FM signal overstyrer

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 45 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #59946
    lytro
    Deltager

    Hvad med en større FM antenne mod nord DANMARK uden forstærker, den vil dæmpe den Tyske sender lidt mere end en lille FM antenne. Og så har du nok “Dansker” signal.

     

    Lyngesmile

    #59947
    kram5610
    Deltager

    lytro sagde

    Hvad med en større FM antenne mod nord DANMARK uden forstærker, den vil dæmpe den Tyske sender lidt mere end en lille FM antenne. Og så har du nok “Dansker” signal.

     

    Lyngesmile


    Ikke forstået? Jeg har ikke problemer med de danske som sådan….. Alle frekvenser som ikke er fra “Flensburg-Engelsby” eller “Flensburg-Freienwill” går ikke igennem. Det vil sige, Radio Nora som sender fra “Flensburg-Wassersleben” går lige så dårligt igennem som Radio Mojn fra Padborg.

    #59948
    per drage
    Deltager

    kram5610 sagde

    lytro sagde

    Hvad med en større FM antenne mod nord DANMARK uden forstærker, den vil dæmpe den Tyske sender lidt mere end en lille FM antenne. Og så har du nok “Dansker” signal.

     

    Lyngesmile


    Ikke forstået? Jeg har ikke problemer med de danske som sådan….. Alle frekvenser som ikke er fra “Flensburg-Engelsby” eller “Flensburg-Freienwill” går ikke igennem. Det vil sige, Radio Nora som sender fra “Flensburg-Wassersleben” går lige så dårligt igennem som Radio Mojn fra Padborg.


    Undskyld Mig,  men Jeg synes ærlig talt at hele tråden, og det Du vil begynder at lyde som lidt af en rodebutik, hvor der ikke er hoved eller hale i, hvad er egentlig det reele problem dernede

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #59949
    kram5610
    Deltager

    antenne.dk sagde

     

    Undskyld Mig,  men Jeg synes ærlig talt at hele tråden, og det Du vil begynder at lyde som lidt af en rodebutik, hvor der ikke er hoved eller hale i, hvad er egentlig det reele problem dernede
     

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk


    Hvis man LÆSER hvad jeg skriver, synes jeg ikke det er rodet! Men fx Lynges kommentar giver da ingen mening overhovedet?

    #59951
    player
    Deltager

    Hvis man mener et signal overstyrer, og man prøver med FM antennen alene, dreje denne således signalet kommer ind fra siden ____  dette kan virke dæmpende på signaler, dette kræver vel man ligesom har et slags mål for styrken af signalet. Rettere anvende ordene dreje en FM antenne til Minimum signal. Samme kan også gøres med UHF og VHF antennerne, klart.

    #59952
    kram5610
    Deltager

    player sagde

    Hvis man mener et signal overstyrer, og man prøver med FM antennen alene, dreje denne således signalet kommer ind fra siden ____  dette kan virke dæmpende på signaler, dette kræver vel man ligesom har et slags mål for styrken af signalet. Rettere anvende ordene dreje en FM antenne til Minimum signal. Samme kan også gøres med UHF og VHF antennerne, klart.


    Jeg er helt lost…

     

    Jeg ser om det lykkes i weekenden at få det til at fungere og melder så tilbage. 

     

    Tak for hjælpen så vidt!

    #59960
    player
    Deltager

    kram5610

    Overstyring og mit forhold hertil, vil det sige at overstyring kun er noget man kan have “Lokalt” hvor man bor, afhængig af ens antenneinstallation? Men de som bor nærmest Antennerne, der anvender flere kW, ja da optræder der ingen problemer.

    Eller hvad misforstår jeg her!   Jeg husker tydeligt i en instruks til et Philips Tv, hvor der kunne være forstyrrelser fra en “U-ønsket sender”, og her var skitsen med en UHF udendørs antenne og retningen for Mindst indstråling, fra samme uønskede Tv sender.

    UHF antennernes Maximum modtagelse er mere flydende eller jævn, hvorimod Minimums modtagelse virkeligt er minimum.

    #59961
    kram5610
    Deltager

    player sagde

    kram5610

    Overstyring og mit forhold hertil, vil det sige at overstyring kun er noget man kan have “Lokalt” hvor man bor, afhængig af ens antenneinstallation? Men de som bor nærmest Antennerne, der anvender flere kW, ja da optræder der ingen problemer.

