Modtagelsesrapporter Engelsk TV – Astra 2E

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 104 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #64439
    HTB
    Deltager

    Mike skriver dette i ovenstående indlæg:

    Jeg kan kun fortælle hvad min lokale “satellit pusher” siger, som er:  Jeg bor som tidligere fortalt ved Yding Skovhøj og her skal jeg som minimum have en 2,7 m parabol (har nu en 1,2 m) og så skal jeg ikke være sikker på at jeg kan modtage signalet i al slags vejr specielt om aftenen når alle englænderne skal se tv og signalet bliver svagere.  Problemet er jo at siden de nu kun benytter UK spotbeam for vi jo kun “spild signalet” (læs opvaskevandet) her i dette område.

     

    Jeg har altid ment (og mener stadigvæk) at antallet af lyttere/seere ikke influerer på signalstyrken når vi taler om æterbårne signaler.  Men prøv at læse følgende debattråd, så vil man se, at det er noget der er særdeles delte meninger om. Og jeg kommer sq lidt i tvivl…. Måske Mike har en pointe alligevel? For det ER da mærkeligt, at signalet forsvinder kl.19.00 sharp hos mig, for at komme tilbage igen kl.00.00, også sharp.

    http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=35056

    MVH HTB

    #64441
    big
    Deltager

    he he…..det er såmænd et normalt fænomen med mikrobølger…..det er fugt og temperatur forskelle i de forskellige lag af atmosfæren der skaber noge stejle “filtre” i form af ændringer i de deelektriske konstanter….det kan også virke modsat, og give kinesisk tv…….

    andre atmosfæriske fænomener kan også give ændrede udbredelses forhold…..nordlys, meteorregn, tordenvejr……

    #64442
    ynord
    Deltager

    BBC-1-HD.jpg     Screenshot fra i eftermiddag, ikke så galt endda. :-}

     

    Hej.

    Jeg kan se, jeg bor midt mellem “mike” og “big”, nemlig i Aale og altså ca. 20 km til hver af jer.

    Jeg forstår derfor egentlig ikke, hvis man i Jelling ikke kan hente signalet fra 2E med en 180 cm skærm, idet jeg om dagen har god signal på en 135 cm motorstyret skærm.   Jeg har prøvet en 75 cm skærm, hvor der absolut intet signal var at se.  Jeg vil tro at 1.35 skærmen har ca. 4 dB mere at gøre med – det gør åbenbart stor forskel.  Nu kommer signalet under 6 dB om aftenen; men der er stadig udslag på AGC-skalaen, derfor vil jeg formode, at de ekstra 3-4 dB en skærm på 1.8-2.0 m ville give, vil give nok signal nok  til at “låse” transponderne.  Har også prøvet at tilslutte receiveren tæt på parabolen for at undgå 25-30 m kabelføring – det gav ca. 5-6 mere på AGC-skalaen; men intet som helst på kvaliteten,  så derfor vil en ekstra forstærker på kablet intet hjælpe.

    Parabolen skal indstilles meget præcis, bare man rører den let med en finger er billedet væk. (Husk “skew” skal være ca. -5o . Hvis man stiller det til -12o  som normalt på 28.2 øst dur det heller ikke).

    BBC-pakken ligger jo også på 27.5 w, hvor der er masser af signal; men er krypteret med BISS, så det er vist kun en mulighed, hvis man er lidt “hardcore”.

    m.v.h.

    tt

    #64446
    Anonym
    Inaktiv

    Bygork sagde
    Er 2,4 m overhovedet nok omkring Århus/Silkeborg til ok modtagelse af BBC/ITV ? må indrømme  at jeg overvejer en smarttv løsning hvor jeg via en VPN løsning kan få fat i kanalerne via streamet BBC iPlayer eller lignende. Hvis det virker ordentligt….. Nogle der har erfaringer ?

    vh

    Bygork

     

    Jeg benytter mig af BBC’s egen hjemmeside efter jeg fandt ud af at Media Hint til Firefox eksisterer :-)

    Træls er det kun at man ikke kan se deres live streams i HD, men kun i SD. Men en del af det i deres iPlayer kartotek kan ses i HD.

