Antenne-TV i 2012 – Hvad sker der?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 93 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55569

    DIGITALT.TV hjælper dig på vej i denne artikel med mere information om forandringerne, der sker med digital tv i 2012 for dig med egen tv-antenne.

    #58116
    Preben Pedersen
    Deltager

    Hvad med, at det også evt. kan blive DVB-T2 modtager på Public service Mux´er, nu når der skal komme DR1 HD og DR2 HD. Kan blive nødvendigt, såfrem der ikke skal ské alt forringe billed, når der også skal være DR1 og DR2 i standard udgaver. ?

     

     

    Men alt dette rammer jo igen kun dem, som nedtager via egen antenne, alle dem i et fællesskab kan jo få leveret på flere tv-formater på samme kabler.

     

    Satellite og Bredbånd levering bliver hellere ikke ramt af dette nye/gamle årtusindend fænomen, hvem kan ikke huske år 2000 skiftet

     

     

     

     

    #58117
    urup
    Deltager

    Indtil videre lægges der op til:

     

    Mux1 (public service)

    DR 1 HD                                     

    DR 2 HD                                     

    Lokal Tv

    + mere tid til tv2 regionerne

     

    Mux 2 (PS)

    DR K

    DR Ramasjang

    DR Update

    Folketinget

     

    Mux 3 (Boxer Betalings mux)

    TV 2*

     

    * TV2 vil være gratis, hvis man kun ser DRs kanaler; hvis man abonnere på andre kanaler koster TV 2 25,-/måned.

     

    NB. Indtil videre er standarten fra år 2012: DVB-T MPEG-4 og DR K, ramasjang og folketings-kanalen bliver ”must carry” kanaler. 

     

     

     

     

    #58346
    Kenneth.Wenzel
    Deltager

    I den mediepolitiske aftale for 2011-2014 har politikerne besluttet, at DR kan sende DR1 og DR2 i HD-kvalitet fra 2012 i det omfang, der er kapacitet hertil – og det fremgår ikke af medieforliget, at SD udgaverne af DR1 og DR2 vil blive lukket – og det tror jeg heller ikke vil ske.

     

    Man skal huske på, at antenneforeninger og kabel-tv selskaberne ikke må nedskalere en HD kanal til SD og en konsekvens heraf er, at DR1 HD og DR2 HD heller ikke kan eller må blive sendt analog på fællesantenneanlæggene.

     

    Derfor vil DR1 og DR2 blive sendt i såvel i SD og HD. Og jeg tror, at man vil indføre DVB-T2 i 2012 på MUX 2, hvor man vil sende HD udgaverne af DR1 og DR2. Derfor kan man ikke bruge sin nuværende DVB-T boks, men skal købe en af den nye DVB-T2 bokse, der kommer i slutningen af året.

     

    Det er helt rigtig, at der i den mediepolitiske aftale ikke er tage stilling til, hvornår man i Danmark vil indføre DVB-T2, men det kommer helt sikkert. Bemærk at regeringen har skrevet til EU-kommissionen (som tidligere omtalt på recordere.dk), at den bør overveje at foreslå krav om, at alle tv-modtagere skal understøtte DVB-T2 efter en bestemt dato. Forslag skal ses i sammenhæng med det foreslåede krav om, at alle tv-modtagere solgt i EU efter en bestemt dato kan anvende de nyere kompressionsstandarder H.264/MPEG4.

     

    Uanset vores snak om DVB-T2, så skal man huske på, at der i Danmark også er en del SD bokse i mpeg4, som i deres natur ikke kan håndtere HD.

    Det vil sige, at udover at der skal udskiftes en del mpeg2 bokse senest i 2012, så skal de forbrugere, der har købt en billig mpeg4 SD boks også skifte den ud til en HD model, hvis de også vil se DR1 og DR2 i HD.

     

    Ud fra en samfundsøkonomisk betragtning så bør forbrugerne, som ønsker at købe en ny boks / fjernsyn fra den 1. oktober 2010 købe en DVB-T2 boks / fjernsyn uanset om man vil se HD eller nogle af de nye tv udbud på de kommende DVB-T2 mux.

