvilket støytall antenne,lnb og mottager har.  

    http://homes.esat.kuleuven.be/….._noise.pdf

    #59157
    supper
    Deltager

    Takker meget for indlæggene ,lærte virkelig meget her,rigtigt interessant med dine beregninger Bobben! Respekt

    #59163
    Niels K.
    Deltager

    Jeg blev selv ved en tilfældighed opmærksom på endnu en faktor, som har stor betydning for signalstyrken i regnvejr, nemlig vand på selve parabolen og LNB-fronten. Jeg modtager i Sydfrankrig programmer fra en grad vest  med en 90 cm Triax parabol og en Inverto Black Ultra LNB. Det går ret godt med de vertikale frekvenser i klart vejr og i svag regn, men i kraftig regn forsvinder signalet. Efter en regnbyge for nylig undrede det mig, at jeg ikke fik et ordentligt signal igen, da det klarede op. Jeg tog så en klud og tørrede det vand af, som sad på parabolen og LNB-fronten, og straks havde jeg igen et tilstrækkeligt signal. Man kan derfor opnå en betydelig signalforbedring i regnvejr, hvis man behandler parabol og LNB-front med et vandafvisende middel, som får vandet til at løbe af parabolen. Jeg er selv ved at eksperimentere for at finde et egnet middel. Muligvis kan man bruge en silikonespray af den slags, som bruges til at gøre læder og stof vandafvisende. Man må prøve sig frem. Måske er der andre, som har gjort erfaringer på området og kan anbefale et middel? Det er vigtigt at finde et middel, som bliver siddende, og ikke bliver vasket af efter nogle timers regn.

    Jeg skal lige understrege, at denne problemstilling er ret uinterressant for dem, der ligger centralt placeret i footprintet for en satellit. Hvis man derimod ligger i randen af footprintet kan vand, der sætter sig på selve parabolen, være afgørende, om man stadig kan se TV, når det regner. 

    #59164
    supper
    Deltager

    interessant ,her kan en løsning også være at afskærme parabolen,især for dig i randzonen kan det være en ide

    man skal huske på at hvis man sætter et “tag” og 2 sider på på for eksempel 60 cm ,skal taget sidde i cirka 40 cm højde over parabolen for ikke at skærme signalet

    til mikrobølgehovedet finder der hætter, der kan købes ,det hedder para protection

    #59165
    Niels K.
    Deltager

    Hvis nogen har lyst til at søge supplerende informationer om signalreduktion på grund af regn, kan jeg lige oplyse, at den engelske betegnelse for fænomænet er “rain fade”.

    #59166
    supper
    Deltager

    Her er noget der virker ,man skal også  huske at bruge det på hætten til mikrobølgehovedet 

    her er en test på youtube hvor halvdelen af skålen dækkes og man kan se at der ingen regn kommer på den side der er behandlet,det virker 1 år med 1 behandling,fantastisk effektivt!

    http://www.youtube.com/watch?v=eKosEFxfeLo

    produktet:http://www.solidsignal.com/pview.asp?mc=02&p=1830&d=Dome-Magic-RainFade-Protecting-Spray-for-Satellite-Domes-(1830)&c=Rain%20Fade%20Solutions&sku=660045018301

    eller dette,læg mærke til linksene til venstre med film etc:

    NB: dette virker åbenbart 10 år med en behandling!

    http://www.wx2100.com/how-it-works.cfm

Login Registrer
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button