Deling af Antenne signal

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56337
    anvit2a
    Deltager

    Hej

     

    Jeg er ved at ombygge et hus til to lejligheder og i denne sammenhæng skal jeg lave et DVB-T antenne net i huset. Jeg skal have tre udtag i den ene lejlighed og 2 i den anden. Jeg ønsker selvfølgelig at benytte den samme antenne.

    Mit spørgsmål er derfor om der skal nogle specielle splittere/forskærkere eller lignende på systemet? Eller kan man bruge helt almindelige splittere købt hos diverse forhandlere (biltema/harald nyborg/bauhaus/bilka/jem og fix/silvan osv.) ?

     

    Jeg håber meget at i kan hjælpe!

     

    På forhånd tak thumbs-up

    #62088
    Preben Pedersen
    Deltager

    anvit2a sagde
    Hej

     

    Jeg er ved at ombygge et hus til to lejligheder og i denne sammenhæng skal jeg lave et DVB-T antenne net i huset. Jeg skal have tre udtag i den ene lejlighed og 2 i den anden. Jeg ønsker selvfølgelig at benytte den samme antenne.

    Mit spørgsmål er derfor om der skal nogle specielle splittere/forskærkere eller lignende på systemet? Eller kan man bruge helt almindelige splittere købt hos diverse forhandlere (biltema/harald nyborg/bauhaus/bilka/jem og fix/silvan osv.) ?

     

    Jeg håber meget at i kan hjælpe!

     

    På forhånd tak thumbs-up

     

    Husk nu skal der afregnes Copydan afgifter, når mere end 1 husstand deler antenne – læs mere her http://www.verdenstv.dk/Libraries/PDF_filer_prislister_mv/Vejledning_2012.sflb.ashx og her http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/tv/

    winkny

    #62090
    martin
    Deltager

    Der skal ikke betales afgifter for at dele en alm. tv-antenne. Det sker i mange lejligheder i København og andre byer. De har en antenne på taget, hvor signalet deles ud til lejlighederne. De betaler ikke afgift for det.

    Jeg kender desværre ikke svaret på trådstarters spørgsmål. Men lad nu ikke debatten ændre sig til at handle om afgifter, der ikke findes.

    #62092
    langkawi
    Deltager

    Preben Pedersen sagde

    Husk nu skal der afregnes Copydan afgifter, når mere end 1 husstand deler antenne – læs mere her http://www.verdenstv.dk/Libraries/PDF_filer_prislister_mv/Vejledning_2012.sflb.ashx og her http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/tv/

    winkny

    Og Preben, du må ikke køre over for rødt!
    Cut the crap, og lad en der har forstand på det, svare på mandens spørgsmål wink

    #62094
    per drage
    Deltager

    anvit2a sagde
    Hej

     

    Jeg er ved at ombygge et hus til to lejligheder og i denne sammenhæng skal jeg lave et DVB-T antenne net i huset. Jeg skal have tre udtag i den ene lejlighed og 2 i den anden. Jeg ønsker selvfølgelig at benytte den samme antenne.

    Mit spørgsmål er derfor om der skal nogle specielle splittere/forskærkere eller lignende på systemet? Eller kan man bruge helt almindelige splittere købt hos diverse forhandlere (biltema/harald nyborg/bauhaus/bilka/jem og fix/silvan osv.) ?

     

    Jeg håber meget at i kan hjælpe!

     

    På forhånd tak thumbs-up

    Du starter med at sætte dig lidt ind i dækningen i området (http://www.digi-tv.dk) for at finde ud af signal styrken i området, fordi det er det der afgør hvilken type antenne du skal bruge, og om der evt. skal forstærker til, og det kan ikke betale sig at spare et par hundrede kroner ved at købe skod matrialer og kabler, køb Triax eller Comega,samt et godt afskærmet kabel, ellers kommer du til at smide det billigt indkøbte væk senere og købe kvalitet i anden forsøg, skal der ikke radio med når du er i gang?

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #62097
    tomaten64
    Deltager

    martin sagde
    Der skal ikke betales afgifter for at dele en alm. tv-antenne. Det sker i mange lejligheder i København og andre byer. De har en antenne på taget, hvor signalet deles ud til lejlighederne. De betaler ikke afgift for det.

