Boxer, tyske, optage funktion og dækning.

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56805
    mafinn
    Deltager

    Hej der,

    Jeg overvejer at skifte min nuværende ip/coax løsning ud til en DVB-T løsning. Dog er jeg i tvivl om min dog ret krævende behov overhovedet kan realiseres. 

    Jeg bor på Als og har iflg dækningskortene et udmærket signal at kunne arbejde med, hvis ikke retning Aabenraa så i hvert fald retning Tommerup/Fyn. De måske urealistiske krav/ønsker lyder som følger:

    Udover alm DR standart kanaler vil jeg have TV2 og Kanal4, ligeledes vil jeg kunne modtage tyske kanaler. For at det ikke skal være for simpelt skal alt dette også kunne optages; mit tv har ikke dvb-t tuner indbygget, så en boks er nødvendigt uanset.

    Hos Boxer ville jeg kunne vælge et forholdsvis billigt abonnement, men er deres boks med harddisk et godt køb eller findes der andet på markedet som kan anbefales? 

    Får jeg TVsyd selvom jeg får signal fre Fyn? Kan man selv vælge region?

    Kan en alm Triax udendørs antenne fra 2002 bruges til Boxer eller de tyske eller begge? Hvis ikke, skal jeg så have 2 antenner der peger i hver sin retning eller skal man købe sådan en 360 graders ting? Kan en dvb-t optage-boks klare to antenner eller skal de som før ved parabolen samles i en diseq-ting?

    Undskyld for så mange inkompetente spørgsmål ( og så har jeg sikkert glemt halvdelen )

    shock

    #64596
    Anonym
    Gæst

    vedr tv syd sender denne fra åbenrå og hedensted senderen ,nej man kan ikke selv vælge region fra den enkelte sender 

    vedr antenne ,vælg en ny 120 element triax der er lte/4g skærmet og med fstik montage og montagen af denne er udendørs for bedste resultat ,pilen på antennen skal pege modsat tv2 senderen

    tv2 og kanal4 indgår i boxertv kanal pakker de har nu så man selv kan mixe de kanaler man ønsker .

     

    husk nyt dobbelskærmet antenne kabel  og lte skærmede stik ind i tv og andre enheder

    #64597
    reslfj
    Deltager

    mafinn sagde

    Jeg bor på Als og har iflg dækningskortene et udmærket signal at kunne arbejde med, hvis ikke retning Aabenraa så i hvert fald retning Tommerup/Fyn. De måske urealistiske krav/ønsker lyder som følger:

    Udover alm DR standart kanaler vil jeg have TV2 og Kanal4, ligeledes vil jeg kunne modtage tyske kanaler. For at det ikke skal være for simpelt skal alt dette også kunne optages; mit tv har ikke dvb-t tuner indbygget, så en boks er nødvendigt uanset.

    Hos Boxer ville jeg kunne vælge et forholdsvis billigt abonnement, men er deres boks med harddisk et godt køb eller findes der andet på markedet som kan anbefales? 

    Får jeg TVsyd selvom jeg får signal fre Fyn? Kan man selv vælge region?

    Hvis du vil have TV-Syd, sendes det fra Aabenraa.  Prøv at bruge DR’s dækningskort og skift til indendørs.  Er der indendørs dækning, så kan der forventes en meget god udendørs dækning.   Hvis du ikke bor lavt ved østkysten af Als, er der nok gode chancer for at få et brugbart signal fra Aabenraa.

    Kan en alm Triax udendørs antenne fra 2002 bruges til Boxer eller de tyske eller begge? Hvis ikke, skal jeg så have 2 antenner der peger i hver sin retning eller skal man købe sådan en 360 graders ting? Kan en dvb-t optage-boks klare to antenner eller skal de som før ved parabolen samles i en diseq-ting?

    Det er meget muligt at din Triax antenne kan bruges, hvis den er en ‘normal’ tv-antenne med pinde og ikke er har fået for meget fugt og er tæret. Den vil være helt fint til at lave lidt indledende forsøg.  Men se lige hvad dine naboer har af antenner og antenneretninger.

    Du bruger fx earth.google.com (som downloades og installeres).  Her finder du din bolig, senderen ved Aabenraa og senderen ved Engelsby lige øst for Flensborg.   Med måleikonen kan du finde retning og afstand til de to sendere. Zomer du ind på din egen bolig, kan du se hvilket nærliggende kendetegn, du skal rette antennen imod.

    Flensborg sender lodret polariseret og pindene på antennen skal stå lodret. Aabenraa sender vandret og pindene skal ligge vandret.  Det er nok ikke let at klare sig med en antenne på Als.

