Canaldigital bitrate (HD kanaler)

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55944
    kenneth4200
    Deltager

    Hej alle!

    Er det kun mig der syntes det er dårlig stil, at canaldigital nu har sat bitraten ned på alle deres HD kanaler ?

     

    Før lå de på 15,5 MB/S nu er de nede på 11-12 mb/s…

     

    Har klaget til canaldigital, og venter på svar.

     

    Satte mig for at undersøge dette, da jeg ikke syntes billedet stod så pænt mere, som det engang gjorde!!!

     

    Så er pænt skuffet over, vi nu skal leve med 12 mb/s, når vi før havede 15,5 mb/s!

     

    Hvad siger i andre ?

    #59831

    Jeg har ikke købt adgang til Linowsat så jeg har ikke mulighed for at gå så mange dage tilbage for at tjekke hvornår de evt. har justeret ned. Måske i forbindelse med frekvensomlægningerne i januar? 

    C+ Sport HD er helt oppe på omkring 20 mange gange stadigvæk kan jeg se. 

    Selvfølgelig lidt skidt såfremt det er den nye trend fra HDTV lederen Canal Digital…

    #59832
    kenneth4200
    Deltager

    Har lige lavet en test af bitrate hos canaldigital!

     

    Kanal 5 HD: 13 mb/s

     

    DR1 HD: 12 mb/s

     

    TV2 Film HD: 12 mb/s

     

    6'eren HD: 12 mb/s

     

    BBC HD: 11,6 mb/s

     

    Silver HD: 10,7 mb/s

     

    Eurosport HD: 11,6 mb/s

     

    Espn America HD: 12 mb/s

     

    Animal Planet HD: 14 mb/s

     

    National Geographic Channel HD: 11,6 mb/s

     

    Discovery HD: 16 mb/s

     

    Nat Geo Wild HD: 12 mb/s

     

    History HD: 11,6 mb/s

     

    MTV HD: 12,4 mb/s

     

    Canal + Film HD: 12 mb/s

     

    Canal + Sport HD: 20 mb/s

     

    Der er sket noget i hvert fald.

     

    Fordi de fleste er nede på 12 mb/s…

     

    Dårlig stil canaldigital!!!! thumbs-down

    #59833
    ghost-the-man
    Deltager
    Jeg har også observeret det,billedet er noget uroligt ,og i de sorte områder kan man ofte se sorte felter.thumbs-down

    Synes også at SD kanalerne er blevet ringe,til kennet42 har du målt dem?

     
    #59834
    kenneth4200
    Deltager

    ghost-the-man sagde

    Jeg har også observeret det,billedet er noget uroligt ,og i de sorte områder kan man ofte se sorte felter.thumbs-down

    Synes også at SD kanalerne er blevet ringe,til kennet42 har du målt dem?

     


    Hej.

     

    Ja idag har jeg målt bitraten på HD kanalerne..

     

    Hvilke SD kanaler skal jeg måle for dig ???

    Har ikke målt SD kanalerne.. Fordi der er jo mange tongue

    #59835
    Palleba2000
    Deltager

    Jeg har også lige målt bitraten på HD-kanalerne hos Canal Digital, og nogenlunde samme resultat som Kenneth.

    Men det viser sig jo, at folk skider på kvalitet. Dette siger jeg fordi man læser jo at Canal Digital mister kunder og Viasat, der har lorte billedkvalitet, har fremgang…

    Men jeg synes 6'eren HD har dårlig billedkvalitet…

    MVH
    Palleba

    #59836
    ghost-the-man
    Deltager

    kenneth4200 sagde

    ghost-the-man sagde

    Jeg har også observeret det,billedet er noget uroligt ,og i de sorte områder kan man ofte se sorte felter.thumbs-down

    Synes også at SD kanalerne er blevet ringe,til kennet42 har du målt dem?

     


    Hej.

     

    Ja idag har jeg målt bitraten på HD kanalerne..

     

    Hvilke SD kanaler skal jeg måle for dig ???