    Jeg kender desværre ikke svaret på trådstarters spørgsmål. Men lad nu ikke debatten ændre sig til at handle om afgifter, der ikke findes.

     

    Der skal faktisk betales afgifter til copydan når man deler en antenne. De omtalte fællesantenneanlæg med tagantenne i København er teknisk set ulovlige set fra copydans synsvinkel. Men grænsen går så vidt jeg ved først ved 3 eller flere tilsluttede husstande. Man må altså godt være 2 husstande som deler en antenne, men så snart man er 3 så skal man selv sørge for at registrere sig som en antenneforening og fortælle hvor mange kanaler man har mulighed for at se. Det med antallet kan faktisk være ret svært at tælle, hvis man f.eks. deler en parabolinstallation (det er også en antenne) der peger mod de tyske gratis kanaler på 19 øst; hvor mange kanaler har man så egentlig mulighed for at se? Det kan jo nemt blive over 1000 kanaler, og det tal overstiger, så vidt jeg har erfaret, al tænkelig fantasi hos copydan, copydan har i hvert fald ret svært ved at finde ud af hvad man skal betale.

    Hilsen tomaten64

    #62098
    Preben Pedersen
    Deltager

    Nu fortælles der hellere ikke, hvordan de 2 lejligheder skal benyttes fremover, derfor ikke kun nok, at se på ombygningen, men også på de ændre lovkrav.

    Der skal jo også afregnes dobbelt medielicens og evt. kommer disse regler i spil http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=16

     

    Der fandtes engang på Copydan hjemmeside en definition på, hvornår en husstand skiftede status fra fritagelse af Copydan betaling til skulle betale, det var ved mere end 1 – 1. (Det har været skrevet om her på debatforum i 2007/2008, men det var på den gamle udgave, som ikke længere eksisterer).

     

    Men det tekniske har Per svaret på og Tomaten64 lufter andre definitioner på antallet, før der skal ske afregning, kan meget vel være ændret i forbindelse med 1. november 2009, da Boxer gik i luften – netop på deres kodet tv-kanaler afregnes ikke copydan – det sørger Boxer selv for “måske”. blush

    #62099
    reslfj
    Deltager

    Preben Pedersen sagde

    …..og Tomaten64 lufter andre definitioner på antallet, før der skal ske afregning, kan meget vel være ændret i forbindelse med 1. november 2009, da Boxer gik i luften – netop på deres kodet tv-kanaler afregnes ikke copydan – det sørger Boxer selv for “måske”. ….blush

    Og jeg overvejer sgu – helt alvorligt – at stemme på det næste Piratparti, der stiller op – når disse Copyright hajer  fremturer i så umådeligt små sko.

     

    Det er de sygelige  Liberale Anarkister, der mener at enhver skal være sin egen lykkes smed – men alligevel skal samfundet rende og opkræve  beløb i hele ‘lykke-smedens’ egen levetid og yderligere i 70 år til forsørgelse af de i alle henseende sagesløse arvinger.

    Men det er måske kun mig, der har sådanne tanker.

     

    Lars   smile

     

    Copyright og Royalty  == patent == max i 20 år.

    #62100
    lytro
    Deltager

    Nu skal I huske på det er et DVB-T transparent signal han sender rundt, altså et kodet BOXER signal.

    Så copydan cool

    Lynge smile

    #62101
    Preben Pedersen
    Deltager

    lytro sagde
    Nu skal I huske på det er et DVB-T transparent signal han sender rundt, altså et kodet BOXER signal.

    Så copydan cool

    Lynge smile

     

    Øh – nej – jo – fjernes danske Mux1 og Mux 2 + “Svenske Boxer Mux 1 + 2” og OpenChannel KBH-Test Mux winkny

     

    Men rigtigt det er clown , at en deling af antenne/parabol skal påføres Copydan afgifter, især på FTA kanaler – de burde allerede være afholdt af tv-selskaberne, som jo betaler løn og køber rettigheder, før de producerer tv-programmerne. Hvorfor skal der så betales engang mere, når man deler iforhold til egen enkelt løsning. shock

    #62104
    player
    Deltager

    OK

    Dette svarer ord til andet andet hvis man bor i et hus med det der ønskede, at man skulle betale for “være en antenneforening”, er der ikke en bagatelgrænse på 25 tilsluttede?

