DVB-T2 boks fra Sverige

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55627
    tvkartoffel
    Deltager

    Hej Forum.

     

    Mine forældre bor i Hvidovre i KBH. De bruger stadig en DVB-T mpeg2 boks til deres kasse TV. Jeg ville gerne forære dem en ny mpeg4 boks så de kan komme til at se de nye DR kanaler. Der hvor de bor kan de uden større problemer modtage svensk dvb-t. Men altså kun mpeg2.

    Nu er spørgsmålet så om jeg allerede nu bør forsøge at få fat på en boks der kan håndtere DVB-T2, da jeg kan forstå at vore svenske naboer har vedtaget at benytte DVB-T2 allerede fra 2012. Hvad mener i?

     

    tvkartoffel

    #58417
    Anonym
    Gæst

    tvkartoffel sagde:

    Hej Forum.

     

    Mine forældre bor i Hvidovre i KBH. De bruger stadig en DVB-T mpeg2 boks til deres kasse TV. Jeg ville gerne forære dem en ny mpeg4 boks så de kan komme til at se de nye DR kanaler. Der hvor de bor kan de uden større problemer modtage svensk dvb-t. Men altså kun mpeg2.

    Nu er spørgsmålet så om jeg allerede nu bør forsøge at få fat på en boks der kan håndtere DVB-T2, da jeg kan forstå at vore svenske naboer har vedtaget at benytte DVB-T2 allerede fra 2012. Hvad mener i?

     

    tvkartoffel


     

    Selvfølgelig skal du da gøre det, hvis man i det hele taget KAN få en DVB T2’er “allerede” nu. så skal du jo nok en tur til SverigeSE  for at få den… 

    #58418
    reslfj
    Deltager

    tvkartoffel sagde:

    Nu er spørgsmålet så om jeg allerede nu bør forsøge at få fat på en boks der kan håndtere DVB-T2, da jeg kan forstå at vore svenske naboer har vedtaget at benytte DVB-T2 allerede fra 2012. Hvad mener i?


     
    Du bør vente – ret kort tid – indtil det er afklaret om de – FRIE – nye svenske HD kanaler kommer på VHF kanal 10 eller UHF kanal 22 (Nät6).  De frie kanaler er SVT1 + SVT2.  Der er pt. usikkerhed om   TV4-HD bliver en fri kanal, som nu TV4 er, eller den skal betales.

    Hvis de frie komme på VHF skal der anvendes en VHF bånd III antenne rettet mod Malmø eller Hörby – ellers kan den eksisterende UHF antenne mod Sverige anvendes.

    Du skal bestemt ikke købe nogen modtager som ikke er godkendt i Sverige (dvs. ikke en engelsk).  Det er nok  samme DVB-T2 chip, men firmware kan (og vil ret sikkert være) anderledes for de nordiske lande.

     

    Lars  Smile

    PS! går selv og afventer godkendt  DVB-T2 udstyr, men har pga et ‘lille’  flytte/ombygningsprojekt ikke så travlt.

     

     

      

    #58420
    tvkartoffel
    Deltager

    Ok. Det lyder til at være fornuftigt at vente lidt. Når nu Svenskerne bliver færdige med at beslutte sig, og der kommer noget grej på markedet i Sverige, kan jeg så forvente at det vil virke i til de danske kanaler også. Vi er åbenbart lidt bag efter med beslutningsprocessen i DK. Det er kun de gratis kanaler der er relevante.

     

    tvkartoffel

    #58445
    Kenneth.Wenzel
    Deltager

    I forbindelse med Open Channels test af DVB-T2 her i København på UHF kanal 67 har vi fået fat i nogen engelsk DVB-T2 bokse fra Triax.

    Boksen virker fint – også æ, ø og å virker som det skal. Men boksen er specifik lavet til det engelsk marked, så man kan fx ikke vælge land (underforstået at det er UK), så programguiden kan derfor ikke finde ud af, hvordan den skal sortere kanalpldserne for de svenske og danske kanaler, da boksen er foruddefineret til UK.

    Tilsvarende med undertester kan man kun vælge de fire sprog i UK, som er Engelsk, Gallisk, etc. Hvorvidt det er et problem ved jeg ikke helt endnu.

