EU og varernes frie bevæglighed….

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56095
    Bent Bertram
    Deltager

    EU og varernes frie bevæglighed – eller mangel på samme (!!)

    Danmark er (endnu da, i skrivende stund) medlem af EU. EU går stærkt ind for blandt andet varernes frie bevæglighed tværs over landegrænserne! Men dette gælder åbenbart ikke betalings-tv??

    Ønsker man at abbonere på f.eks SKY fra England, hvis man bor i Danmark, så kan man glemme det!
    Ønsker man at abbonere på Tysk eller Italiensk betalings-tv, så er dette også umuligt.

    H V O R F O R ? ? ? yell

    Er der nogensinde blevet ført en sag i EU vedrørende batalings-tv på tværs af grænserne?
    Ellers så skulle vi her på digitalt.tv måske være den første til at afprøve dette? approve 
    Mon ikke vi kan få fri proces til den slags? Jeg vil næsten tro det.

     

    #60598
    reslfj
    Deltager

    Bent Bertram sagde

    EU og varernes frie bevæglighed – eller mangel på samme (!!)

    Danmark er (endnu da, i skrivende stund) medlem af EU. EU går stærkt ind for blandt andet varernes frie bevæglighed tværs over landegrænserne! Men dette gælder åbenbart ikke betalings-tv??

    Ønsker man at abbonere på f.eks SKY fra England, hvis man bor i Danmark, så kan man glemme det!
    Ønsker man at abbonere på Tysk eller Italiensk betalings-tv, så er dette også umuligt.

    H V O R F O R ? ? ? yell

    Er der nogensinde blevet ført en sag i EU vedrørende batalings-tv på tværs af grænserne?
    Ellers så skulle vi her på digitalt.tv måske være den første til at afprøve dette? approve 
    Mon ikke vi kan få fri proces til den slags? Jeg vil næsten tro det.

     

    Det er nu ikke EU der forhindre dette, men ejerne af rettighederne, der  gerne vil sælge den samme vare flest mulig gange og til den bedste pris.

    Der var faktisk for ikke længe siden en sag, hvor en engelsk Pub havde købt rettighederne – til en sportskanal – vist fra en græske udbyder og SKY i UK blev multi-sur.   Nu er sport mig så ligegyldigt, at jeg ikke har noteret links mv.  Jeg mener dog, at huske at  det var lovligt i dette tilfælde (men det var ikke til en privat).

    Det var vist UK fodbold, der kan sælges til en højere pris til englændere end det kan i Grækenland – men det er jo netop ikke meningen med maksimal konkurrence (ifølge de lærebøger jeg brugte).

    Desværre  er der en uhellig alliance mellem 'kultur lobbyen'  og visse økonomer og politikere, der mener at vi bliver rigere, at  udbygge og gerne øge copyright betalinger.   Men der skabes jo ingen ny værdi* blot fordi man 'bøffer' almindelige mennesker for en afgift igen og igen for det den samme udsendelse.   Copyright virker jo som  et tildelt og lovligt monopol. Det kan kun opretholdes med støtte fra et offentligt restssystem.  

    Det er som om 'kultur' er så helligt, at det ikke skal skabes i 'dit ansigts sved' – hvilket som bekendt gælder  for vores andres brød.

     

    Lars     smile 

     

    * Det bidrager dog til at fx gamle film og masterbånd bevares – og det har vel lidt ny værdi  approve

    #60599

    Der afventes dom i Pub sagen fra England. 

    Du kan læse mere i denne nyhed fra 3/2 2011 /hjstende-advokat-gr-mod-premier-league/

    Hollywood og sportrettighedshaverne er i mod et sådant frit marked, så det bliver spændende at se, hvad det ender med.

    #60600
    martin
    Deltager

    Hvis det var muligt at købe eks. Sky udenfor England, så skal Sky købe rettigheder til at vise sport, film, serier med videre til hele EU.

    Så kunne vi reelt ende med at mange film, serier og sportsbegivenheder ikke ville blive vist på dansk tv.

    Produktet er i denne sag ikke tv-kanalerne, men indholdet. Indholdet har fri bevægelse og kan købes til fremvisning i et bestemt land.

    #60603
    reslfj
    Deltager

    martin sagde

    Hvis det var muligt at købe eks. Sky udenfor England, så skal Sky købe rettigheder til at vise sport, film, serier med videre til hele EU.

