Efteråret på Boxer?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 59 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56643
    iSteen
    Deltager

    Hejsa, jeg er ret ny kunde hos Boxer – og kender ikke rigtigt fremgangsmåden endnu.

    Boxer viser jo BBC som en slags test på deres infokanal de næste par måneder – plejer det at indikere at disse kanaler er på vej ind i Boxers sortiment?

    Så vidt jeg har læst mig til, tager Boxer endnu en mux i brug til efteråret – og der snakkes om Kanal 5 og TV3 kommer som HD-kanaler. Mon man kan håbe BBC Entertainment (og måske BBC HD) er på vej ind i varmen?

    Andre der har bud på evt. kommende kanaler hos Boxer – og hvornår vi evt. kan forvente at se dem?

    - - -
    Steen

    #63587
    Anders
    Deltager

    Man kan gætte sig frem til nogle af kanalerne.

    Tag et kig på http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Kanalplaceringer_010713.pdf som er Boxer’s nuværende kanalplaceringer. Du kan se at der et mønster ved at en HD-udgave ligger før SD-udgaven af samme kanal. Så kan du se at plads 8 – før SD-udgaven af TV3 – er tom. Det samme ved pladsen foran Kanal 5, CANAL9 og TLC. Så med stor sandsynlighed kommer de 4 kanaler i HD til efteråret.

    MUX6 bliver taget i brug engang i oktober, den bliver en DVB-T2/MPEG-4 mux, og du kan følge med på http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik/daekning/planlagte-afbrydelser/ og http://digi-tv.dk/nyhedsarkiv.asp omkring hvor de er igang med at gøre den klar. 

    Det vil være oplagt at tro at BBC Entertainment og World News bliver en del af deres udbud fremover, når de viser de to kanaler på infokanalen.

    #63589
    iSteen
    Deltager

    Hej Anders, tak for udførlig info.
    Jeg krydser fingre for BBC Entertainment og Kanal5 og 9 i HD

    - - -
    Steen

    #63590
    mich
    Deltager

    iSteen sagde
    Hej Anders, tak for udførlig info.
    Jeg krydser fingre for BBC Entertainment og Kanal5 og 9 i HD

    Jeg ved ikke hvorfor du krydser fingre for BBC E.

     

    Den er kun i 4:3 og i SD, så det er begrænset hvor meget du får ud af den med em HD fladskærm, med mindre du vil se brede mennesker og dyr :-)

    #63605
    evilguy
    Deltager

    Jeg satser godt nok på, Boxer gør det eneste fornuftige og flytter nogle Tv kanaler fra MUX3/4, så SD kanalerne kommer op i anstændig kvalitet.

     

    Og jeg ser gerne Discovery HD og History HD, før TLC kommer i HD. TLC er en kvindekanal. INGEN – og jeg gentager – INGEN kvinder har hverken lyst til eller brug for TLC i HD.

    Hvis Boxer lancerer TLC i HD før Dicovery HD og History HD, så kommer Boxer på listen til den dag revolutionen kommer

    #63606
    reslfj
    Deltager

    evilguy sagde
    Jeg satser godt nok på, Boxer gør det eneste fornuftige og flytter nogle Tv kanaler fra MUX3/4, så SD kanalerne kommer op i anstændig kvalitet.

    Det ville da være alt andet end fornuftigt.  Boxer ønsker naturligvis, at  få afviklet DVB-T så hurtigt som de kan få kunderne med.   De kunder der ønsker billedkvalitet, må naturligvis anskaffe DVB-T2 udstyr.  Der er jo for kunden kun tale om en engangs udgift på få hundrede kroner.

    Det er vi nogen, der har påpeget meget længe, og ingen burde have været i tvivl siden 14 september 2011, hvor Boxer meddelte at de ville omstille mux5 til DVB-T2 og sende både HD og SD kanaler.

    Boxer  får jo ca 65% mere kapacitet i en DVB-T2 mux uden det koster det mindste mere at udsende signalet.   Den dag – sikkert allerede om få år – hvor Boxer kan omstille både mux4 og mux5 til  DVB-T2  vil Boxer få en ekstra kapacitet på 28,3 Mbit/s  dvs. mere end en hel DVB-T mux (22,39 mbit/s) ekstra.    

    Personligt forstår jeg ikke, at  Boxer ikke har stoppet godkendelsen af ikke DVB-T udstyr – Så kan enkelte kunder fortsætte med at fejlkøbe DVB-T udstyr, blot for at blive snydt med kvaliteten nu og skulle købe nyt måske omkring  2015.