     

    Derfor er det vigtig, at tv-branchen nu melder ærlig ud til forbrugerne, at der kommer DVB-T2 bokse / fjernsyn i løbet af i år (som jo også kan håndtere DVB-T), således at forbrugerne er klar over, at deres nye boks / fjernsyn ikke kan bruges til de nye HD tv kanaler, som vil blive sendt i Danmark (og i Sverige for os der bor i Storkøbenhavn).

     

    For det andet vil det klæde Danmarks Radio og de mediepolitiske ordførere, at de fx den 1. oktober i år, når de første nordiske DVB-T2 bokse er på det danske marked, får meldt en dato ud, hvornår man indfører DVB-T2 på mux2 (og/eller mux1), således at offentligheden er klar over, at der er noget der hedder DVB-T2.

     

    Teracom / Boxer TV har taget deres ansvar ved at stille krav til deres hardware leverandører om, at de fremover bør/skal leverer bokse, som også kan håndtere DVB-T2 udover DVB-T.
    Se tråd “DVB-T2 et krav fra 2012 i alt nyt udstyr/Teracom”
    http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83234&title=dvbt2-et-krav-fra-2012-i-alt-nyt-udstyr-teracom

     

    Kenneth Wenzel

    #58349
    Anonym
    Gæst

    Vedr. DVB T2:

    Så er det jo lidt dyrt at købe en PVR-boks ligenu, da disse jo “kun” indeholder DVB T-tunere. (Lad os håbe, der kommer andet DVB T2-udstyr, end Sagem…)

    Det er vel kun i SverigeSE, at Boxer og teracom har vedtaget, at der skal være DVB T2-tunere i bokse og TV?

     

    Min gamle Digiality er måske snart ved at dø af andre årsager end overgang til MPEG4 – den kan være noget sløv til at modtage ordentligt. Når jeg tænder, starter den nogle gange kun med signalstyrken på ca. 50 – 60 %. Så går der et stykke tid, hvor den så endelig er oppe på de ca. 72 – 77 % styrke.

    #58353
    Kenneth.Wenzel
    Deltager

    Nej. Når Teracom godkender udstyr, så gælder det til såvel det svenskeSE og danske markedDK.

    Tilsvarende gjorde Teracom med mpeg2 bokse, hvor Teracom ikke længere ville godkende nye mpeg2 bokse, men kun nye bokse, som også kunne håndtere mpeg4, selvom Boxer TV i Sverige på daværende tidspunkt kun sendte i mpeg 2.

    Det vil sige, at i nær fremtid, så vil alle nye Boxer TV godkendte bokse kunne håndtere DVB-T2. Men det betyder ikke, at Boxer TV begynder at sende i DVB-T2 – tværtimod. Boxer TV vil – efter min opfattelse – i mange år frem fortsat sende med almindelig DVB-T på MUX 3, 4 og 5. Spørgsmålet er, hvorvidt Boxer TV vil begynde at sende DVB-T2 på deres MUX 6, som de kan disponere fra 1. november 2010.

    Bemærk at en godkendt DVB-T / -T2 boks betyder, at forbrugeren kan få boksen “gratis” ved køb af et abonnement på minimum xx måneder.
    Når de nye DVB-T2 bokse til de svenske og danske marked er klar, og som jo også kan bruges til almindelig DVB-T, så er det indlysende, at Teracom / Boxer TV ikke længere ønsker at give tilskud til de ”gamle” DVB-T bokse.

     

    Kenneth Wenzel

    #59517
    Preben Pedersen
    Deltager

    Ja i SE kan de få lavet aftaler, så der kan leveres HD tv-kanaler http://www.boxer.se/kundservice/kundservice-informerar/Left-menu-with-text-content/  gad vide, hvor længe det varer før det også sker i DK

    #59527
    reslfj
    Deltager

    Preben Pedersen sagde

    Ja i icon smile se Forum kan de få lavet aftaler, så der kan leveres HD tv-kanaler http://www.boxer.se/kundservice/kundservice-informerar/Left-menu-with-text-content/  gad vide, hvor længe det varer før det også sker i icon smile dk Forum


    Nu valget politikerne en fast dato for det analoge sluk (1 nov 2009) og ikke fremtidens meget bedre standard DVB-T2.