    #64447
    big
    Deltager

    nu har jeg tidligere skrevet at jeg har en skov i vejen for 28.2, store træer jeg ikke selv kan ….aflive….jeg kan kun se 28.2 i vinterhalvåret når der ikke er blade på træerne

    har fået et par stykker taget ned – små knaster, kun en 15-20 m, de har givet en smule,  tror det var et par hundrede kanaler + ca det samme på 23.5……

    et af problemerne er at jeg ikke kender forskellene mellem uk og eurobeam….altså signalmæssigt, nogle tp’er ligger på 10 +db, mens andre ligger på grænsen ved ca 6 db, så jeg kan ikke vurdere hvor meget der “mangler”

     

    jeg ved så også at den lokale pusher kæmper med en uk’er 1-2 km nordøst for mig, oss med en 180’er…..uden signal

    #64448
    Mike
    Deltager

    ynord sagde
    BBC-1-HD.jpg     Screenshot fra i eftermiddag, ikke så galt endda. :-}

     

    Hej.

    Jeg kan se, jeg bor midt mellem “mike” og “big”, nemlig i Aale og altså ca. 20 km til hver af jer.

    Jeg forstår derfor egentlig ikke, hvis man i Jelling ikke kan hente signalet fra 2E med en 180 cm skærm, idet jeg om dagen har god signal på en 135 cm motorstyret skærm.   Jeg har prøvet en 75 cm skærm, hvor der absolut intet signal var at se.  Jeg vil tro at 1.35 skærmen har ca. 4 dB mere at gøre med – det gør åbenbart stor forskel.  Nu kommer signalet under 6 dB om aftenen; men der er stadig udslag på AGC-skalaen, derfor vil jeg formode, at de ekstra 3-4 dB en skærm på 1.8-2.0 m ville give, vil give nok signal nok  til at “låse” transponderne.  Har også prøvet at tilslutte receiveren tæt på parabolen for at undgå 25-30 m kabelføring – det gav ca. 5-6 mere på AGC-skalaen; men intet som helst på kvaliteten,  så derfor vil en ekstra forstærker på kablet intet hjælpe.

    Parabolen skal indstilles meget præcis, bare man rører den let med en finger er billedet væk. (Husk “skew” skal være ca. -5o . Hvis man stiller det til -12o  som normalt på 28.2 øst dur det heller ikke).

    BBC-pakken ligger jo også på 27.5 w, hvor der er masser af signal; men er krypteret med BISS, så det er vist kun en mulighed, hvis man er lidt “hardcore”.

    m.v.h.

    tt

    Det var s…..  Du har ret i det med den meget nøjagtige indstilling og mit problem er nok delvist at min 1,2m parabol er en glasfiber parrabol som jo flexer lidt når det blæser og det gør det næsten altid her på “bjerget”:)

    Hvilken modtager bruger du? Enigma signal meter -hvad er det for en størrelse?

    Ved godt det med 27.5W (Intelsat 907) men som du skriver den er kodet med biss. De kloge siger at det bare er at købe en “box XXXX” og så kører det.  Jeg tilsyneladende ligesom dig må erkende at jeg ikke er “hardcore” nok til dette og derfor vil jeg ikke bruge flerer tusinde kroner på et uvidst resultat:)  Desuden er Intelsat 907 en gammel “fugl” og jeg mener at den er sat til at afgå ved døden i 2016 og hvad sker der så?

    Gider du skrive til mig på: [email protected]  Mvh, Mike

    #64449
    big
    Deltager

    Mike….der er lige en ting du skal være obs på……2e og 2f ligger ikke (!) på samme position……har ikke lige chekket de sidste par dage, men sidst lå de 0.2 grader fra hinanden….muligt det ikke gør noget med off-set, men det gør det med en pf……….positionerne er hhv 28.2 og 28.37

    #64452
    ynord
    Deltager

    big sagde
    nu har jeg tidligere skrevet at jeg har en skov i vejen for 28.2, store træer jeg ikke selv kan ….aflive….jeg kan kun se 28.2 i vinterhalvåret når der ikke er blade på træerne

    har fået et par stykker taget ned – små knaster, kun en 15-20 m, de har givet en smule,  tror det var et par hundrede kanaler + ca det samme på 23.5……

    et af problemerne er at jeg ikke kender forskellene mellem uk og eurobeam….altså signalmæssigt, nogle tp’er ligger på 10 +db, mens andre ligger på grænsen ved ca 6 db, så jeg kan ikke vurdere hvor meget der “mangler”

     

    jeg ved så også at den lokale pusher kæmper med en uk’er 1-2 km nordøst for mig, oss med en 180’er…..uden signal

    Det bedste, der kunne ske for dig, var vel en “Allan”2 så, men jeg er godt klar over, at der ikke skal mange blade til for at skygge “satterne” væk.