    Også med tanke om de der bor nederst vel ikke kan modtage noget via egen antenne.  Nå nej priserne for Boxer er i igen igen ikke nok, CopyDan skal selvfølgelig have alting doblet.

    #62105
    anvit2a
    Deltager

    Okay så prøver jeg igen…

     

    Lejlighed og lejlighed… Det er faktisk et hus med flere rum.

    Mig og min kæreste har en del af værelserne og min bror har de resterende.

    Det tæller stadig som samlet husstand, men fair nok jeg skal nok undersøge det nærmere og betale hvis det bliver nødvendigt… Det er i hvert fald ikke der problemet ligger.

     

    Jeg vil meget gerne tilbage til spørgsmålet om hvordan man deler en antenne til flere rum. Er det nødvendigt med forstærkere mv. Jeg har kun haft dårlig erfaring med forskærkning af antenne signal før.

    Huset befinder sig lidt syd for Aalborg og er umiddelbart fint dækker i forhold til signalet.

    Spørgsmålet er da om jeg bare benytter almindelige splittere og om der skal forstærker på … Lige på det her antenne er jeg meget i tvivl om hvordan dette gøres.

    På kabeltv har jeg rimeligt styr på det hvor jeg allerede tidligere har sat et sådan system op med deling og forstærkning af signalet til flere rum (Gjorde det for mine forældre i deres hus.).

     

    Håber i kan hjælpe mig 🙂

    #62106
    per drage
    Deltager

    anvit2a sagde
    Okay så prøver jeg igen…

    Lejlighed og lejlighed… Det er faktisk et hus med flere rum.

    Mig og min kæreste har en del af værelserne og min bror har de resterende.

    Det tæller stadig som samlet husstand, men fair nok jeg skal nok undersøge det nærmere og betale hvis det bliver nødvendigt… Det er i hvert fald ikke der problemet ligger.

    Jeg vil meget gerne tilbage til spørgsmålet om hvordan man deler en antenne til flere rum. Er det nødvendigt med forstærkere mv. Jeg har kun haft dårlig erfaring med forskærkning af antenne signal før.

    Huset befinder sig lidt syd for Aalborg og er umiddelbart fint dækker i forhold til signalet.

    Spørgsmålet er da om jeg bare benytter almindelige splittere og om der skal forstærker på … Lige på det her antenne er jeg meget i tvivl om hvordan dette gøres.

    På kabeltv har jeg rimeligt styr på det hvor jeg allerede tidligere har sat et sådan system op med deling og forstærkning af signalet til flere rum (Gjorde det for mine forældre i deres hus.).

    Håber i kan hjælpe mig 🙂

    Du prøver igen, men Jeg har jo svaret på Dit spørgsmål tidligere i tråden

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #62107
    lytro
    Deltager

    Man skal ikke gå i for små sko.

    Forh……   confused    Per

    approve

    Manden spør om fordeling af et signal, ikke om Copydan.

     

    NU SKAL VI VÆRE SØDE VED HINANDEN

     

    STORT KNUS Lynge smileny

    #62108
    Preben Pedersen
    Deltager

    Ok – Lynge

     

    Der er ikke den store forskel på Kabel-tv fordeling og Antenne fordeling i en husstand, som Per skriver i indlæg nummer 5 er første afklaring af tv-signal modtagelse fra DTT nettet omkring valget af Tag-antenne – hertil skal man så undersøge om det er nødvendigt med en strømforsyning til forsyning af antennen. Det vil ikke være hensigtmæssigt, at flere setop-bokse giver 5 volt strøm tilbage til antennen. Dertil skal efter nedtagning fra tag-antennen/strømforsyningen – så fordeles via evt. en 2 – fordelere – således man allerede her har delt signalet til de 2 “lejligheder” – der kan være forskel på kabel-længde og forstærkning som er nødvendigt til de 2 lejligheder og hvis man ikke ønsker der skal kunne komme forstyrelser fra modtager udstyr imellem de 2 lejligheder eller hvis den ende lejlighed ønsker sende et video signale med rundt i sin del af anlægget, som den anden lejlighed ikke skal kunne se.

     

    Læs evt. mere her http://www.infrateket.dk/9/ap039-1.htm  og omkring produkter, som selvfølgelig kan købes flere steder http://www.netto-sat.dk/antenne_tv-c-37.html?bgsid=7j05trpf65ge8s1eqm6r86e5u0

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button