    Eller hvad misforstår jeg her!   Jeg husker tydeligt i en instruks til et Philips Tv, hvor der kunne være forstyrrelser fra en “U-ønsket sender”, og her var skitsen med en UHF udendørs antenne og retningen for Mindst indstråling, fra samme uønskede Tv sender.

    UHF antennernes Maximum modtagelse er mere flydende eller jævn, hvorimod Minimums modtagelse virkeligt er minimum.


     

    Det er ligegyldigt hvad retning antennen peger – det hele overstyrer ligegyldigt hvad. Når antenne er monteret mod nord, kommer Flensburg-Engelsby Senderen indfra siden og Flensburg-Freienwill ind bagfra. 

    #59962
    per drage
    Deltager

    kram5610 sagde

    player sagde

    kram5610

    Overstyring og mit forhold hertil, vil det sige at overstyring kun er noget man kan have “Lokalt” hvor man bor, afhængig af ens antenneinstallation? Men de som bor nærmest Antennerne, der anvender flere kW, ja da optræder der ingen problemer.

    Eller hvad misforstår jeg her!   Jeg husker tydeligt i en instruks til et Philips Tv, hvor der kunne være forstyrrelser fra en “U-ønsket sender”, og her var skitsen med en UHF udendørs antenne og retningen for Mindst indstråling, fra samme uønskede Tv sender.

    UHF antennernes Maximum modtagelse er mere flydende eller jævn, hvorimod Minimums modtagelse virkeligt er minimum.


     
    Det er ligegyldigt hvad retning antennen peger – det hele overstyrer ligegyldigt hvad. Når antenne er monteret mod nord, kommer Flensburg-Engelsby Senderen indfra siden og Flensburg-Freienwill ind bagfra. 


    Det kan jo også være du bliver nød til at skære ind til benet og så sige at, det er ikke sikkert at projektet kan løses på hobbybasis

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk  

    #59963
    kram5610
    Deltager

    antenne.dk sagde


    Det kan jo også være du bliver nød til at skære ind til benet og så sige at, det er ikke sikkert at projektet kan løses på hobbybasis

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk  


    Det kan selvfølgelig blive sidste udvej. Men som jeg har skrevet ovenfor, vil min fremgangmåde i weekenden være følgende:

     

    1. Tilslutte råndstråleantennen til den nuværende forstærker og se om det giver et tilfredsstillende resultat. Hvis dette ikke hjælper:

    2. Udskifte forstærken med en Triax MFA 304 (som jeg har liggende i min kælder) – her kan jeg regulere forsærkningen på VHF båndet. Hvis dette heller ikke hjælper:

    3. Sløfe FM-signalet ind med et samlefilter efter forstærken. 

    4. Droppe FM og modtage via sat (joke hehe)

    #59964
    19E2
    Deltager

    Hej.

    @ Morten H.,
    følg Nomadens råd om IKKE at sende FM-signalet igennem forstærkeren.
    Lad den nuværende forstærker forblive udelukkende UHF-forstærker, det virker,
    og afslut øvrige indgange i forstærkeren end UHF med 75 Ohm modstande.
    Den ledige VHF-BIII-indgang kan være nyttig til eventuel fremtidig brug, Du ved givetvis hvorfor.

    FM-signalet tilsluttes igennem et TV/FM-filter som indsættes efter forstærkeren.
    Triax leverer vist stadig 7132G, som jeg tidligere har brugt.
    Nu bruger jeg det fuldskærmede Comega-filter LLC-VFU, spærredæmpningerne er minimum 20 dB
    i hver indgang for fremmedsignaler, og der er DC-gennemgang til TV-indgangen.

    Rundstråleantennen kan Du have held med; de er i kategorien nødantenner, og de kan i signalvelforsynede
    områder sagtens fungere, det gør en rest alu-gardinstang af passende længde også, endda ofte bedre.
    Jeg ville til FM vælge en ret (lige) dipol, uden parasitære elementer (reflektorer, direktorer),til almindelig områdemodtagelse.
    Først når det er på tale at modtage en særlig og ønskværdig sender fra stor afstand ville jeg indsætte en retningsbestemt antenne.
    Den rette dipol har en “8-tals modtagekarakteristik”, teoretisk altså fuldt åben for modtagelse i de 2 retninger 0° og 180°
    og fuldt lukket i retningerne 90° og 270°. Med den rette dipol fås en bedre tilpasning til koaxkablets 75 Ohm, såfremt det er en
    “foldet”(dobbeltbenet) ret dipol med symmetriled.