    Til din oplysning, har jeg lige tjekket lidt på signalstyrken på eurobeam her hos mig. Det ligger i niveauet fra ca. 80 til 99 SNR = fra 13 til >15 dB.  Det er dog lidt svingende idag pga. blæsten. (Parabolen sidder et sted, hvor der er fri sigt fra ø til v, men til gengæld er generet meget af vind).  Så hvis jeg monterer en 240 cm “bol” her, så får jeg mig vist en lille vindmølle?

    Din 180 cm skærm er det den type samlet af f.eks 6 dele, eller i 1 del?  Hvis man ønsker at købe de store skærme, er det tilsyneladende noget biligere med samlesættene,  men man kan måske tvivle lidt på, om de er ligeså effektive pga. evt. unøjagtigheder.    Men hvis ikke Goldman Sachs skal ind over er det nok bedre at se, om der ikke skulle dukke nogle brugte op på et tidspunkt?

    mvh.

    tt

    #64456
    big
    Deltager

    Allan 2….jo tak, har vel to års oprydning efter Allan og Bodil…eller vel nærmere Bodil, hun knak en 25-30 træer, primært gran i 3-5 meters højde….og de ligger pænt i den højde endnu, de er sådan viklet ind i hinanden så det er livsfarligt at gå under dem………

    13-15 db på E-beam…….p** …..! ka’ godt se jeg mangler noget så…..E-beam på 2E ligger ikke mere end max 9 db….

    disken her er en oldgammel…25-30 år gammel Triax……..sættet lå i 26000……og den er i et stykke

    de 4 eller 6 delte er skam ok….de bliver boltet sammen, så låsemøtrikker på …..og noget galvaniserede bolte..ikke rustfri, de kan springe ved hård belastning…………………………….

    og har forresten fundet en pris på 6 lange for en 240 her i dk……hvis ellers firmaet eksisterer endnu

    #64457
    Nordsat
    Deltager

    Jeg har nu forgæves søgt at fange 27,5w hele lørdagen. Bruger en 125 cm parabol. 

    Jeg kan kun fange noget på 15 w. En kanal ved navn Zagros kommer ind med 50 pct. Vest for 15w finder jeg intet. 

    Parabolen har tidligere været brugt til Astra2 på 28,2 øst. 

    Så parabolen hælder lidt bagover. 

    Har en anden parabol på 19 øst. Den hælder lidt for over. 

    Har også en parabol på 5 øst. Det ser ud til den hælder lidt mere forover end den på 19 øst.

    Hvordan skal hældningen være på 27,5 w. 

    #64458
    big
    Deltager

    27.5w har tilsyneladende kryterede tp data…..du fanger den ikke med mindre din receiver kan håndtere det

    #64459
    Nordsat
    Deltager

    Selvom der er krypteret data burde man vel kunne se på procenterne for transponderen om man kan fange satellitten. 

    Det er vel ikke sådan at en parabolmodtager kun viser signal på kanaler, den kan afkode. 

     

    Hvor om alting er. Hvordan skal hældningen på parabolen være på 27,5 w.  :-). 

    #64460
    ynord
    Deltager

    Hej.

    Hvis det er en center-focus antenne, skulle du kunne finde Eutelsat 207 på en position 42 grader vest (Hvis det er Hobro vi regner fra?)  Elevationen er så 17.8 grad. (Altså over vandret).  Det er 5.7 grad lavere end hvis det var 28.2 øst, du stiller skarpt på.  

    Hvis det er en offset parabol skulle det iflg. en tabel være sådan, at skærmen skal tiltes 9.5 grad fremad i forhold til lodret.  Ved ikke om alle offset paraboler er ens?

    Selv om du ikke kan afkode krypteringen, vil jeg formode du vil kunne se signalstyrken som er rimelig god. God Jagt.

    mvh.

    tt

    #64461
    Nordsat
    Deltager

    Det må være en offset parabol jeg har.

    Den ser ud som på billedet her.
    http://www.sat-technik.net/images/product_images/popup_images/577_0.jpg

    OK så. Har jeg forstået det rigtigt, at hvor parabolen lige nu hælder bagover i forhold til lodret (fra da den modtog 28 øst), så skal den nu hælde 10 grader fremover i forhold til lodret

    #64462
    ynord
    Deltager

    Iflg. den tabel jeg har læst så skal vinklen være 5.7 grader lavere når du stiller ind på 27,5w end for 28.2 øst – så hvis den tidligere hældte bagover så er det nok ikke helt 10 grader fremad; men hvis du kan plotte retningen ind 42 grader mod vest og så en svag hældning fremover på skålen, mon ikke du så rammer plet?

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 104 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button