    Har ikke målt SD kanalerne.. Fordi der er jo mange tongue


    Hej,hvis du giderwinkny,så må du godt måle DR1,TV2,Canal+Action
    #59837
    kenneth4200
    Deltager

    DR 1: 4 mb/s

    TV2: 4 mb/s

     

    Canal + Action: 2 mb/s

    #59838
    kenneth4200
    Deltager

    Canal Digital Danmark

    ?@Kenneth – At bitraten efterhånden falder, skyldes ikke, at kanalerne sendes i lavere kvalitet, men at encodingen optimeres. Til eksempel var en amerikansk HD-kanal i vores udvalg – da den først kom ind i pakkerne – sendt til os i MPEG2 me…d en bitrate på 58Mb/s, og vi kodede den så om til MPEG4 og fik den ned i 16 Mb/s. Efter et stykke tid “flyttede” vi encodingen til MPEG4 over til kanalen selv, så vi ikke længere først var omkring MPEG2, og det betød – med den bedre encoding, at samme kanal – i samma kvalitet – røg ned i 13 Mb/s.

    Lige nu planlægger TV2 en HD-kanal i 2012, og de mener selv, at de kan klare den nuværende standard for HD-kvalitet med bare 6 Mb/s til den tid. Det tvivler vi på – lige som vi tvivlede, da DR HD sagde, at de kunne nøjes med 9 Mb/s. Vi sender, som du selv skriver, DR HD i12 Mb/s, men når den næste generation encodere kommer, kan vi muligvis kome ned i 10 Mb/s

    rolloverrolloverrolloverrollover

    Det er jo til grin canaldigital!

    I bliver lige som viasat om kort tid!!!

    thumbs-down
    #59839
    ghost-the-man
    Deltager

    kenneth4200 sagde

    DR 1: 4 mb/s

    TV2: 4 mb/s

     

    Canal + Action: 2 mb/s


    Takthumbs-up,er det ikke i undekanten for disse kanaler? skal de ikke ligge 6-8 mb/s,har du skrevet til CD og gjort dem opmærksom på det?
    #59840

    Debatten om bedre encodere versus mindre bitrate for samme kvalitet har været oppe og vende i England i forhold til BBC. Her kommer BBC med samme argument, men har set eksempler, der ikke just understøtter argumentet. Det er muligt, at man med bedre encodere kan minimere tendensen til digital mosaik i signalet selv med mindre bitrate, men synes nu også at skarpheden ofte lider under lavere bitrate trods teoretisk bedre encodere.

    #59841
    Preben Pedersen
    Deltager

    jamen, der skal vel bare nyt modtager udstyr til, før man har samme gode kvalitet, som før question

     

    Netop, når Canaldigital taler om bedre encodere og skiftet fra DVB-S til DVB-S2 på sateliten i januar, så skal den enkelte modtager husstand, vel også havde skifte udstyr helt ude fra parabolskærm, LNB hoveder til HD receiver, før alt udstyr lever op til det nyeste omkring dekodening af encordere Mpeg4 HD question

     

    Bare fordi bitraten er højere, betyder det da ikke bedre kanal billede kvalitet, det ødelægger de fleste tv-stationer jo selv, med de skrod programmer der bliver sent winkny

    #59842
    wassini
    Deltager

    Nej Kenneth,

    du er ikke den eneste, der synes kvaliteten er faldet ret kraftigt på det sidste – og så kan de komme med alle mulige forklaringer på hvordan de kan komprimerer signalet på nye og smartere måde – det er stadig gået ud over kvaliteten! angry

    #59843
    Bobben
    Deltager

    admin sagde

    Debatten om bedre encodere versus mindre bitrate for samme kvalitet har været oppe og vende i England i forhold til BBC. Her kommer BBC med samme argument, men har set eksempler, der ikke just understøtter argumentet. Det er muligt, at man med bedre encodere kan minimere tendensen til digital mosaik i signalet selv med mindre bitrate, men synes nu også at skarpheden ofte lider under lavere bitrate trods teoretisk bedre encodere.


