kram5610

Forum-svar oprettet

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 385 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Hvor god er en wavefrontier T90? #549003
    kram5610
    Deltager

    Selv tak…

    Røret er bare skruet fast med de to bolte du kan se på billedet – jeg har ikke boret nogen steder.

    Jeg gravede bare et hul ca 30 cm dybt – bankede pælen ca 40 cm yderligere ned og hældte 4 x 20 kg betonmix ned i hullet. Det vil sige pælen er ca 70cm i jorden.

    Det har holdt i 8 år nu uden problemer – den sidder bombe fast.

     

    Min stor som sagt ved jorden og er rimeligt i læ – jeg ved ikke helt nøjagtigt hvor meget du skal bruge.

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Hvor god er en wavefrontier T90? #548999
    kram5610
    Deltager

    Hej

     

    sådan ser min parabol ud:

    Parabol1

    Naboens hæk er ved at komme lige lovlig tæt på (godt vi har godt naboskab så jeg kan rette den til).

    Jeg har pt. følgende hoveder monteret:
    Parabol2

    Som det fremgår skal jeg lige have fjernet alger og skiftet et par skruer (min skærm er 7 år gammel og skruerne begynder nu at ruste).

    På dette billede kan man se min “rør forstørrelse):

    Parabol3

     

    Håber det kan bruges – ellers skriver du bare igen!

     

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Godt nyt LNB Hoved, hvad anbefaler i ? #545500
    kram5610
    Deltager

    Hej

    Jeg bruger selv to forskellige fabrikater.

    Til stærke satellitter som Astra, Thor etc. Bruger jeg Alps LNBer (både quattro LNB til min multischalter og twin til DiSEqC 1,1).

    Til svage positioner som 28,2°Ø og 5°W bruger jeg LNBer fra invacom – men de relativt dyre:

    https://www.hm-sat-shop.de/empfang/lnb/150/invacom-single-lnb-snh-031-40mm-feed-0-3-db

     

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Hvor god er en wavefrontier T90? #545499
    kram5610
    Deltager

    Jeg har selv en Wavefrontier T90 og er yderst tilfreds.

    Da jeg opsatte min skræm (i Flensborg) i 2012 kunne jeg uden problemer modtage 28,2° Ø (inkl. BBC, ITV etc) og 5° W med fuld styrke (samt 5 andre positioner derimellem).

    I dag modtager jeg fransk TV fra 5° W- men signalet er svagt og udsendes i multistream, hvilket kræver en speciel receiver. BBC modtages på alternativ måde.

    Jeg havde også det problem at min mast var 50mm – men jeg fandt en slags “masteforstørrer” – som havde 60mm diameter og som kunne skrues ovenpå masten. Jeg er pt. På forretningsrejse i Kina – men kan sende et billede så snart jeg er hjemme igen.

    EDIT: Det er en lignende denne jeg benytter: https://www.tektronic.dk/en/clamps/2495-clamps-reduction-60-40-57-42-mm.html

    Jeg ville personligt aldrig benytte en anden skræm.

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #523558
    kram5610
    Deltager

    Grunden til at man brugte så mange kræfter på at fange tysk tv, var jo ganske simpel der var ikke andet man kunne se, Danmarks Radio og intet andet, og satellitter fantes ikke, så der blev rejst master på op til 80 meters højde, stackninger af 4 eller 8 antenner, gode støjsvage forforstærkere, og så var det ellers bare at håbe på godt vejr,hvis man lå i udkanten af dækningsområdet

    Det er selvfølgelig rigtigt. Jeg boede selv så tæt på Flensborg-senderne at jeg på mit sort/hvid TV med indbygget antenne, kunne modtage ZDF og N3 i perfekt kvalitet og ARD i noglelunde god kvalitet (antennen var ikke udlagt til VHF-bånd 1).

    Det var først senere (da jeg fik et farve tv) at der blev trukket et antennekabel til mit værelse.