    Køb en boks* til dit fjernsyn (med DVB-T2, MPEG-4 og CI+).  forbind din antenne via et godt coaxkabel og førsøg at finde de danske kanaler med din Triax rettet mod Åbenrå.  Du kan finde frekvenserne her – UHF kanal 37 og 50 er DR og TV2-Syd (men ikke TV2 ‘s hovedkanal).  Så du kan prøve at tune kanal 37 og kanal 50 først.   Signalstyrken har naturligvis betydning, men signalkvaliteten er langt det vigtigste.   Har din antenne givet dig analogt fjernsyn fra Aabenraa  i 2002, så er der gode chancer for at den også fanger de digitale signaler fra Aabenraa nu.

    Dernæst drejer du antenne mod Flensborg ( 54°47’31.42″N 9°30’12.42″E ) og drejer pindene lodret.  Så kan du tune de tyske kanaler der findes på  UHF kanalerne 47 (Das Erste mfl), 21 (ZDF mfl) 39 (NDRsh mfl)  Du kan se de tre ‘Private’ udbydere  kun sendes fra Kiel.  Du kan måske modtage fra Kiel med en højt monteret antenne nogle steder på Als, men Flensborg er nærmere og har et kraftigere signal.    Du kan selv se de tyske dækningskort her    

    Hvis du vil have både Danmark og Tyskland, må du nok købe en ekstra antenne.  Har du et svagt signal, skal du måske gå en antenne størrelse op,  Men igen virkede den i 2002, så er det sikkert en nogenlunde antenne.   Vil du forsøge at fange Kiel, kan det nok være godt med en større antenne i den retning.

    De to antennesignaler, skal en ‘diplex-enhed’  (en omvendt fordeler) eller måske tilsluttes via en passende masteforstærker med et lavt støjtal. Her skal du finde en lokal antenneforhandler, der kan råde.

    Lars  smile

     * Tild de første forsøg, kan du måske låne en boks, der blot behøver at kunne en DVB-T/MPEG-4, som vil klare både de frie danske kanaler og (indtil 2016/17) også alle tyske kanaler.   

     

    #64598
    kram5610
    Deltager

    mafinn sagde
    Hej der,

    Jeg overvejer at skifte min nuværende ip/coax løsning ud til en DVB-T løsning. Dog er jeg i tvivl om min dog ret krævende behov overhovedet kan realiseres. 

    Jeg bor på Als og har iflg dækningskortene et udmærket signal at kunne arbejde med, hvis ikke retning Aabenraa så i hvert fald retning Tommerup/Fyn. De måske urealistiske krav/ønsker lyder som følger:

    Udover alm DR standart kanaler vil jeg have TV2 og Kanal4, ligeledes vil jeg kunne modtage tyske kanaler. For at det ikke skal være for simpelt skal alt dette også kunne optages; mit tv har ikke dvb-t tuner indbygget, så en boks er nødvendigt uanset.

    Hos Boxer ville jeg kunne vælge et forholdsvis billigt abonnement, men er deres boks med harddisk et godt køb eller findes der andet på markedet som kan anbefales? 

    Får jeg TVsyd selvom jeg får signal fre Fyn? Kan man selv vælge region?

    Kan en alm Triax udendørs antenne fra 2002 bruges til Boxer eller de tyske eller begge? Hvis ikke, skal jeg så have 2 antenner der peger i hver sin retning eller skal man købe sådan en 360 graders ting? Kan en dvb-t optage-boks klare to antenner eller skal de som før ved parabolen samles i en diseq-ting?

    Undskyld for så mange inkompetente spørgsmål ( og så har jeg sikkert glemt halvdelen )

    shock

    Hey

     

    hvor på Als bor du? Jeg er tit i sommerhus hos nogle venner på Kegnæs – her går Kiel senderen (med 24 kanaler igennem på en stueantenne) – det samme gør sig gældende en del steder i Sønderborg. Så for at kunne give et kvalificeret bud, ville oplysnning af din by hjælpe meget.

     

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

    #64599
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde 

     
     * Tild de første forsøg, kan du måske låne en boks, der blot behøver at kunne en DVB-T/MPEG-4, som vil klare både de frie danske kanaler og (indtil 2016/17) også alle tyske kanaler.   

     

    Hej Lars

    Hvorfor skriver du altid om at Tyskland skifter til DVT-2 i 2016??? Der er IKKE truffet beslutning om dette. ARD / ZDF ønsker at starte en omstilling fra 2017! Men har stadig ikke fået “go” fra KEF. Jeg vil tro at Tyskland starter fra 2018/2019 med omstillingen – og næppe med Flensburg-Engelsby senderen.

