Bitrate: MPEG2 vs. MPEG4

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56039
    Anonym
    Gæst

    Hej alle

     

    Nu hvor Boxer sender ukodet har jeg mulighed for at zappe lidt rundt mellem de kanaler jeg nu kan modtage, og så vil jeg kigge til på bitraten, da folk virker utilfredse med kvaliteten af Boxers TV-kanaler. 

     

    Hos Stofa som jeg er kunde hos udsendes TV 2 Zulu i MPEG2 med en bitrate på ca. 4,5 ifølge DVBViewer.

    Hos Boxer sendes TV 2 Zulu i MPEG4 med en bitrate på ca. 1,5.

     

    Men kvaliteten kan vel i princippet være lige så god med Boxer som Stofa, da der er tale om to forskellige videocodecs.

     

    Det jeg leder efter er et begreb for kvaliteten, og jeg ved ikke helt hvordan jeg nærmere skal forklare det. Men ligesom en MP3-fil på 128 kbps kan lyde lige så godt som en OGG-fil på 64 kbps…. Der er stadig samme mængde information i filerne, selvom OGG fylder mindre. Hvad kalder man det, og hvordan kan man bedst sammenligne forskellene på de to codecs hos henholdsvis Stofa og Boxer?

    #60288
    reslfj
    Deltager

    Martin_DK sagde  

    Hos Stofa som jeg er kunde hos udsendes TV 2 Zulu i MPEG2 med en bitrate på ca. 4,5 ifølge DVBViewer.

    Hos Boxer sendes TV 2 Zulu i MPEG4 med en bitrate på ca. 1,5.

    Men kvaliteten kan vel i princippet være lige så god med Boxer som Stofa, da der er tale om to forskellige videocodecs.

    Det jeg leder efter er et begreb for kvaliteten, ….

    Det kan man ikke sådan helt nøjagtigt.    

    Man kan laver dyre kontrollerede forsøg, hvor forsøgspersoner ser den samme video, men kodet på forskellig måde og med forskellig bitrate.  De skal derefter vurdere de enkelte visninger. Derudfra laver man en statistisk analyse.   Det viser sig, at resultatet fx afhænger  af hvilken type  program som videoen viser   – fx om det er naturbilleder eller fodbold.

    Mange siger at MPEG-4 kun skal bruge halv bitrate af MPEG-2 under i øvrigt ens forhold. Det er pt. nok lidt optimistisk. Det er MPEG-2/4 koderen, der analyserer de rå billleder og matcher dem med passende MPEG-2 eller -4 koder.  Det er rimeligt  let at kode, hvis man har tid nok og kan lade en computer behandle samme billedsekvens mange gange. Men for fjernsyn skal det gøres 'on the fly'  dvs. samtidig med optagelsen, og det kræver megen regnekraft  'lige her og nu'. 

    Der sker løbende udvikling og forbedring i sådan real-tids kodning og mest for MPEG-4 kodning.  Som en første betingelse for at sammenligne MPEG-2 med MPEG-4 skal man således vide, om de to  kodere er af samme nye generation – ellers kan vi stoppe her. 

    I tilfældet Boxer vs. MPEG-2 kabel  koder Boxer MPEG-4 med variabel bitrate og statistisk multiplex , medens Stofa – efter mine informationer – koder MPEG-2 med fast bitrate.    I det første tilfælde bliver der ikke dannet 'nullpakker' som en del af – her TV2 zulu kanalen – men ubrugt kapacitet bliver istedet overdraget til andre kanaler, der kortvarigt har brug for ekstra kapacitet (fx bevægelse i

    billedet).

    Med fast bitrate bliver ledig kapacitet 'gemt' inde i kanalens bitstrøm, men det giver naturligvis ikke bedre billeder til dig. Er der kortvarigt brug for ekstra bit-rate – fx ved et straffe – så kan behovet overstige den faste bitrate og  straffesparket vil blive udflydende eller uldent. 

    Endeligt er der megen forskel på hvordan videosekvenserne er blevet behandlet fra kamera via klippeborde og til senderen. Ligeledes er der forskel mellem forskellige fjernsyns og/eller bokses evne til at opskalere  og vise billedet.  Hvor mange kalibrerer fx deres flade ?

    Når alt dette er sagt – så tror jeg – at  Boxer  anvender en bitrate, der er lidt under det ønskværdige.  De har kun 3 x 22 Mbit/sek til at sende 29-30 kanaler – det er omkring eller lidt under 2 Mbit/sek pr kanal i snit (når div overhead og lyd er fraregnet). 

    Boxer er jo låst af, at man ikke valgte at gå direkte til DVB-T2, hvor Boxers 3 muxer vil have fået en kapacitet på ca 3 x 37 Mbit/sek eller en ca 70% højere kapacitet.  