    Skulle FM-signalet kræve forstærkning kan Du prøve at indsætte den nyere forstærker med VHF-regulérbar indgang alene til FM.
    FM-signaler fortjener separat behandling adskilt fra TV-signaler, særligt fordi der ofte er mange af dem og de oftest modtages
    med forskellig styrke. Som Per nævner kan vi ikke i simplere anlæg regulere de enkelte FM-signaler i forhold til hinanden.
    Det er det enkle kraftigst modtagne FM-signal som en eventuel FM-forstærker skal vælges/indstilles efter.

    Mvh østerbroeren

    #59991
    per drage
    Deltager

    kram5610 sagde

    player sagde

    Hvis man mener et signal overstyrer, og man prøver med FM antennen alene, dreje denne således signalet kommer ind fra siden ____  dette kan virke dæmpende på signaler, dette kræver vel man ligesom har et slags mål for styrken af signalet. Rettere anvende ordene dreje en FM antenne til Minimum signal. Samme kan også gøres med UHF og VHF antennerne, klart.


    Jeg er helt lost…

     

    Jeg ser om det lykkes i weekenden at få det til at fungere og melder så tilbage. 

     

    Tak for hjælpen så vidt!

     

    Fik Du det til at virke?

    mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #59992
    kram5610
    Deltager

    antenne.dk sagde

    Fik Du det til at virke?

    mvh Per

    http://www.antenne.d



     Sorry jeg ikke lige har meldt tilbage… Men jeg monterer først antennen i morgen (nåede det desværre ikke sidste weekend). 

    Jeg melder tilbage når der er nyt. 

     

    Mvh.

     

    Morten Hesseldahl

    #60002
    carst
    Deltager

    Nu har denne tråd kørt et stykke tid med overskriften ”overstyring”, lad mig give grunden til, hvorfor det ønsket er meget problematisk, og hvad overstyring er, og hvorfor den fremkommer.

    Antenneforstærke er designet til speciale formål, nogle forstærkere, typisk line forstærke og eks. D3 forstærkere til/i fællesantenne/kabel tv anlæg, er designet til at kunne tage imod et meget forholdsvis højt og bredt(mange frekvenser på en gang) indgangs signal, og yderligere forstærke det højt.
    Andre forstærkere, typisk for/mast forstærkere, er designet til at forstærke få frekvenser og svagt signal, de vil derfor hurtigt overstyre, hvis de får et for højt indgangs signal.

    Og det er dit problem, alt for højt indgangs signal, derfor dur den forstærker som du har nu ikke, den er beregnet til at forstærke svage signaler og overstyre hurtigt. Ligegyldigt hvad for en antenne du sætter på vil den ikke virke, med mindre du dæmper indgangs signal meget, og så er du lige vidt.

    Derfor skal der, hvis signalet skal forstærkes findes en anden og bedre forstærke end den du har nu.

    Men dette kan blot introducere andre problemer, fordi det er ikke sikket, at modtageren kan håndtere de forskelle stærke og svage signaler side om side.

    Et slag på tasken, så vil de stærke tyske signaler i området, ligge på 70-90 dB(men en normal 1 element antenne(ret lige dipol)), dette er et kraftig signal, de svage vil ligge på 20-40 dB, nu vil jeg ikke hænges ud, men jeg mener at DR i sin tid, mente at et signal på 51dB burde være nok til et godt og rent stereo signal, dårlige modtage kan kræve mere, mens ”æter støvsugere” kan klare sig med mindre signal. 
    For et fællesantennesystem, må der ikke være mere end 5 dB forskel imellem de forskellige radio og tv frekvenser.
    Pointen er, som andre også har nævnt det før, at det uden behandling og tilpasning af de enkelte frekvenser, kan blive meget svært at samle de svar signaler nok og rigt op, til et godt signal. Eks. giver et signal på 30 dB + 20 dB forstærkning, minus de forskellige filter, switch og fordeling ikke et godt signal på 50 dB.

    Da en prof løsning vil koste alt for meget, vil jeg foreslå, at I finder ud af de vigtigste stationer I har brug for, og koncentrere sig om at få dem med.

    Jeg er ”en glad amatør” som dog har leget men antenner og tv teknik de sidste 40 år, har også taget div. antenne kurser som der findes, derfor mener jeg og vide en del om emnet.