    Lars    smile

     

     

    #63607
    evilguy
    Deltager

    reslfj sagde

    evilguy sagde
    Jeg satser godt nok på, Boxer gør det eneste fornuftige og flytter nogle Tv kanaler fra MUX3/4, så SD kanalerne kommer op i anstændig kvalitet.

    Det ville da være alt andet end fornuftigt.  Boxer ønsker naturligvis, at  få afviklet DVB-T så hurtigt som de kan få kunderne med.   De kunder der ønsker billedkvalitet, må naturligvis anskaffe DVB-T2 udstyr.  Der er jo for kunden kun tale om en engangs udgift på få hundrede kroner.

    Det er vi nogen, der har påpeget meget længe, og ingen burde have været i tvivl siden 14 september 2011, hvor Boxer meddelte at de ville omstille mux5 til DVB-T2 og sende både HD og SD kanaler.

    Boxer  får jo ca 65% mere kapacitet i en DVB-T2 mux uden det koster det mindste mere at udsende signalet.   Den dag – sikkert allerede om få år – hvor Boxer kan omstille både mux4 og mux5 til  DVB-T2  vil Boxer få en ekstra kapacitet på 28,3 Mbit/s  dvs. mere end en hel DVB-T mux (22,39 mbit/s) ekstra.    

    Personligt forstår jeg ikke, at  Boxer ikke har stoppet godkendelsen af ikke DVB-T udstyr – Så kan enkelte kunder fortsætte med at fejlkøbe DVB-T udstyr, blot for at blive snydt med kvaliteten nu og skulle købe nyt måske omkring  2015.

    Lars    smile

     

     

    Jo, men nu er der ingen sammenhæng mellem DVB-T2 og billedkvaliteten på SD kanalerne. Jo, billedkvaliteten kan potentielt blive højere fordi Boxer blander HD og SD kanaler, men den tildelte båndbredde til SD kanalerne er mig bekendt ikke højere, blot fordi der skiftes til DVB-T2. Kig selv på de SD kanaler, der allerede i dag kører via DVB-T2.

    Boxer kan ikke skifte til DVB-T2 endnu, da der stadigvæk er alt for mange af deres kunder, der kun har DVB-T, og det er specielt et problem f.eks. ved de små TV i campingvognen, i køkkenet og på børneværelserne. Derfor er Boxer nød til at forsætte med DVB-T et år eller to endnu, men så kommer skiftet også.

    Løsningen her og nu vil være, at fjerne en enkelt kanal fra båd MUX3 og MUX4, og på den måde synligt hæve billedkvaliteten. Boxer vil kunne vinde kunder på den manøvre, men som det er i dag, så skræmmer de mange potentielle kunder med >42″ TV væk pga. den synlige elendige SD kvalitet. Det er SÅ tydelig, når man først ser DR2, Ramasjang eller DR ultra og derefter skifter over til et Boxer program.

    #63608
    mich
    Deltager

    evilguy sagde

    reslfj sagde

    evilguy sagde
    Jeg satser godt nok på, Boxer gør det eneste fornuftige og flytter nogle Tv kanaler fra MUX3/4, så SD kanalerne kommer op i anstændig kvalitet.

    Det ville da være alt andet end fornuftigt.  Boxer ønsker naturligvis, at  få afviklet DVB-T så hurtigt som de kan få kunderne med.   De kunder der ønsker billedkvalitet, må naturligvis anskaffe DVB-T2 udstyr.  Der er jo for kunden kun tale om en engangs udgift på få hundrede kroner.

    Det er vi nogen, der har påpeget meget længe, og ingen burde have været i tvivl siden 14 september 2011, hvor Boxer meddelte at de ville omstille mux5 til DVB-T2 og sende både HD og SD kanaler.

    Boxer  får jo ca 65% mere kapacitet i en DVB-T2 mux uden det koster det mindste mere at udsende signalet.   Den dag – sikkert allerede om få år – hvor Boxer kan omstille både mux4 og mux5 til  DVB-T2  vil Boxer få en ekstra kapacitet på 28,3 Mbit/s  dvs. mere end en hel DVB-T mux (22,39 mbit/s) ekstra.    

    Personligt forstår jeg ikke, at  Boxer ikke har stoppet godkendelsen af ikke DVB-T udstyr – Så kan enkelte kunder fortsætte med at fejlkøbe DVB-T udstyr, blot for at blive snydt med kvaliteten nu og skulle købe nyt måske omkring  2015.