    Det ville i praksis have udskudt  den fulde digitale omstilling med  vel 6-8 mdr.. Men der ville ikke have været noget i vejen for, at Boxer havde sendt betalings TV  med DVB-T  – de giver jo alligevel en ny box for 12 mdr. binding.

    Ligeledes kunne man i store dele af landet let – nåja let er måske så meget sagt –  have fundet kanaler til en DR mux 2, der jo blot kunne have sendt MPEG-2 kodede signaler i 6-12 mdr.

    Men beslutningen blev taget af politikere, der ikke udfordrede egeninteresserne hos de lokal lobbyister. 

    • DR ville sikre sig 2 muxer og DVB-T2's mulige kapacitet var ikke godt for det ønske. 
    • Sony og elektronikbranchen havde fokus på salget i 2007/2008/2009 – hvor ligegyldigt er dette ikke i dag ?.
    • Desuden var adskillige politikere jo mere optaget af at sælge TV2 med – synes jeg – ret tvivlsomme argumenter, end at optimere omkostningerne ved den digitale omstilling for landet og seerne.

    Jeg tror faktisk også nogle  politikere var 'Ansaldo IC4' bange for al ny teknologi.  Men DVB-T2 er  lavet af universiteter og Tyskland og Samsung og Sony ….. og  RAI Research,  der bestemt er yderst kompetent på digitalt fjernsyn.

    Endelig var mange indenfor EBU's medlemmer ikke glade for DVB-T2, da de frygtede, at der med DVB-T2 kunne rejses tvivl om deres egen udrulning af DVB-T (fx Tyskland og Østrig) eller at det kunne skade salget af DVB-T til udviklingslande*.

    Mange indefor TV branchen er jo ikke økonomer, der forstår at allerede anskaffet privat udstyr stort set kun tæller på følelserne (det skal holde evigt), men nationaløkonomisk  ikke er mange kroner værd allerede efter et eller to års  brug.  

    Elektronik er ikke meget andet end lidt renset strandsand bygget ind i en liille boks. Der er da ingen af os, der ikke smider støvsugerposen ud eller gemmer på dåsen fra de flåede tomater.

    Stort set alle argumenter, jeg har set,  omkring  udskiftninger og miljø, har oset af  økonomisk uforstand og total personlig nærighed.

     

    Lars  sf smile Forum 

     

    * Faktisk reddede DVB-T2  de europæiske DVB standarder i det sydlige Afrika i dette efterår – da DVB-T var ved at blive slået af Japans ISDB-T.  Et klart eksempel på at man ikke skal forsøge at sælge sit 'gamle lort' til Afrika eller til andre udviklingsområde.

    #59542
    Preben Pedersen
    Deltager

    reslfj sagde

    Preben Pedersen sagde

    Ja i icon smile se Forum kan de få lavet aftaler, så der kan leveres HD tv-kanaler http://www.boxer.se/kundservice/kundservice-informerar/Left-menu-with-text-content/  gad vide, hvor længe det varer før det også sker i icon smile dk Forum


    Nu valget politikerne en fast dato for det analoge sluk (1 nov 2009) og ikke fremtidens meget bedre standard DVB-T2.
    Det ville i praksis have udskudt  den fulde digitale omstilling med  vel 6-8 mdr.. Men der ville ikke have været noget i vejen for, at Boxer havde sendt betalings TV  med DVB-T  – de giver jo alligevel en ny box for 12 mdr. binding.
    Ligeledes kunne man i store dele af landet let – nåja let er måske så meget sagt –  have fundet kanaler til en DR mux 2, der jo blot kunne have sendt MPEG-2 kodede signaler i 6-12 mdr.
    Men beslutningen blev taget af politikere, der ikke udfordrede egeninteresserne hos de lokal lobbyister. 