    Herudover så kan de engelske bokse kun klare UHF båndet og ikke VHF båndet. Ligeledes skal man være opmærksom på, at boksen heller ikke har et SI slot eller en kortlæser til Viasess, så man kan ikke se TV2 fra 2012 eller evt. betalings-tv fra Bokser.

    Det er min opfattelse, at der senere i år vil komme de første DVB-T2 bokse til det svenske (og danske marked). Så måske skal du købe en DVB-T2 boks til dine forældre og give den som julegave.

    Kenneth

    #58449
    player
    Deltager

    Det med om Sverige anvender samme DVB-T2 system som i England?  Dette ville have svaret til man i Sverige, i Farve tvens barndom, sendte noget andet end hvad man i tidens fylde ville anvende i Danmark. Og vil det så sige at NorDig standarder skal være forskelligt fra det ene nordiske land til det andet, også?

    Og hvis der er problemer med få en vare leveret “over Sundet”, da så meget for udbredelse af noget _____

    Mit problem med DVB-T2 formodes velkendt.

    Engang i fordums tid skelnede man i UK skarpt mellem VHF og UHF, faktisk var dette en sort/hvid afgørelse. Så idag har englænderne problemer med frigive VHF båndene til noget “Nyt eller Nyere”.  Så ordene English Mode gælder fortsat, altså kun og kun noget i UHF Tv bånd. I gamle dage sendte man nemlig her i VHF Sort/Hvid Tv signalerne.

    England er en Ø på både godt og ondt. Her er der den fordel at samme “Ø” har al den Tv råderum som er muligt uden skulle bekymre sig om forstyrre andre, unødigt. Således at DVB-T2 kan blive til det som det nu vil og kan derovre, mellem UK og Irland.

    Om der er noget jeg har glemt? Hvad med anvende DVB-T2 på Færøerne og I Grønland, men her er der måske ikke den store pladsmangel. 

    #58451
    player
    Deltager

    Hvad jeg derimod har glemt er at hos YouSee er der hugget en luns af UHF bånd IV, (UHF båndet er delt i bånd IV og V sådan teoretisk) som i store træk nu anvendes til Digitale udsendelser; lige hvor grænsen går mellem de digitale og analoge programmer ved jeg ikke. Så YouSee skulle vel være på trapperne med noget DVB-C2  🙂 Men spiller klaveret lige sådant?

    Så det er nok herfra sagen landede på Forbrugerstyrelsens bord, angående et Tv som manglede noget temmelig vigtigt, hans Tv måtte godt modtage de analoge, men absolut forbudt de digitale Kabelkanaler i, nå ja, UHF området. Og som fagfolk mente køberen blot skulle leve med og se glad ud. Afgørelsen fortalte dog noget andet.

    Ret skal dog være Ret i dette tilfælde; jeg ved faktisk ikke hvad samme tv helt nøjagtigt IKKE kunne, ifølge købers udlægning. Og som samme Tv heller ikke behøvede, i følge sælger og to eksperter udi netop det Tv-mæssige.

    #58452
    tvkartoffel
    Deltager

    Tak for jeres oplysende svar. Jeg kan sagtens vente til jul. Det er vist en bedre ide and at købe nu og opgradere om 6 måneder. Med lidt held bliver de første TV med dvb- t2 ikke alt for dyre. Så kan de få opgraderet TVet i samme omgang.

     

    tvkartoffel

    #58461
    reslfj
    Deltager

    tvkartoffel sagde:

    Tak for jeres oplysende svar. Jeg kan sagtens vente til jul. Det er vist en bedre ide and at købe nu og opgradere om 6 måneder. Med lidt held bliver de første TV med dvb- t2 ikke alt for dyre. Så kan de få opgraderet TVet i samme omgang.

     

    tvkartoffel


     

    Nu er det svært, at sammenligne priser med fx England. Men de kendte mærker af TV apparater synes  ikke at være blevet dyrere. Løse DVB-T2/MPEG-4 bokse uden harddisk kan i UK fås fra omkring  £80-90 efter kun 3-4 mdr på markedet.  

     

    Lars 🙂 

    #58526
    Christian S
    Deltager

    I Teracoms planering ska nya MUX6 sända MPEG-4 DVB-T2 på VHF. Men några kanaler är ännu inte offentliggjorda. Men jag antar att kanalerna blir de samma som när det var analog TV. 