    Jeg har primært sat antenner op i sommerhus områder her i Nordjylland, og når de kommer til ønske om radio antenner, spørger jeg om hvad det er for nogle stationer man går efter, for når der skal en ”rigtig” FM antenne op, er det typisk for at fange en lokal radiostation.
    Er det en enkelt station det handler om, bruger jeg en mindre retningsbestemt 2 eller 3 element antenne, det plejer som regel at virke 100 % og DR skal nok komme med ligegyldig hvordan antenne vendes, er der flere stationer, flere fra flere retninger, bliver det et kompromis, man kan forsøge at dreje antenne til et midt punkt, eller gå ned en et polens ret antenne, evt. med forstærkning, dette kan også virke under normale vejr forholde, men man kan også være 100 sikker på, at det ikke virker under højtryk, og det er lige netop derfor jeg primært anvender retnings bestemte antenner. De giver på svage stationer en signal reserve, som til tider kan være nødvendigt.
    Jeg er ikke klarover, om Nordjylland er mere ramt af højtryks problemer, end eks. grænse området eller andre steder i Danmark er. For en god orden skyld, er det flere af de store lokalradio stationers gamle frekvenser, der bliver forstyrret af norske og svenske sendere, men selvom de er kommet på flere frekvenser, lige som alle andre lokalradioer i Danmark, så bliver det ikke altid lettet, vi er jo nu ude i, at mange af disse frekvenser også kan forstyrre hinanden, når man kommer lidt uden for det primært sende område, som et sommerhus område jo typisk er.

    Tilbage til dit problem.
    Jeg syntes buddet fra ” 19E2” er noget af det bedste jeg konkret har set. Jeg vil måske hellere ha distribueret dit signal vil en line forstærker, men idéen med den variable FM forstærker er god nok, med en linje forstærker, skal du jo også ha noget fornuftigt samlings udstyr før forstærker.

    Og eller tror jeg din plan er god nok, måske giver 3 element antenne bagslag, med at være for retningsbestem, og en mindre 1 eller 2 element kunne være at fortrække, jeg vil ikke anbefale rundstråle antenne, som du har fået fat på.

    En anden, meget vigtig detalje, som jeg ikke har set nævnt tidligere, er på polarisering. Næsten alle danske lokalradioer(i hvert fald i Jylland) sender lodret polarisering, dette gør de fleste af DRs hjælpesendere også, og da der er 20 dB forskel på vandret og lodret betyder det faktisk meget.  

    Med andre ord, skal din antenne vende lodret hvis du går efter radio Mojn og DR programmer fra Flensborg senderen, gad vide, om de svage tyske stationer ikke også kunne blive sendt lodret.
    Et ekstra plus er, at de stærke tyske stationer nu bliver undertrykt, så måske kan din oprinde løsning med gammel forstærker alligevel bruges, selv om jeg tvivler.

    Også undre det mig lige, hvad du vil bruge de svage tyske stationer til, er der virkelig noget godt på dem?

    Også vil jeg da også gerne høre hvordan det går.

    Carsten

    #60010
    kram5610
    Deltager

    Hej

     

    Så lykkedes det mig at få et tilfredsstillende resultat på antenneanlægget her i weekenden.

    Løsningen blev at benytte FM rundstråleantennen monteret horisontalt indkoblet med et Lunex 6502 Filter (FM + TV-DC). Antennen er instillet efter at optimere Radio NORA fra Flensburg-Wassersleben (88,50 mHz).

    Jeg forsøgte også at benytte den tre elements Triax FM antenne – men den gav “spejlfrekvenser” også selvom den kørte uden om forstærkeren.

     

    Der er nu god modtagelse af følgende kanaler:

    Fra Flensburg-Engelsby: NDR 1, NDR 2, NDR Kultur, NDR Info, N-Joy, DR P1, DR P2, DR P3, DR P4

    Fra Flensburg-Freienwill: RSH, Delta Rafio, Deutschlandfunk

    Fra Flensburg-Wassersleben: Radio NORA, Klassik Radio, D-Kultur

    Fra Rangstrup: DR P1, DR P2, DR P3, DR P4

    Andre kanaler: Radio Mojn, Radio Als, Globus Guld

     

    Derudover går DR's kanaler fra Fyn igennem med støj på (mono signal ok). Samt svage signaler fra Kiel og Bungsberg senderne.

    Så egentlig et ret godt udbud…

     

    Og ja Radio NORA er en god kanal – jeg hører af og til Radioavisen på DR P4 og De Fede 80'ere på Radio Mojn – ellers KUN tysk radio 🙂

     

    Mange tak for hjælpen til Jer alle sammen.

     

    Mvh.

     

    Morten Hesseldahl

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 45 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button