    Lars    smile

     

     

    Jo, men nu er der ingen sammenhæng mellem DVB-T2 og billedkvaliteten på SD kanalerne. Jo, billedkvaliteten kan potentielt blive højere fordi Boxer blander HD og SD kanaler, men den tildelte båndbredde til SD kanalerne er mig bekendt ikke højere, blot fordi der skiftes til DVB-T2. Kig selv på de SD kanaler, der allerede i dag kører via DVB-T2.

    Boxer kan ikke skifte til DVB-T2 endnu, da der stadigvæk er alt for mange af deres kunder, der kun har DVB-T, og det er specielt et problem f.eks. ved de små TV i campingvognen, i køkkenet og på børneværelserne. Derfor er Boxer nød til at forsætte med DVB-T et år eller to endnu, men så kommer skiftet også.

    Løsningen her og nu vil være, at fjerne en enkelt kanal fra båd MUX3 og MUX4, og på den måde synligt hæve billedkvaliteten. Boxer vil kunne vinde kunder på den manøvre, men som det er i dag, så skræmmer de mange potentielle kunder med >42″ TV væk pga. den synlige elendige SD kvalitet. Det er SÅ tydelig, når man først ser DR2, Ramasjang eller DR ultra og derefter skifter over til et Boxer program.

    Der er vel også nogen der skal tage stilling til hvordan bl.a. DR2 og DR K kan komme i HD. (Udgangen af 2015 skulle alt i Yousee være i HD) Især når DR1 og TV2RegionalTV 24/7 allerede er i HD

    #63609
    evilguy
    Deltager

    mich sagde

    Der er vel også nogen der skal tage stilling til hvordan bl.a. DR2 og DR K kan komme i HD. (Udgangen af 2015 skulle alt i Yousee være i HD) Især når DR1 og TV2RegionalTV 24/7 allerede er i HD

    Det er en politiskbeslutning, hvilket DR kanaler der skal sendes i HD, og det har som sådan ikke noget med YouSee at gøre. Teknisk set kunne DR2 sagtens sende i SD på antenne og i HD på YouSee.

    #63610
    mich
    Deltager

    evilguy sagde

    mich sagde
    Der er vel også nogen der skal tage stilling til hvordan bl.a. DR2 og DR K kan komme i HD. (Udgangen af 2015 skulle alt i Yousee være i HD) Især når DR1 og TV2RegionalTV 24/7 allerede er i HD

    Det er en politiskbeslutning, hvilket DR kanaler der skal sendes i HD, og det har som sådan ikke noget med YouSee at gøre. Teknisk set kunne DR2 sagtens sende i SD på antenne og i HD på YouSee.


    evilguy sagde

    mich sagde
    Der er vel også nogen der skal tage stilling til hvordan bl.a. DR2 og DR K kan komme i HD. (Udgangen af 2015 skulle alt i Yousee være i HD) Især når DR1 og TV2RegionalTV 24/7 allerede er i HD

    Det er en politiskbeslutning, hvilket DR kanaler der skal sendes i HD, og det har som sådan ikke noget med YouSee at gøre. Teknisk set kunne DR2 sagtens sende i SD på antenne og i HD på YouSee.

     

    Jeg har altid ladet mig fortælle, at DR2 i HD hænger sammen med kapacitetsplads mangel på DVB-T

    Hvorfor er det så en politisk beslutning, måske at DR ikke har penge til HD udstyr på DR2 ?

    #63611
    Anders
    Deltager

    mich sagde

    evilguy sagde

    mich sagde
    Der er vel også nogen der skal tage stilling til hvordan bl.a. DR2 og DR K kan komme i HD. (Udgangen af 2015 skulle alt i Yousee være i HD) Især når DR1 og TV2RegionalTV 24/7 allerede er i HD

    Det er en politiskbeslutning, hvilket DR kanaler der skal sendes i HD, og det har som sådan ikke noget med YouSee at gøre. Teknisk set kunne DR2 sagtens sende i SD på antenne og i HD på YouSee.


    evilguy sagde

    mich sagde
    Der er vel også nogen der skal tage stilling til hvordan bl.a. DR2 og DR K kan komme i HD. (Udgangen af 2015 skulle alt i Yousee være i HD) Især når DR1 og TV2RegionalTV 24/7 allerede er i HD

    Det er en politiskbeslutning, hvilket DR kanaler der skal sendes i HD, og det har som sådan ikke noget med YouSee at gøre. Teknisk set kunne DR2 sagtens sende i SD på antenne og i HD på YouSee.

     

    Jeg har altid ladet mig fortælle, at DR2 i HD hænger sammen med kapacitetsplads mangel på DVB-T

    Hvorfor er det så en politisk beslutning, måske at DR ikke har penge til HD udstyr på DR2 ?