     

    Fast jag undrar om verkligenn Uddevalla kommer att sända på VHF. Förr i tiden sände man på K2V och den kanalen gick parallellt med K33 tills K33 tog över helt någon gång på 1970-talet. K2V i kuperad terräng var direkt olämpligt. 

     

    Finnveden, Hörby, Uddevalla och Karlshamn är nog uteslutna från att sända på VHF. 

    #58527
    reslfj
    Deltager

    Christian S sagde:

    I Teracoms planering ska nya MUX6 sända MPEG-4 DVB-T2 på VHF. Men några kanaler är ännu inte offentliggjorda. Men jag antar att kanalerna blir de samma som när det var analog TV. 

     

    Fast jag undrar om verkligenn Uddevalla kommer att sända på VHF. Förr i tiden sände man på K2V och den kanalen gick parallellt med K33 tills K33 tog över helt någon gång på 1970-talet. K2V i kuperad terräng var direkt olämpligt. 


    Hvis du søger her på digital.tv vil du finde mange informationer om de nye svenske net/muxer.

    MUX6 vil fortsat anvende de allerede tildelte UHF frekvenser og kun UHF – dvs kanal 33 i Göteborg og kanal 22 i Skåne. 

    MUX7 vil anvende VHF band III, hvor der ikke er ledige UHF frekvenser. Men Uddevalla/Trollhättan  har faktisk 7 UHF frekvenser, medens fx Göteborg, Varberg og Skåne kun har 6 UHF frekvenser i GE06. (under kanal 61).

    De nye digitale kanaler er tildelt helt forfra ved GE06 og de gamle analoge tildelinger efter ‘Stockholm 61’ er HELT uden betydning.    De gamle kanaler kan ikke længere anvendes, hvis de ikke er tildelt igen i Geneve i 2006.  VHF band I (k2-k4) kan/må  slet ikke anvendes til DTT.

    Vi ved endnu ikke om de frie kanaler SVT1+2-HD kommer på mux6 eller mux7 (kanal 10 i Skåne)

    De tildelte UHF kanaler kan ses her:

    http://www.pts.se/upload/Rapporter/Radio/2008/planeringslosning-marksand-digitaltv-uhf-2008-22.pdf

    Og VHF kanalerne der kan bruges, og skal bruges langs Kattegat, i Skåne, Blekinge til omkring Kalmar.

    http://www.pts.se/upload/Rapporter/Radio/2008/Planeringslosning-for-marksand-digital-tv-vhf-PTS-er-2008-16.pdf

     

    Lars Smile

     

    #58531
    Christian S
    Deltager

    Jag berörs inte av problemen runt Kattegatt eftersom jag tillhör området Trollhättan/Uddevalla. Enligt planeringen så blir Uddevalla, Trollhättan och Göteborg tilldelade K9. Det är Göteborgs gamla analoga SVT1-kanal. men Uddevalla och Trollhättan får begränsningar mot Norge. Och det förstår jag för jag bor mitt emellan Danmark och Norge kan man säga, kanske något närmare Norge.

    #58538
    Preben Pedersen
    Deltager

    reslfj sagde:

    Hvis du søger her på digital.tv vil du finde mange informationer om de nye svenske net/muxer.

    MUX6 vil fortsat anvende de allerede tildelte UHF frekvenser og kun UHF – dvs kanal 33 i Göteborg og kanal 22 i Skåne. 

    MUX7 vil anvende VHF band III, hvor der ikke er ledige UHF frekvenser. Men Uddevalla/Trollhättan  har faktisk 7 UHF frekvenser, medens fx Göteborg, Varberg og Skåne kun har 6 UHF frekvenser i GE06. (under kanal 61).

    De nye digitale kanaler er tildelt helt forfra ved GE06 og de gamle analoge tildelinger efter ‘Stockholm 61’ er HELT uden betydning.    De gamle kanaler kan ikke længere anvendes, hvis de ikke er tildelt igen i Geneve i 2006.  VHF band I (k2-k4) kan/må  slet ikke anvendes til DTT.