    BBC's reduksjon av bitrate var rimelig ekstrem .   BBC  reduserte med 40% fra ca. 16Mbps til 9.7Mbs. I tillegg får BBC pepper fordi de sender BBC 1440x1080i.  Det samme gjør ITV1 HD.  Det gjør at dekoderene alltid skalerer video. Dersom det i tillegg benyttes HD CAM (1440×1080) tape så kan ikke denne lagre “full HD” oppløsning og har også dårlig fargegjengivelse.  BBC's grunn skal angivelig nettopp være at kamera og tapeformat ikke klarer å rettferdiggjøre 1920×1080.  

    http://www.hdtvtest.co.uk/news…..618749.htm

    Det er stor forskjell på MPEG kodere.  De første MPEG4 HD koderene var trolig ikke stort bedre enn MPEG2.  Nå er mange koderprodusenter over på 3 generasjons hardware.  Det som skiller 1 generasjon fra 2 generasjon / 3 generasjon er at koder hardware har større CPU prosesseringskraft og kan gjøre mer avansert analysering av video for å fjerne redundant informasjon.  H.264

    har mange nye muligheter for å kode mer effektivt.  En av grunnene til at H.264 kom var at det var vanskelig å oppnå bedre kvalitet med MPEG2.  H.264 standarden skulle angivelig gi rom for utvilkling/forbedring i mange år framover.   

     

    Man kan oppleve det samme med f.eks. mp3 kodec til PC. En dårlig software koder  kan gi svært dårlig lyd ved. 192kbps i forhold til en god software koder.

     

    H-264 og MPEG kodere er ikke standardisert.  Det er kun protokollen for å overføre bilde og lyd data som er standardisert. Det er derfor opp til produsenten av MPEG/H.264 kodere å konstruere en koder som ikke sender mer data enn strengt tatt nødvendig.  Derfor kan kodersiden forbedres uten at dekoderene må skiftes ut.   Det er prosessorkraften i koderen som til stor grad avgjør om koderen sender mer data enn strengt nødvendig.  En MPEG koder med dårlig prosessorkraft og høy bitrate kan godt gi dårligere kvalitet enn siste generasjonskoder med lavere bitrate.  Rett og slett fordi koderen sender ut mer data enn nødvendig. I MPEG/H.264 skal ideelt sett koderen kun sende endringer i bildet slik at samme informasjon ikke sendes om igjen mange ganger.

     

    Hvor lav bitraten kan være for å ikke påvirke kvaliteten er selvfølgelig tema for diskusjon men jeg tror nok at CD fortsatt benytter høyere bitrater enn andre operatører i Skandinavia.  Og i Skandinavia så er bitratene som benyttes ofte mye høyere enn i mange andre land.

    Skal man sammenlikne så må man se samme materiale kodet på ny og gammel koder med de aktuelle bitratene.  Blind test gir gjerne helt andre resultater enn dersom man vet hva bitraten er.

     

    Jeg har aldri sett bedre HD kvalitet enn det NRK får til med sine egenproduserte HD sendinger i 720p.  NRK har valgt å sende  med 12Mbps peak max bitrate.   Det er tydelig at NRK gjør mye bra i sin produksjon som fører til at kvaliteten overgår de fleste 1080i sendinger.

     

    Ute i Europa så finnes det mange HD sendinger som skjer ved betydelig mindre bitrater enn 11-12Mbps.  Det hører mer til skjeldenhetene nå å se HD sendinger med 15Mbps.    Jeg tror faktisk TV via ADSL løsninger gir såkalt HDTV med ca. 6Mbps.  6-8Mbps er ikke helt uvanlig heller for en del HD kanaler på diverse Europeiske satellitter og ikke minst via DTT nett.

    #59849
    kaare
    Deltager

    Tak for et velfunderet og begavet indlæg fra Bobben om bitrater

     

    mvh

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button