    • DR ville sikre sig 2 muxer og DVB-T2's mulige kapacitet var ikke godt for det ønske. 
    • Sony og elektronikbranchen havde fokus på salget i 2007/2008/2009 – hvor ligegyldigt er dette ikke i dag ?.
    • Desuden var adskillige politikere jo mere optaget af at sælge TV2 med – synes jeg – ret tvivlsomme argumenter, end at optimere omkostningerne ved den digitale omstilling for landet og seerne.

    Jeg tror faktisk også nogle  politikere var 'Ansaldo IC4' bange for al ny teknologi.  Men DVB-T2 er  lavet af universiteter og Tyskland og Samsung og Sony ….. og  RAI Research,  der bestemt er yderst kompetent på digitalt fjernsyn.

    Endelig var mange indenfor EBU's medlemmer ikke glade for DVB-T2, da de frygtede, at der med DVB-T2 kunne rejses tvivl om deres egen udrulning af DVB-T (fx Tyskland og Østrig) eller at det kunne skade salget af DVB-T til udviklingslande*.

    Mange indefor TV branchen er jo ikke økonomer, der forstår at allerede anskaffet privat udstyr stort set kun tæller på følelserne (det skal holde evigt), men nationaløkonomisk  ikke er mange kroner værd allerede efter et eller to års  brug.  

    Elektronik er ikke meget andet end lidt renset strandsand bygget ind i en liille boks. Der er da ingen af os, der ikke smider støvsugerposen ud eller gemmer på dåsen fra de flåede tomater.

    Stort set alle argumenter, jeg har set,  omkring  udskiftninger og miljø, har oset af  økonomisk uforstand og total personlig nærighed.

     

    Lars  sf smile Forum 

     

    * Faktisk reddede DVB-T2  de europæiske DVB standarder i det sydlige Afrika i dette efterår – da DVB-T var ved at blive slået af Japans ISDB-T.  Et klart eksempel på at man ikke skal forsøge at sælge sit 'gamle lort' til Afrika eller til andre udviklingsområde.


    Jamen Lars, det er jo helt korrekt, det der skete , men hvorfor forsætter man så stadigvæk i samme spor. icon smile question Forum
     
    Når man kan se, at udviklingen kan gå meget stærk, så må man vel også i fremtiden lade være med, at sætte alt for mange lovkrav omkring hvilken tv-formater, som skal kunne benyttes, når der bare bliver sendt de lovbefale must carry public service tv-kanaler.

     

    Nu ved alle jo, at pr. 1.1.2012, er der ikke længere DVB-T/Mpeg2 tv-signaler i DTT-nettet, men hvorfor skal Kabel-tv/antenneforeninger sende Must carry tv-kanaler i DVB-T/Mpeg4, der er jo ingen forskel i tv-billederne, hvis de bliver sendt videre som DVB-T/Mpeg2 eller DVB-C/Mpeg2 (SD tv-kanaler). icon smile kisses Forum

     

    icon smile dk Forum

    #59567
    player
    Deltager

    Ikke at det med digitalt tv har ødelagt min nattesøvn, der hvor det er gået galt for undertegnede er fordi det gik op for nogen, eller mange at udrultning af Fiber var en dødssejler. Pladsmanglen i kablerne vil idag blive løst med digitalisere det hele (MPEG2), hvilket YouSee allerede er begyndt på (470-600MHz).

    DVB-T2 er en blindgyde på samme måde som DRM “Digital Radio Mondiale” viste sig at være. Tekniske eksperter som siger det modsatte, jamen det skal de jo netop sige, men det gør det ikke mere sandt fordi det bliver gentaget. Det med udlægge fibre var i sin oprindelige form, fordi man dengang mente var det eneste, hvor der var tilstrækkelig med plads. Om Boxer synes dette er interessant, ja og, jeg vil aldrig betale kortafgifter så hellere undvære ____ så megen tid har jeg heller ikke til at se Tv.

    #59571
    jesperkirstein
    Deltager

    Kenneth.Wenzel sagde

    Ud fra en samfundsøkonomisk betragtning så bør forbrugerne, som ønsker at købe en ny boks / fjernsyn fra den 1. oktober 2010 købe en DVB-T2 boks / fjernsyn uanset om man vil se HD eller nogle af de nye tv udbud på de kommende DVB-T2 mux.