    Vi ved endnu ikke om de frie kanaler SVT1+2-HD kommer på mux6 eller mux7 (kanal 10 i Skåne)

    De tildelte UHF kanaler kan ses her:

    http://www.pts.se/upload/Rapporter/Radio/2008/planeringslosning-marksand-digitaltv-uhf-2008-22.pdf

    Og VHF kanalerne der kan bruges, og skal bruges langs Kattegat, i Skåne, Blekinge til omkring Kalmar.

    http://www.pts.se/upload/Rapporter/Radio/2008/Planeringslosning-for-marksand-digital-tv-vhf-PTS-er-2008-16.pdf

     

    Lars Smile

     


     
    Det bliver vel meget nemmere nu, at forhandle med DK når de ejer begge sende-net i både SE og DK, jvnf.  deres rapport, så skal der forhandles omkring anvendelse af frekvenser, selv med  NO  og Tyskland, Finland, Polen, Estland, Litauen, Letland, Rusland, dette gælder jo både dem på VHF og UHF båndet, efter som frekvenser fra 790-862Mhz ikke må bruges til luft-båret tv-signaler i fremtiden, dog ingen begrænsning på kabel-tv, sålænge der ikke kommer indstrålings forstyrrelser, så kan de frekvenser anvedes både til analoge eller Mpeg2/Mpeg4 i DVB-T eller DVB-C om det er både i   første eller anden generation af  den digitale standard, ellers kan man jo benytte sig af IP-TV .
     
    Fællesantenneanlæg har været meget fremtids orienteret, da man startede på, at anlægge  fællesantenneanlæg i 1970´eren og med tiden har investeret i udbygning, så der i dag er en meget størrer kapacitet og flere forskellige signal-formater kan leveres, tv, radio, internet endda på samme kabler, kun forskellige modtager udstyr skal der til, for at oversætte de forskellige signaler.  Respekt   Thumbs up Winkny
    Denne type fællesantenneanlæg, lagde jo også grundlaget for, at der kom Kabel-tv, startende som hydbrid-nettet (1985), som aldrig rigtigt slog igennem (nedlagt pr. 1995), men først tog fart, da monopollet blev ophævet (nedlæggelse af jysk telefon, fynsk telefon, TS tele sønderjylland og ktas). Så kom der fart på TDC/Yousee via opkøb af kommunale byfællesantenne anlæg og Stofa fik leverancer på nogle anlæg.

     

     

    #58540
    Christian S
    Deltager

    Jag tycker att man kunde upplåta en MUX för “naboerfjernsyn”, alltså upplåta en MUX för de fria kanalerna i Danmark och Norge i både Norge, Sverige och Danmark. Tekniken finns om man inte har monterat ned Eurovision-nätet. Mellan Malmö och Kbh finns det en länk och jag tror även det finns en länk till Norge via Bäckefors i Dalsland via Halden till Tryvasshøgda. 

     

    Jag tror det finns en länk mellan Göteborg och Tolne. 

     

    Det sitter länkantenner riktade mot Danmark i övergången mellan mast och betongtorn. 

    De övriga är riktade mot Skövde via länkstation i Alingsås och Varberg via länkstation i Förlanda.

     

    Göteborg/Brudaremossen

    #58543
    reslfj
    Deltager

    Christian S sagde:

    Jag tycker att man kunde upplåta en MUX för “naboerfjernsyn”, alltså upplåta en MUX för de fria kanalerna i Danmark och Norge i både Norge, Sverige och Danmark. Tekniken finns om man inte har monterat ned Eurovision-nätet. Mellan Malmö och Kbh finns det en länk och jag tror även det finns en länk till Norge via Bäckefors i Dalsland via Halden till Tryvasshøgda.  


    Det er ikke et teknisk problem – glastråde kan  uden problemer overføre program kanalerne.  Men der er 3 store problemer

    1.  Når man kommer blot til Halland eller Blekinge, så er det få der kan/vil forstå det danske sprog.

    2. Når man kommer vest for ca Roskilde/Ringsted og østkysten af Nordjylland, så kan/vil kun få forstå svensk

    og

    3. Vore  kulturpolitikere har ikke dikteret copyrightlove, der tvinger alle rettigheder til altid at gælde i hele norden.

    Der er simpelthen en alt for stor villighed til at maksimere værdien af copyright-monopoler.   Det kan kun ændres med en politisk vilje til at ændre forholdene for copyright ejere til “I dit ansigts sved skal du tjene dit brød” .  Let tjente  penge skal nådesløst bekæmpes.  

    Lars    Smile 

     

     

     

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button