DR1 og DR2 i HD i 2012, Polen og MUX8

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55560
    reslfj
    Deltager

    Det er nu noget overdrevet, at MUX8  ikke kan sende på VHF bånd III før Polen slukker deres analoge sendere.

    Langt hovedparten af det danske område kan sende helt uden at genere i Polen.  Sjælland sendte DR1 på kanal 6

    fra Næstved og skal også sende digitalt på kanal 6 på Sjælland men med 5-10 gange svagere signal. 

    Der kan næppe blive  større problemer end en mindre dæmpning af senderen  i en smal vinkel ud over Grønsund. Prøv selv, at betragte forholdene 

    Der kan måske  blive problemer på Bornholm, hvor Østersøen ikke dæmper meget og den ‘gamle’ analoge kanal 5 omlægges til digitalt på kanal 9.   Men det skulle jo ikke forhindre det øvrige Danmark i at anvende MUX8  nu.   Man kan med sikkerhed anvende kanal 9 i retninger mod Tyskland, Sjælland og Danmark, hvor det analoge signal er slukket, så  store dele af Bornholm kan allerede nu dækkes.

    Desuden anvendes  kanal 5 pt. ikke i  og omkring Rygen  og den kan man evt. låne kanal 5 af Tyskland indtil Polen skifter.

    Endeligt  har Bornholm en mindre udstrækning og  man kan ved at kombinere dette med nye features i DVB-T2 og de eksisterende hjælpesendere ret sikkert dække  Bornholm med  UHF frekvenser, der er væsentligt svagere end de nuværende DVB-T sendere på Bornholm. 

     

    Det er indlysende, at enhver løsning skal forhandles med vore naboer og man kan ikke afvise, at der i en periode vil være indtil få tusinde danske husstande  som ikke har god dækning, men det er alt for firkantet beskrevet i MUX8 høringen og det nye medieforlig.

     

    Lars Smile 

     

    PS! Jeg forstår helt, at der pt. ikke er penge, energi og afklaring til at vedtage MUX8,  men så sig det og ikke en dødsyg undskyldning om vor gode nabo Polen.

     

     

    #58055
    OneWorld
    Deltager

    Jeg synes at det er synd, at de vil nedlægge DR HD… Jeg synes at det er spild af plads at sende DR1 og DR2 i HD, når det er, at begge kanaler ofte ikke udnytter deres sendeflade fuldt ud… Desuden er det nogle kedelige programmer, som de ofte sender, så jeg foretrækker mere DR HD, som sender nogle gode naturprogrammer og film… Dem kommer jeg til at savne hvis de nedlægger DR HD… 

    #58057
    Bobben
    Deltager

    OneWorld sagde:

    Jeg synes at det er synd, at de vil nedlægge DR HD… Jeg synes at det er spild af plads at sende DR1 og DR2 i HD, når det er, at begge kanaler ofte ikke udnytter deres sendeflade fuldt ud… Desuden er det nogle kedelige programmer, som de ofte sender, så jeg foretrækker mere DR HD, som sender nogle gode naturprogrammer og film… Dem kommer jeg til at savne hvis de nedlægger DR HD… 


     

    Når DR1 HD eller DR2 HD ikke sender “ekte HD” innhold så vil kanalene uansett ta mye mindre plass. Det er veldig fornuftig å sende i HD når kanalene går over til MPEG4.

    #58060
    reslfj
    Deltager

    Bobben sagde:

    OneWorld sagde:

    Jeg synes at det er synd, at de vil nedlægge DR HD… Jeg synes at det er spild af plads at sende DR1 og DR2 i HD, når det er, at begge kanaler ofte ikke udnytter deres sendeflade fuldt ud… Desuden er det nogle kedelige programmer, som de ofte sender, så jeg foretrækker mere DR HD, som sender nogle gode naturprogrammer og film… Dem kommer jeg til at savne hvis de nedlægger DR HD… 


     
    Når DR1 HD eller DR2 HD ikke sender “ekte HD” innhold så vil kanalene uansett ta mye mindre plass. Det er veldig fornuftig å sende i HD når kanalene går over til MPEG4.


     
    Om 18 måneder vil alt andet end HD være helt uden fornuft. 

     

    Men det ville være bedre om TV2 forblev på DR’s muxer og også skiftede til HD.    Den – efter min mening ret tåbelige betalingsmodel for TV2– er jo teknisk helt uafhænging af på hvilken MUX TV2 sender.

    Det er efterhånden en hel sygdom ‘på borgen’ at alt bliver bedre, hvis bare man sælger det – det gør det langtfra altid – langtfra.

     

    Lars Smile

Login Registrer
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button