     

    Derfor er det vigtig, at tv-branchen nu melder ærlig ud til forbrugerne, at der kommer DVB-T2 bokse / fjernsyn i løbet af i år (som jo også kan håndtere DVB-T), således at forbrugerne er klar over, at deres nye boks / fjernsyn ikke kan bruges til de nye HD tv kanaler, som vil blive sendt i Danmark (og i Sverige for os der bor i Storkøbenhavn).

     …

    Kenneth Wenzel

    Jeg talte med et Sony Center den 3/1 2011 og forespurgte netop om de kunne sælge DVB-T2 udstyr idag. Svaret var ” nej – Sony DK sælger kun DVB-T udstyr i DK. I Sverige, Finland og Tyskland er de tilsvarende modeller med DVB-T2 tuner. Vi har spurgt Sony, men de siger at dette ikke kommer foreløbigt”.

    Jeg begriber ikke hvorfor man ikke allerede er begyndt at sælge og markedsføre DVB-T2 fra importørerne i DK (Sony, Samsung etc). Formelt er svaret selvfølgelig at der ikke er officielt behov for det, da loven ikke er gennemført. Men når UK, Tyskland, Sverige etc er igang, kommer DK selvf også med. Jeg får den kedelige tanke at importørerne “piggy-bag'er” på det faktum at lovgivningen ikke dikterer DVB-T2, og at de dermed kan sælge DVB-T udstyr nu, og så en ny omgang DVB-T2 udstyr om 2-3 år. 

    Myndighederne bør anbefale forhandlerne og importørerne om at de allerede nu bør imødese at DBT-T2 kunne blive standard i DK (da der ikke findes alternativer) og at man langt mere aktivt orienterer forbrugerne om denne mulighed/risiko. Så længe de ikke giver denne købs-anbefaling selv eller pålægger forhandlerne/distributørerne at gøre det vil forhandlere/importører fortsætte med at sælge DVB-T udstyr der alt andet lige forældes hurtigere end DVB-T2 udstyr. Aben lander dermed hos forbrugerne.

    Hvorom alting er, så er jeg enig med Kenneth Wenzel i at det eneste rigtige må være at købe en DVB-T2 model. Dette skal så ske fra DK eller Tyskland, for om ikke andet at kunne se de svenske og tyske HD kanaler som er startet op.

    Er der nogen der er bekendt med om de tyske modeller også understøtter de nordiske subtitle standarder?
    #59573
    reslfj
    Deltager

    jesperkirstein sagde

    Jeg talte med et Sony Center den 4/1 2011 og forespurgte netop om de kunne sælge DVB-T2 udstyr idag. Svaret var ” nej – Sony DK sælger kun DVB-T udstyr i DK. I Sverige, Finland og Tyskland er de tilsvarende modeller med DVB-T2 tuner”.

    Jeg begriber ikke hvorfor man ikke allerede er begyndt at sælge og markedsføre DVB-T2 fra importørerne i DK (Sony, Samsung etc). Formelt er svaret selvfølgelig at der ikke er officielt behov for det, da loven ikke er gennemført.


    Sådan er marketing – sælg hellere noget der kan/skal  udskiftes hurtigt.  Men der er desværre også mange, der helt religiøst tror, at et marked løser alle problemer.  

    Der er også mange – uden visioner – der vil stoppe udviklingen.   Det kan de ikke, men de kan få myndigheder mv. til at hold mund. Og så kommer det nye som en tyv om natten – hvis man ikke lige læser med her.

    Fælles standarder vælges meget dårlig af et marked.  Det kan der give rigtigt mange afskrækkende eksempler på.  Vore DVB standarder er lavet for at være bedst indenfor nogle forudvalgte krav.  Det er typisk, at  både kabel og satellit (DVB-C/C2 og DVB-S/S2) anvendes også i fx USA.  

    Kun jord standarderne  er helt forskellige i Kina, Japan, USA og i Europa+Africa+Arabien+Iran+Sibirien+Indien+Thailand+…. 

