Indstilling af parabol til freesat

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56090
    anvit2a
    Deltager

    Hej

     

    Jeg har igennem det sidste lange stykke tid… (1,5 år eller noget i den stil) kunnet se engelsk tv på platformen freesat. Jeg startede ud med en blot 90 cm parabol der lige kunne skrabe alle kanalerne ind (bor få kilometer syd for Aalborg)… For en del måneder siden opgraderede jeg så mit setup til en 125cm skærm (Kan ikke helt huske hvad den hed, men tror det er denne; http://www.hm-sat-shop.de/antennen-gibertini/gibertini-125-cm-aluminium-offsetantenne.html) … Jeg har længe leget en del med den og af flere omgang for at så så stærkt et signal som muligt…

     

    Her til aften regner det som folk nok har bemærket og mistede channel5 mit i udsendelsen med Extreme fishing. lidt surt…

    Jeg ved jeg har taget tv fra de engelske kanaler også fra BBC 1 London i værer vejr uden problemer…

     

    Mit spørgsmål er derfor egentlig… hvordan indstiller jeg parabolen optimalt?

    Jeg har tidligere sammenlignet og brugt forskellige frekvenser til indstillingen. Har prøvet med 10733 som er BBC's transponder fra Astra 2D men havde lidt problemer med channel 4 hd (dengang den var kodet fra sky) da den hakkede og indstillede derfor med den frekvens hvilket havde den virkning at bbc kanalerne faldt i signalstyrke…

    Men hvordan bør jeg indstille parabolen.. hvordan vil i gøre det? Jeg har en satfinder, og kan følge med fra min telefon på både computer og en dreambox så jeg kan godt se signal styrkerne… skal jeg gå efter den sværeste bbc transponder igen?

    Jeg bruge forreste inverto black quad ultra, den som også er testet her på siden før…

     

    PS. nu regner det endnu mere så ville nok have det lidt svært i det her vejr 😉 … men jeg ved signalet kan være bedre… selv på en skyfri himmel…

     

    Håber I kan være behjælpelige med lidt fif om hvordan i selv ville gøre det… Jeg er også lidt i tvivl om hvor meget min LNB skal skubbes frem og tilbage (har kigget på admins video og hans sidder i midten… men min sidder helt tilbage… hvad bør den mon?) og hvad jeg skal gøre med skew og hvor meget det egentligt er..

     

    Vi kunne godt bruge en direkte guide og evt. video til opsætningen på et tidspunkt… skal nok se om jeg kan få indstillet i morgen eftermiddag hvis jeg kan nå det for der kommer jo mere regnvejr som jeg kan teste i så…

     

    Jeg kan ikke undvære mit engelske tv eng

    #60575
    Bent Bertram
    Deltager

    Jeg ved ikke, om man stadig kan bruge det her trick med at dække halvdelen af lnb'en til, med et tykt stykke stof, pap eller lignende, og tape det fast. Jeg brugte det meget i de gode gamle dage, da Astra kun havde en satellit oppe, og jeg fik altid indstillet parabolen optimalt på den baggrund.
    Kan man indstille parabolen med et godt billede, med kun halvdelen af lbn'en åben, ja så må det jo blive dobbelt så godt, når festen åbner helt!
    Kan det stadig bruges venner?

    #60577

    Channel 5 er god til at finjustere med. Men Astra 2D er tricky. Jeg har selv brugt lang tid på finjustering af den flere gange, men det er faktisk svært, fordi signalet svinger meget hele tiden, så det er svært helt at fintune 100%. Jeg har ikke måleudstyr eller noget men benytter mig af en lille skærm og modtager, når jeg er ude ved parabolen og justere. Men nogle bokse er bedre end andre til at bruge på denne måde.

    Der er ikke nogen 100% opskrift. F.eks. LNB position, som du omtaler, kan variere fra parabol til parabol.

    Umiddelbart så ville jeg anbefale denne fremgangsmåde

    1. Find optimal justering af skærmen i forhold til position og hældning
    2. Se om det giver noget at flytte LNB lidt frem er tilbage i holderen
    3. Drej LNB'en en smule med eller mod uret og se om det giver lidt ekstra.