    Så kunne vi reelt ende med at mange film, serier og sportsbegivenheder ikke ville blive vist på dansk tv.

    Nu er det sådan, at man med andre produkter faktisk skal sælge til alle 'forretninger' , der opfylder rimelige krav som videreforhandler.   Der er også snærende bånd – for andre produkter – for at kunne opnå enerettigheder, hvis der dermed opstår et monopol-lignende forhold.

    B&O har fx haft store problemer med at udelukke visse forretninger – som de ikke finder eksklusive nok – fra at forhandle deres udstyr.  Indførelsen af  garanti over landegrænserne er også et eksempel på at EU/EØS  forsøger at være 'fast i flæsket' når det gælder om at maksimere konkurrencen på markedet.

    Tænk, hvis man forbød folk med en indtægt over fx 300.000 at købe minimælk i Netto eller Aldi til 5 kr literen, men tvang dem til at støtte bageren  og betale 9 kr for den helt samme mælk – nej vel ? 

    Så vi skal bare forbyde køb af enerettigheder og især samlede pakker af enerettigheder.  Man kunne fx. også pålægge monopol- firmaer  'use it or lose it' krav for deres rettigheder – (man forbyder at købe og gemme).

    Men det vil  sportsklubberne nok ikke – siges det.   Men hvis det er loven så skal de.  Derudover kan man altid starte en lille debat om mere skat på rettigheder – så skal i se velvilje. 

    Spanien og Italien er på vej 'på røven'  mht. statsgæld – hvorfor har de ikke allerede indført en høj skat på sportsindtægter – både klubber og spillere?    Det ville da være bedre end at almindelige tyskere, hver gang skal betale for  landenes gæld og overforbrug.

     

    Lars      smile

    #60604
    reslfj
    Deltager

    admin sagde

    Der afventes dom i Pub sagen fra England. 

    Du kan læse mere i denne nyhed fra 3/2 2011 /hjstende-advokat-gr-mod-premier-league/

    Hollywood og sportrettighedshaverne er i mod et sådant frit marked, så det bliver spændende at se, hvad det ender med.

    Ja, jeg var for doven til at finde siden – men det var vel stort set en rimelig beskrivelse jeg gav ovenfor ?

    Det viser også, hvor fremragende og rettidigt vigtige nyheder kommer her på  Digital.tv  thumbs-up  

     

    Lars   smile  

    #60616
    Bent Bertram
    Deltager

    Det var da godt nok et spændende indslag der var der fra BBC eng
    Hvis sagen vindes, så står det frit for f.eks en polak, eller en englænder for den sags skyld, at købe polsk betalings-tv selv om man bor i England.
    Englændere vil lovligt kunne købe græsk betalings-tv, der viser engelsk fodbold OG danskere vil kunne købe tv fra hele EUthumbs-up
    Spændende…… nu får vi så at se, om EU mener det, når de siger, at varer og tjenesteydelser skal have fri bevægelighed i EU.

    #60617
    Bobben
    Deltager

    admin sagde

    Der afventes dom i Pub sagen fra England. 

    Du kan læse mere i denne nyhed fra 3/2 2011 /hjstende-advokat-gr-mod-premier-league/

    Hollywood og sportrettighedshaverne er i mod et sådant frit marked, så det bliver spændende at se, hvad det ender med.

    Denne saken er litt spesiell.  Det er Premier League som ønsker å hindre PUB'er å vise live fotball fra andre selskaper enn BSkyB.  I og med at Premier League tillater BSkyB offentlig visning i Pub'er så mener trolig EU advokaten at de heller ikke kan nekte Pub'er å vise fotball fra f.eks. greske TV kanaler.  Dersom Premier League da ønsker å stoppe offentlig visning så må også BSkyB stoppe slik visning.

     

     

    #60618
    Bent Bertram
    Deltager

    Hvis jeg bryggede øl, så ville jeg også helst have, at folk kun købte mit øl. I hvert fald dem der bor i Danmark.
    Men sådan spiller klaveret altså ikke! Vi har heldigvis selv lov til at bestemme hvilken øl vi vil drikke, og det mener jeg også vi skal have lov til, når vi snakker tv-signaler og hvor de kommer fra!

Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button