    Det ville have betydet at det analoge sluk skulle have ventet til april-juni 2010 (6-8 mdr) eller man skulle have  brugt MPEG-2 i de samme 6-8 mdr., men den ulempe  ville vi da allerede have glemt nu – og Boxer kunne så  have haft kapacitet tii gode SD kanaler og have sendt HD kanaler.

     

    Lars    smile

    #60289
    Anonym
    Gæst

    Jeg bukker og takker for de udførlige svar. Der er fortsat intet som er enkelt når det kommer til teknik rollover

    #60290
    Jay
    Deltager

    Tak for en god og interessant forklaring Lars.

     

    Personligt forstår jeg heller ikke hvorfor Boxer har så mange kanaler – der er flere jeg, indrømmet meget subjektivt, har svært ved at forestille mig at der er ret mange mennesker der ser.

     

    Man kunne starte med at smide følgende kanaler i skraldespanden og bruge den sparede bitrate på de andre kanaler, evt. endda på en enkelt HD-kanal eller to:

     

    – Star (væk med den!)

    – Disney Channel, Disney XD, Cartoon Network og Nickelodeon (skal vi virkelig have 4 børnekanaler + Ramashang? Smid dog mindst en væk!)

    – MTV, VH1 og The Voice (igen, væk med en af de tre!)

    – Discovery Travel & Living og Travel Channel (evt. væk med en af de to.)

    – ARD kunne måske også fjernes? (er det ikke næsten kun folk som alligevel kan tage tysk tv direkte, der ser det?)

     

    Det kunne vel frigive en 8-10 mbit. De resterende kanaler kunne få omkring 0,33 mbit ekstra til rådighed pr. kanal, eller vi kunne få en HD-kanal eller to såkaldte “næsten HD” kanaler med samme kvalitet som DR1 i 2012.

    #60296
    Anonym
    Gæst

    Ja, fire børnekanaler er da lige i overkanten.

    Hvis jeg var Boxer-kunde, ville jeg dog ikke undvære en musikkanal, og ville nok vælge VH1 (men så nu helst at de havde VH1 Classic Europe). Jeg synes det er rigtig fint med nabolandskanalerne, som Boxer har. På ARD er der enkelte udsendelser som er tekstet på dansk (tekst-tv side 799). Men der er langt flere programmet som er tekstet på ZDF (vurderet ud fra egen erfaring), så derfor forstår jeg ikke at man ikke sender ZDF i stedet for ARD. De danske tekster på nabolandskanalerne er i øvrigt noget som verdens-tv står for. Og nej, det er ikke en reklame for verdens-tv. Jeg er blot meget begejstret over at der er en række udsendelser fra nabolandskanalerne med danske tekster. Det er godt for sproget 🙂

    Star! virker også overflødig. Zulu har også Hollywoodsladderprogrammer, så det må da være nok. Til gengæld er det lækkert at Boxer konstaterede at Body in Balance ikke holdt, og blev erstattet med dk4, som sender nogle gamle danske film af og til. dk

    #60299
    Preben Pedersen
    Deltager

    Frit valg er jo ikke ens betydende med Frit valg på alle hylder, der er jo nogle kapacitets begrænsninger, som gøre at ikke alt kan leveres winkny

     

    Og når man skal ramme bredt, så må Boxer jo beslutte for fleretallet, hvilken valg muligheder, der kan tilbydes af TV-kanaler og dermed er der hellere ikke hos Boxer Frit – Valg – På – Alle – Hylder og det gælder også på kvaliteten af billedes bitrate. approve

    #60300
    reslfj
    Deltager

    Preben Pedersen sagde

    Frit valg er jo ikke ens betydende med Frit valg på alle hylder, der er jo nogle kapacitets begrænsninger, som gøre at ikke alt kan leveres winkny

     

    Javel – men Boxer anvender en kapacitet på 3 x 22.4 Mbit/sek ~ 67 Mbit/sek – men

    Boxer har adgang til MUX6 og kunne (over 12-18 mdr) omstille til  DVB-T2 med en kapacitet på 4 x 37 Mbit/sek ~ 148 Mbit/sek eller 2,2 gange den nuværende kapacitet.

     

    Det ville jo nok give plads til både flere kanaler og bedre billedkvaliter og/eller HDTV kanaler.

     

    Lars   🙂

    #60302
    Anonym
    Gæst

    Findes der egentlig USB-tunere med DVB-T2 endnu?

    #60303
    Preben Pedersen
    Deltager

    http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3628456

    Dog kun en singel tuner, der skulle komme en twin tuner model i år

    #60304

    Jeg har lige fået Anysee  E7 T2C til anmeldelse og den har DVB-T/T2/DVB-C indbygget

    #60305
    Anonym
    Gæst

    Super, Bo! Jeg vil glæde mig til at se en anmeldelse og en masse screenshots 🙂

    Lækkert at Anysee  E7 T2C har indbygget CI, så man kan se/optage TV 2.

Login Registrer
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button