    Gad vide hvor meget tysk tv der ses i Danmark i 2020?

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #493543
    kram5610
    Deltager

    Når jeg læser jeres indlæg, får jeg unægtelig en mistanke om (eller bekræftelse af) at YouSee er bange for konkurrencen fra vore nabolandes tv. Det er nok ikke helt uden grund. Tænk hvis nabolandenes tv-kanaler blev markedsført på samme måde i Danmark som fx alle NENT kanalerne. Og så til en meget billig penge. Det ville medføre en hidtil uset oprydning i alle de overflødige skodkanaler.

    Det tror jeg desværre du har helt ret i – de kan nok ikke tjene mange penge på 15-20 tyske kanaler via kabel. Jeg har for flere af mine venner opsat en kombineret DVB-C / DVB-S tuner… så har de Stofas lille pakke og resten fra Astra…. God kombi og en god måde hvis man samtidig ønsker Tv2 samt svensk og norsk tv.

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #493542
    kram5610
    Deltager

    Hej. Ja, trådens titel vækker minder. Jeg boede i Videbæk, midtvejs mellem Herning og Ringkøbing. I byen er der et højt punkt (ca. 70m.o.h. og på denne blev der i 70erne placeret en 80m høj mast. I toppen af denne sad der 8 stackede K4 antenner til ARD. Midtvejs på masten sad der en stor gitterparabol, trimmet ind til at modtage ZDF (K39) og NDR (K57). Alle fra Flensborg. Modtagelsen ?, – jah… ARD på K4 var stabil og i “fornuftig” kvalitet det meste af tiden. ZDF og NDR var meget svingende i kvalitet.

    Spændende at man brugte så store ressourcer på tysk tv… Men især i monopolets dage var tysk TV jo virkelig et frisk pust….

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #493541
    kram5610
    Deltager

    Ingen RTL eller Sat1 desværre

    Ævæv – men ok RTL (som var stærkest af de to) blev jo også ødelagt af TV2 fra Videbæk på samme kanal.

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #486739
    kram5610
    Deltager

    Noget tilsvarende vil man opleve, hvis man kigger på norsk og tysk tv. Der sker absolut intet nyt vedrørende nabolands-tv. Det er utroligt, at der ikke reageres fra politisk hold, når man samtidig hører, at det er ønskeligt, at det bliver muligt i de nordiske lande at se hinandens tv-kanaler.

    Angående tysk tv er det jo faktisk gået ned ad bakke. Tidligere havde Fyn 6 tyske kanaler (ARD, ZDF, N3, RTL, Sat 1 og ProSieben). Sønderjylland endda 7 med RTL2 også. RTL2, Sat 1 og ProSieben er væk nu.

    Her i grænselandet vækker det undren – især at man ikke udsender nogle flere public service kanaler (ÖR) som 3Sat, Phoenix eller arte. Disse kan jo modtages via antenne op til Kolding/Esbjerg området, stort set på hele Fyn, Sydsjælland og Lolland/Falster – samt via satellit selvfølgelig. Jeg kender flere som bor (på den danske side af grænsen) der har Yousee med boks. De har så sat en DVB-T antenne direkte til deres tv hvor de modtager de 15 gratis DVB-T2 kanaler fra Flensburg-Engelsby.

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #486737
    kram5610
    Deltager

    Jeg har fundet den på googel Maps https://www.google.dk/maps/place/25821+Bredsted,+Tyskland/@54.4731006,8.2817742,9.25z/data=!4m5!3m4!1s0x47b484a5e3343e75:0xa4c3001157556f29!8m2!3d54.6196009!4d8.9657382

    Fra Bredstedt blev der ikke sendt analogt TV, det kom der imod fra Garding: https://de.wikipedia.org/wiki/Sender_Garding
    Som det fremgår af mit link på N3 udsendt på K44.

    Ved overgangen fra analog til DVB-T begyndte man at udsende de Bredstedt i stedet for.

