Hvorfor altid kun opskaleret 5.1 lyd på TV2 HD ?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56474
    digifreak
    Deltager

    Ved ikke om jeg er den eneste der har bemærket det, men jeg har endnu ikke oplevet at TV2 HD har sendt en film med ‘ægte’ 5.1 lyd, som vi f.eks kender det fra DR HD og DR1 .

     

    Jeg modtager TV2 HD via DVB-T2 (Boxertv) , men jeg går ud fra at det også gælder via f.eks YouSee og Canal Digital.

     

    Måden man nemt kan afgøre om det er opskalet 5.1 eller ægte 5.1 er om centerlyden (dialogen) også (forholdsvis tydeligt) gengives i begge fronthøjttalere – hvis dette er tilfældet er der nemlig tale om opskaleret 5.1 lyd (DR HD og DR1 benytter sig iøvrigt også af dette når kildematerialet ikke er med ægte 5.1 lyd)

     

    Måske er der tale om teknisk problem hos TV2  – noget TV2 måske ikke selv er klar over ?

    Har forgæves forsøgt at kontakte TV2 om emnet men har aldrig hørt fra dem trods flere henvendelser.

     

    TV2 skriver på deres hjemmeside vedr lyden på TV2 HD:

     

     

    “Lyd: Alle programmer udsendes med 5.1 lyd.  Hvis der er tale om et program, som ikke er produceret med 5.1 lyd, udsendes  programmet med opskaleret 5.1 lyd. Nogle distributører – bl.a. YouSee – har valgt at parallelsende almindelig stereo samtidig, fordi der er settop-bokse, som ikke kan dekode 5.1 lyd.”

     

     

    Jeg synes det er ærgerligt at mange gode film, der sendes i HD på TV2 HD mangler 5.1 lyden – hvorfor kan TV2 ikke sende noget i ægte 5.1 når DR godt kan finde ud af det ??

    Men måske har TV2 bare ikke noget materiale der er produceret med 5.1 lyd ??

     

    Digifreak
    #62872
    Anonym
    Inaktiv

    Jeg tror realistisk set, at TV2 ikke har forstand på det. Så derfor sender de bare et konstant 5.1 signal ud, selv om kilde materialet kun har 1.0 eller 2.0 lyd. Det samme har de også altid gjort på deres TV2 Film HD kanal.

    Det er så også noget der er med til at gøre, at jeg ikke orker at tænde for min 5.1 receiver og bare nøjes med at køre lyden ud som Stereo via de 2 eksterne speakers jeg har koblet til min fladskærm.

Login Registrer
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button