     

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

     

    #64600
    nomaden
    Deltager

    IMG_0002.JPGFå dig en god antenne og en god antenne forstærker og stik mod senderen i Kiel så tror jeg at der er Tysk tv. Jeg har selv en god antenne og forstærker og en god modtagerbox. Jeg kan tage Varde senderen 90 km væk hver dag og Tysk tv 5-10 gange om året her 17 km syd for skive. Hvis du så får en antenne mod Åbenrå og en box der kan samle de 2 antenner.

    #64605
    reslfj
    Deltager

    kram5610 sagde

    reslfj sagde 
     
     * Tild de første forsøg, kan du måske låne en boks, der blot behøver at kunne en DVB-T/MPEG-4, som vil klare både de frie danske kanaler og (indtil 2016/17) også alle tyske kanaler.   

     

    Hej Lars

    Hvorfor skriver du altid om at Tyskland skifter til DVT-2 i 2016??? Der er IKKE truffet beslutning om dette. ARD / ZDF ønsker at starte en omstilling fra 2017! Men har stadig ikke fået “go” fra KEF. Jeg vil tro at Tyskland starter fra 2018/2019 med omstillingen – og næppe med Flensburg-Engelsby senderen.

     

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

     

    Fordi der er en EU forståelse om at 700 MHz båndet SKAL overgå til mobilt bredbånd, og  at DTT anvendelsen skal optimere brugen af UHF kanaler op mod 2020. At Tyskland har en beslutningsprocess,  betyder ikke at der ikke vil ske en omstilling, men mere at  omfanget ( kommer fx de private med) og det nøjagtige tidspunkt vil afhænge af  fx licens budgetter og delstaternes beslutninger.  

    I Tyskland hvor 2016/2017 bla er valgt fordi der er overvejelser om  man kunne skifte samtidig til HEVC, som de fleste nye 2014 4K fjernsyn allerede kan modtage og dekomprimere.

    Nor de helt store spillere som ARD og ZDF  og vel de fleste/all ÖR (public service stationer) siger at de ønsker en omstilling  og det er en fælleseuropæisk trend, så er det meget ekstremt at på stå at det næppe sker, blot fordi den formelle beslutningsprocess og de endelige tekniske valg  kører med  egen fart over de kommende år. 

    EBU har (alt for længe) helt blindt fastholdt at alle de analoge UHF kanaler 21-69  til evig tid skulle anvendes til at sende fjernsyn  og det helt uafhængig af,  at de nye digitale teknologier  muliggør  over 10 gange flere SD kanaler pr UHF kanal og indenfor få år  måske 8  HD kanaler.   EBU har i årevis helt ignoreret de nye og  betydelige behov for at anvende lavere frekvenser for at give (næsten) universel dækning med bredbånd.  EBU har efter min mening dummet sig big-time ved ikke at finde en forsvarslinie, der kunne forsvares.  Nu ryger hele 700MHz båndet så også inden 2020.

    I Sverige har man også snakket og overvejet længe – skaffet om ikke enighed, så dog forståelse – og  regeringen i Sverige har for kort tid siden besluttet at DTT brugen af 700 MHz båndet skal ophøre fra 1 april 2017.    

    Fordi noget nyt endnu ikke er formelt vedtaget, så kan man ikke med nogen rimelighed fastholde, at  den helt forældede  DVB-T/MPEG-2/ SD-only  teknologi vil fortsætte længe.

    Det er således et langt større problem at DTT kan blive helt nedlagt i visse områder, hvor det ikke har en udbredt anvendelse.   RTL i Tyskland sender ikke i alle tyske områder og har allerede besluttet helt at ophøre med DVB-T/MPEG-2.  Men RTL synes fortsat at holde muligheden åben, hvis der komme ny DTT teknoligi (DVB_T2/evt. HEVC)?  

    Når kabel og satellit  kan levere mange kanaler i HD kvalitet eller bedre, så er det bare ikke troværdigt, at DTT i Tyskland i længden kan overleve med en  – endda ringe – SD kvalitet.

    Lars  smile

     

    #64606
    reslfj
    Deltager

    nomaden sagde
    IMG_0002.JPGFå dig en god antenne og en god antenne forstærker og stik mod senderen i Kiel så tror jeg at der er Tysk tv. Jeg har selv en god antenne og forstærker og en god modtagerbox. Jeg kan tage Varde senderen 90 km væk hver dag og Tysk tv 5-10 gange om året her 17 km syd for skive. Hvis du så får en antenne mod Åbenrå og en box der kan samle de 2 antenner.