    DR gør hvad der står i Medieaftalen. Den nuværende blev vedtaget af folketinget i 2012, og løber frem til 2014 (der har været mindre justeringer undervejs). I den gav de TV2-regionerne og DR1 lov til at sende i HD. DR kan først sende deres andre kanaler i HD når folketingets medieudvalg giver dem lov til det. Mit gæt er, at det sker samtidig med at de 2 free-to-air multiplexer MUX 1 og 2 skifter til DVB-T2 (netop pga. kapacitetsmangel). Hvilket intet har med hverken Boxer eller YouSee at gøre.

    #63612
    evilguy
    Deltager

    mich sagde

    Jeg har altid ladet mig fortælle, at DR2 i HD hænger sammen med kapacitetsplads mangel på DVB-T

    Hvorfor er det så en politisk beslutning, måske at DR ikke har penge til HD udstyr på DR2 ?

    Anders har sådan set forklaret sammenhængen. DR er sådan set ved at være klar til at sende alle deres kanaler i HD, men der er ikke kapacitet til det på MUX1/2.

    Når DR skifter til DVB-T2, så kan de sende alle deres kanaler i HD. Forhåbentligt sker det senest i 2015.

    #63613
    mich
    Deltager

    Men når Yousee, Stofa får signal direkte fra Danmarks Radio, så burde de jo stadig kunne levere DR2 i HD indtil da

    #63614
    evilguy
    Deltager

    mich sagde
    Men når Yousee, Stofa får signal direkte fra Danmarks Radio, så burde de jo stadig kunne levere DR2 i HD indtil da

    Ja, det er helt klart muligt, hvis DR har købt afviklingsudstyret til at afvikle udsendelserne i HD. Nu er vi derude hvor min hukommelse svigter, men jeg mener, at det skulle være på plads senest i 2014 – men hæng mig ikke op på det.

    #63615
    reslfj
    Deltager

    evilguy sagde

    mich sagde
    Men når Yousee, Stofa får signal direkte fra Danmarks Radio, så burde de jo stadig kunne levere DR2 i HD indtil da

    Ja, det er helt klart muligt, hvis DR har købt afviklingsudstyret til at afvikle udsendelserne i HD. Nu er vi derude hvor min hukommelse svigter, men jeg mener, at det skulle være på plads senest i 2014 – men hæng mig ikke op på det.

    Der er et meget klart politisk ønske om, at  public service kanalerne kan leveres  i samme signalkvalitet til alle.  Det betyder, at  DR  næppe vil finde det klogt, hvis fx youSee fik et HD signal før den samme kvalitet kan udsendes over mux1 eller mux2 på antenne-tv.

    Der er også et hensyn til at Boxer kan være konkurrencedygtig på markedet.  TV2’s overgang til Boxer og betaling viser ji hvor afgørende det var for Boxers tilgang at kunder, at TV2 kom på kort.

    Men der var en afgørende fejl – synes jeg – at DR ikke klar meldte ud, at alle de mange der skulle skifte fra MPEG-2 udstyr i januar 2012 ikke fik klar besked om at  DVB-T udstyr var forældet,  da DR indenfor kortere tid ville skifte til DVB-T2.   Det var også en fejl, at Boxer godkender udstyr efter hvad der straks kan/skal bruges,  i  stedet for at afskaffe gamle godkendelser af forældet udstyr, så snart  det nye udstyr er faldet til ca pris.

    Men lige nu kan det meget vel være klogere, at  planlægge efter at der hurtigst muligt (fra fx foråret 2015)  kun godkender nysalg af udstyr der kan behandle  H.265/HEVC  video komprimering.   HEVC vil ret sikkert komme hurtigt over streaming kanaler gennem internettet. Den næsten halve HEVC bitrate kan have afgørende økonomisk betydning. 

    Så mit forskal ville være, at der satses på uændret mux1+mux2 drift, indtil  DVB-T2/HEVC udstyr er rimeligt tilgængeligt.   DR kan udmærket skifte til  DVB-T2/MPEG-4,  men alle seerne der kun er til frie kanaler, bør først tvinges til at anskaffe nyt udstyr, når det mere langtidssikre DVB-T2/HEVC  udstyr faktisk kan  købes til normale priser (sikkert efterår 2014/forår 2015).   Det ville egentligt også gælde for Stofa og youSee, når de skal skifte til DVB-C2 og den nye DOCSIS 3.1 for at skaffe kapacitet til mere og hurtigere internet.

    Lars    smile 

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 59 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button