    De horisontale frekvenser, som f.eks. den Channel 5 ligger på, er svage i formiddagstimerne, så et godt tidspunkt at finjustere på. Men i kraftigt regnvejr, så man kan ikke justere sig ud af, at det kan ske selv med en 125 cm.

    Måske er det også pengene værd at få en god installatør med det rette måleudstyr til komme og fintune den, hvis det du ikke mener, du helt får det 100% justeret ind selv.

    #60578
    per drage
    Deltager

    admin sagde

    Channel 5 er god til at finjustere med. Men Astra 2D er tricky. Jeg har selv brugt lang tid på finjustering af den flere gange, men det er faktisk svært, fordi signalet svinger meget hele tiden, så det er svært helt at fintune 100%. Jeg har ikke måleudstyr eller noget men benytter mig af en lille skærm og modtager, når jeg er ude ved parabolen og justere. Men nogle bokse er bedre end andre til at bruge på denne måde.

    Der er ikke nogen 100% opskrift. F.eks. LNB position, som du omtaler, kan variere fra parabol til parabol.

    Umiddelbart så ville jeg anbefale denne fremgangsmåde

    1. Find optimal justering af skærmen i forhold til position og hældning
    2. Se om det giver noget at flytte LNB lidt frem er tilbage i holderen
    3. Drej LNB'en en smule med eller mod uret og se om det giver lidt ekstra.

    De horisontale frekvenser, som f.eks. den Channel 5 ligger på, er svage i formiddagstimerne, så et godt tidspunkt at finjustere på. Men i kraftigt regnvejr, så man kan ikke justere sig ud af, at det kan ske selv med en 125 cm.

    Måske er det også pengene værd at få en god installatør med det rette måleudstyr til komme og fintune den, hvis det du ikke mener, du helt får det 100% justeret ind selv.

    Vil give Bo ret i hans betragtninger vedr. Astra2D, selv bare nogle kraftige skyer kan ses på måleudstyret, og hvis ikke man er dækket ind med ordentlig parabol størrelse, var det måske en ide at afskrive et par af de allersværeste kanaler og så koncentrere sig om at justere resten optimalt ind, og så husk lige på at single lnb`er er lidt bedre end QUAD eller TWIN lnb´er

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #60579
    anvit2a
    Deltager

    Hej igen,

     

    Nu har jeg forsøgt at finjustere parabolen…

    vejret ændrede sig en smule undervejs men før sagde dvbviewer 47-50 % men er nu oppe på 56-60%… (med technotrend 3200 S2)

     

    Det er altså en meget stor ændring skulle jeg mene…

     

    I morgen skulle det regne fra kl. 12 og resten af dagen… Så melder jeg nok ind senere hvordan modtagelsen går.

     

    Det er pt. det bedste signal jeg har modtaget på de svære BBC og Channel 5 kanaler. Så vi må se om ikke det giver noget selv i dårligt vejr… Det var første gang i meget lang tid jeg havde udfald i går. Jeg plejer ikke at have udfald… selv da det sneede meget i vinters havde jeg ikke de store problemer… ingen hakken eller noget i billedet…

    #60580
    avh
    Deltager

    Har tidlige modtaget astra 2D med dette technotrend S3200 kort..

     

    Jeg fik væsentlig bedre signal ved at skifte TV-kortet ud, anvender i dag TeVii-s470 TV-kort, som øjensynlig har en bedre følsomhed…

    #60581

    Ja der kan være en ikke ubetydelig forskel på følsomheden på tunerenhederne.

    #60594
    anvit2a
    Deltager

    Nu med det regnvejr der er her omkring Aalborg lige nu modtager jeg BBC One med en signalstyrke på 40-45% (Dvbviewer og Technotrend S3200 S2).

     

    Sjovt nok er signalet svargere på BBC One HD frekvenserne… hvor den siger 37-40%…

     

    Sider lige nu og ser Kung Fu Panda i HD på BBC One HD… Der er selvfølgelig ikke nogen problemer i modtagelsen endnu… 7-9-13 😉

     

     

     

    #60595

    FEC Forward Error Correction værdierne har også indflydelse på hvor robust signalet er. Mener det en anelse forringet i forhold til BBC HD kanalerne efter skiftet til DVB-S2 og FEC 8/9, hvor de tidligere anvendte 5/6.

Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button