    Vor DVB-T2 er langt, langt den bedste jordstandard. 

    Det er ikke kun Kenneth, der mener at anskaffelse af DVB-T2 udstyr er det eneste rigtige, hvis man på nogen måde skal modtage fra en antenne. Om man så bør forsøge at vente til det større udvalg, der ret sikkert komme med 2011 modelårgangen, kan man jo tænke over.

     

    Lars  sf smile Forum

    #59576
    player
    Deltager

    Det som virkeligt piner mig med DVB-T2 er at i Bjerglande kan man jo bare gå igang, man forstyrrer jo ingen stede. Det vil være lidt sværere herhjemme.

    Hvis DVB-T2 duede til noget ville dette kunne være det rene Guf i for eks. Vejle By, men så ville man vel sige det var en konkurrence til de udlagte kabler!

    Når Vi før november 2009 kunne nøjes med det som blev sendt analogt via master, hvorfor i alverden skulle vi da stille os i kø, til alle de digitale kanaler? For mig hænger det slet ikke sammen.

    Jeg har heller ikke hørt YouSee tale om sende DVB-C2 via kablerne, nej nej, man tager bare og sender DVB-C MPEG2 i noget af det analoge område.

    #59577
    player
    Deltager

    Dette her er et direkte bagholdsangreb med hensyn til alt Mastebaseret.

    MUX'erne: I gamle dage var man klar over, at for beskytte rimeligt imellem kanalerne, at man da måtte nøjes med sende på hver anden.

    Hveranden kanal svarer idag til mange MUX'er. Hvorfor man vil begrænse samme muligheder, her kan jeg ikke komme på hvilke konspirationer der er på banen.

    Er det reelt for beskytte Kabeludbyderne fordi ____ der hvor der ikke er kommet kabler ud til, og hvor man heller ikke har anskaffet sig parabol, at det er fordi man bare ikke vil have mere TV?

    #59578
    Preben Pedersen
    Deltager

    player sagde

    Det som virkeligt piner mig med DVB-T2 er at i Bjerglande kan man jo bare gå igang, man forstyrrer jo ingen stede. Det vil være lidt sværere herhjemme.

    Hvis DVB-T2 duede til noget ville dette kunne være det rene Guf i for eks. Vejle By, men så ville man vel sige det var en konkurrence til de udlagte kabler!

    Når Vi før november 2009 kunne nøjes med det som blev sendt analogt via master, hvorfor i alverden skulle vi da stille os i kø, til alle de digitale kanaler? For mig hænger det slet ikke sammen.

    Jeg har heller ikke hørt YouSee tale om sende DVB-C2 via kablerne, nej nej, man tager bare og sender DVB-C MPEG2 i noget af det analoge område.


    Hej Player,

     

    Selvfølgelig vil DVB-T2 kunne bruges til noget og det vil jo også betyde, at der ville kunne anvendes andre frekvenser på kabeltv anlæg, dette behøver ikke kun være DVB-C/DVB-C2, som vil betyde størrer kapacitet på en enkelt frekvens, dette gælder også DVB-T2.

     

    Det er jo ikke sikkert man, som forbruger bliver boende samme sted i al evighed, dermed vil tv-udstyr med DVB-T2/mpeg 4 og DVB-C/Mpeg 4 kunne bruges flere steder, da DVB-T2 er bagudkompatibel med DVB-T.

    Og Yousee m.f. vil helt sikkert på et tidspunkt, benyttede sig af DVB-C2, når der kommer mere tv-udstyr på markedet, som indeholder sådanne tuner, nok især når 3D tv bliver mere udbredt vil det være hensigtmæssigt, at benyttede DVB-C2 på sådanne frekvenser. At så de første tv-tuner udgaver kun er med DVB-C/Mpeg4 er jo bare “bad luck” , men de fleste har så en Internet adgang, som måske så kan benyttes i stedet for.

     

    Alt i alt, så er der stadigvæk meget, som der kan udvikles på i fremtiden… Intet varer for evigt…. og samfundet holdes i gang.”

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 93 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button