    Men som Morten skriver, kan man visse steder – sydpå og/eller højt – på Als modtage endog Kiel med en lille antenne. Men der er også dale  og østkysten, hvor signalerne vestfra kan være ringere.

    Hvis den eksisterende Triax antenne  har modtaget dansk og/eller tysk analogt fjernsyn, og den i øvrigt er i orden, så vil den ret sikkert også kunne modtage Aabenraa og Flensborg nu.   

    Det er jo et billigt test, med en lånt boks, nogle meter coax, et par stik og antennen midlertidigt monteret.     

    Lars   smile

    #64610
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde 

    Fordi der er en EU forståelse om at 700 MHz båndet SKAL overgå til mobilt bredbånd, og  at DTT anvendelsen skal optimere brugen af UHF kanaler op mod 2020. At Tyskland har en beslutningsprocess,  betyder ikke at der ikke vil ske en omstilling, men mere at  omfanget ( kommer fx de private med) og det nøjagtige tidspunkt vil afhænge af  fx licens budgetter og delstaternes beslutninger.  

    I Tyskland hvor 2016/2017 bla er valgt fordi der er overvejelser om  man kunne skifte samtidig til HEVC, som de fleste nye 2014 4K fjernsyn allerede kan modtage og dekomprimere.

    Nor de helt store spillere som ARD og ZDF  og vel de fleste/all ÖR (public service stationer) siger at de ønsker en omstilling  og det er en fælleseuropæisk trend, så er det meget ekstremt at på stå at det næppe sker, blot fordi den formelle beslutningsprocess og de endelige tekniske valg  kører med  egen fart over de kommende år. 

    EBU har (alt for længe) helt blindt fastholdt at alle de analoge UHF kanaler 21-69  til evig tid skulle anvendes til at sende fjernsyn  og det helt uafhængig af,  at de nye digitale teknologier  muliggør  over 10 gange flere SD kanaler pr UHF kanal og indenfor få år  måske 8  HD kanaler.   EBU har i årevis helt ignoreret de nye og  betydelige behov for at anvende lavere frekvenser for at give (næsten) universel dækning med bredbånd.  EBU har efter min mening dummet sig big-time ved ikke at finde en forsvarslinie, der kunne forsvares.  Nu ryger hele 700MHz båndet så også inden 2020.

    I Sverige har man også snakket og overvejet længe – skaffet om ikke enighed, så dog forståelse – og  regeringen i Sverige har for kort tid siden besluttet at DTT brugen af 700 MHz båndet skal ophøre fra 1 april 2017.    

    Fordi noget nyt endnu ikke er formelt vedtaget, så kan man ikke med nogen rimelighed fastholde, at  den helt forældede  DVB-T/MPEG-2/ SD-only  teknologi vil fortsætte længe.

    Det er således et langt større problem at DTT kan blive helt nedlagt i visse områder, hvor det ikke har en udbredt anvendelse.   RTL i Tyskland sender ikke i alle tyske områder og har allerede besluttet helt at ophøre med DVB-T/MPEG-2.  Men RTL synes fortsat at holde muligheden åben, hvis der komme ny DTT teknoligi (DVB_T2/evt. HEVC)?  

    Når kabel og satellit  kan levere mange kanaler i HD kvalitet eller bedre, så er det bare ikke troværdigt, at DTT i Tyskland i længden kan overleve med en  – endda ringe – SD kvalitet.

    Lars  smile

     

    Hej

    Det er da fint at der er en EU forståelse for hvad der skal ske med 700 MHz båndet – dette ændrer dog ikke på at en lang række partnere skal være enige om stategien, KEF, ALM (inklusive alle 14 medlemmer), ARD (inklusive de 9 medlemmer) og ZDF. Det er en lang process – man ser det pt. i forbindelse med DAB+ udbygningen. Bayerischer Rundfunk er stor tilhænger af DAB+, hvorved at Bayern har et godt udbygget net. NDR er derimod ikke specielt DAB+ tilhængere, hvorved udbygningen går meget langsomt fremad.

    Husk nu også på at DVB-T stortset ingen rolle spiller i Tyskland. Satellit har en markedsandel på over 50%, Kabel er på omkring 35%, resten er fordelt på IPTV og DVB-T.

    Som sagt – jeg tror ikke på en (gradvis )omstilling før 2018/2019.

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button