nyt feed horn til offset parabol 1.8 m

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

Login Registrer
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #78681
    tgp-bikini
    Deltager

    hej først et godt nyt år

    jeg en 1.6 m tagra med motorstyring focus skærm

    har dog lige fået en 1.8 m channelmaster offset hjem

    mit spørsmål er skal jeg købe nyt feed horn for mere gain på den nye skærm

    eller kan jeg bruge det gamle

    på linket kan man se det jeg nu bruger et 120 c Invacom feedhorn det er  alummiun farvet og oppe over det som man anbefaler Raven feedhorn har i noget erfaring med dette koster ca 700 dk via uk

    min lnb er også  vist på siden et invacom 0.3

    sætter motorstyring på hilsen kenneth

    http://www.primesat.eu/feedhorn.php

    #78720
    Bobben
    Deltager

    Et feedhorn til en “prime focus” antenne til fungere dårlig med en offset antenne. Grunnen er at feedhorn for offsetantenner må ha mindre åpningsvinkel.   Se figur 2 på side 3 i denne PDF’n

    #78724
    tgp-bikini
    Deltager

    hej igen takker for info bobben

    så må jeg ha købt et feedhorn hjem til den nye skærm er der nogen er ved hvor man kan købe det til en god pris syntes primesat.eu har voldsomme priser

    hilsen kenneth

    http://www.primesat.eu/feedhorn.php

    #78864
    st1
    Deltager

    mit spørsmål er skal jeg købe nyt feed horn for mere gain på den nye skærm eller kan jeg bruge det gamle på linket kan man se det jeg nu bruger et 120 c Invacom feedhorn det er alummiun farvet og oppe over det som man anbefaler Raven feedhorn har i noget erfaring med dette koster ca 700 dk via uk min lnb er også vist på siden et invacom 0.3http://www.primesat.eu/feedhorn.php

    Du skal ikke bruge det gamle feed, det har alt for stor åbningsvinkel.
    Det er slet slet ikke nødvendigt at købe et Channel Master feedhorn, medmindre du insisterer på at bruge en C120 LNB.
    CM180 har f/D på 0.6 ligesom langt det meste andet “consumer”-satgrej, hvorfor du i princippet kan bruge helt almindelige forbruger-LNBer.
    Eneste opmærksomhedspunkt er at feedholderen på CM designet er lavet til at holde et langt feedhorn, mens de fleste “almindelige” LNBer har en kort hals. Det bevirker at de kommer til at sidde en lille smule (et par cm) for langt fra fokus-punktet af spejlet.
    Det kan afhjælpes ved at bruge en LNB med en lang hals.
    Og for de langhalsede LNBer har mange år eksperimentering (af mig men også internationale entusiaster) har bekræftet at Inverto Black Ultra er en rigtigt god performer med en 180cm Channel Master, især i Quad (eller Quattro) versionen. (Bemærk ikke black pro, men ultra).

    Jeg skal dog sige, at jeg har fået stort set samme performance på en Maximum XO-11, også selv om den har kort hals og er en budget LNB (jeg tror den har plastic feedhorn osv.).

    Er du i tvivl så er du velkommen til at låne et CM feedhorn og Inverto/Maximum LNBer af mig og sammenligne din Invacom med en “standard” LNB inden du køber noget.

    #79065
    tgp-bikini
    Deltager

    hej igen

    tak til st1 for rigtig god info så blev jeg det kloger

    når den nye skærm kommer op

    vil jeg måske benytte mig af dit tilbud og låne

    CM feedhorn og Inverto/Maximum LNBer kunne være spændene

    hilsen kenneth

    [email protected]

    #79066
    tgp-bikini
    Deltager

    hej igen tak til st1 for rigtig god info så blev jeg det kloger når den nye skærm kommer op vil jeg måske benytte mig af dit tilbud og låne CM feedhorn og Inverto/Maximum LNBer kunne være spændene hilsen kenneth

    #79067
    st1
    Deltager

    Du skal være meget velkommmen.

    En anden ting: Du skriver at du agter at motorisere Channel Master’en.

    Har du et passende polar mount?

    Hvis du overvejer at bruge PMet fra Tagra’en, så bør man overveje at det er lidt bøvlet at genbruge et prime-focus polar mount; man skal lave en offset-korrigerende bøjle for at det virker.
    Og det hele skal være ret stærkt; en CM180 med almindelige feedarms vejer omkring 37 kg (uden mount), og udgør desuden et potent sejl-areal for næste vinter-storm…

    Der er langt imellem nye PM’er for CM’er – det er næsten kun PrimeSat (aka. Satellite Superstore) som laver nye polar mounts til consumer-priser for CMer. Eneste alternativ er nok Polske Laminas – de har et polar mount til deres 180cm, som kan adapteres til en CM med lidt isenkram.

    Eller man skal være heldig og finde et oprindeligt Channel Master polar mount til en CM180 – men de er dels MEGET sjældne, og dels over 20 år gamle, og pga manglende galvanisering oftest meget rustne.

    Men spændende projekt – lad os endelig vide, hvordan det skrider frem. 🙂

Login Registrer
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button