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #486630
    kram5610
    Deltager

    Jeg har desværre lidt svært ved at få lov til at svære på dette indlæg – ved ikke hvorfor. hvis jeg kommer med et langt svar bliver det slettet?

    Lange indlæg / indlæg med mange links ryger åbenbart til godkendelse, hvilket jeg ikke har været opmærksom på. Jeg har rettet indstillinger og håber det er løst, så det ikke sker fremover.

    Det virker nu – tak!

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #486629
    kram5610
    Deltager

    Haha ja den gang i Esbjerg Kan det passe at vi havde en 7 ele K4 til ARD 92ele UHF til ZDF K34/39, NDR K57,,, forforstærker og Bredbåndsforstærker Og en lokal tv antenne, kan ikke huske kanal nr. Rangstrup til DR 5 ele FM til diverse Tyske+ DR

    Det lyder helt rigtigt – ved du om jeres FM antenne var rettet mod Flensborg eller Sild (Sylt). Sild senderne er godt nok svagere i Esbjerg men til gengæld har man mulighed for at modtage mange flere kanaler.

    Hvad med RTL eller Sat 1. fra Niebüll senderen? Gik de (mere eller mindre) igennem i Esbjerg?

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #486628
    kram5610
    Deltager

    Underligt, for jeg kender flere der ikke kan nappe de Tyske kanaler via FM, men som du skriver Morten, så kræver det åbenbart en speciel udendørs antenne. Men nå ja, jeg har parabol i dag så jeg kan nappe dem der i stedet for med min Vu+. RSH er så bare ikke med, da den desværre ikke sender via satellit.

    Jeg er ret sikker på at en udendørs monteret FM antenne rettet mod Flensborg giver de nævnte 5 kanaler. Tidligere gik Delta Radio også – men den bliver ødelagt af Skala FM på 105,7 fra Aarup.

    Her kan ses hvilke kanaler der (teoretisk) kan modtages i Odense med en 3 elementers antenne, monteret udendørs i 7 meters højde rettet mod Flensborg:

    https://www.directupload.net/file/d/5860/chlhl3dc_png.htm

    Kilde: https://fmscan.org/main.php

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

    som svar til: Analog antenne TV i de gode gamle dage #486617
    kram5610
    Deltager

    Radio signalerne fra Tyskland er generelt for svage til at man kan opsnappe dem her i Odense via FM og det selv om antennen er rettet direkte mod Faaborg i et forsøg på at opsnappe signalerne fra Flensborg, der befinder sig i en lige linje i den retning. Mit gæt er at der har været et meget kraftigere signal på ARD, ZDF og N3 siden at vi godt kunne nuppe de 3 TV kanaler med vores fællesantenne fra den 206 meter høje mast der dengang lå i Jørgensby.

    Det kan jeg ikke genkende. Hos min søster i Hunderup kvarteret kan man den dag i dag altid modtage følgende i bilen (uden problemer):

    NDR 1 – 89,60
    NDR 2 – 93,20
    NDR Kultur – 96,10

    RSH på 101,40 og DLF på 103,30 kan modtages med støj.

    Med en tre elementers FM antenne rettet mod Flensborg kan alle 5 ovennævnte kanaler modtages i stereo i Odense.

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Adgang til flere nordiske kanaler? Hvad kan gøres? #405598
    kram5610
    Deltager

    De nøjagtige priser kender jeg ikke, men det har været nævnt, at prisniveauet er i en størrelsesorden 25 øre pr. kanal pr. måned. Men måske tjener YouSee for lidt på disse kanaler???

    Du kommer ikke langt med 25 øre pr kanal. Priserne kan ses her (lidt svært at forstå): https://www.copydan-verdenstv.dk/media/2477/2020-antenneforening-prisoversigt.pdf

    Hilsen
    Morten Hesseldahl

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 385 i alt)
Back to top button