Streamingnyt

Netflix: Sådan har vores tv-vaner ændret sig

Netflix logo wallMåden vi ser tv på har ændret sig markant de seneste år. Seerne har fået magten til at se, hvad de vil, når de vil, og det betyder helt nye vaner for, hvordan vi lader os underholde.

I 2013 brød Netflix normen ved at offentliggøre alle episoder af House of Cards på en gang, men i dag er det seerne, som er med til at ændre måden, vi ser tv på i dag. Det er ikke kun ”binging”, vi har taget til os. De nye vaner ses også i, hvilke karakterer vi vælger at vågne op med, til hvad vi ser i sengen, efter det nu er blevet muligt at tilrettelægge sin egen tv-oversigt.

”I mange år har seerne måtte rette sig ind efter tv’ets planlagte sendeflade, men i dag er det vendt på hovedet”, fortæller Cindy Holland, Vice President of Original Content. “Vi har givet forbrugerne magten, og det er interessant at se, hvordan nye vaner opstår, når seerne ikke er bundet til fastlagte sendeflader. Og endnu mere interessant er det at se, hvordan disse mønstre går igen blandt millioner af seere i hele verden.”

Annonce - artiklen forsætter nedenunder

Komedie til morgenmad

Oprindeligt mødte vi Familien Tanner, da Hænderne Fulde blev sendt på tv kl. 20.00, men i dag vil vi hellere være i selskab med dem før klokken otte om morgenen. Netflix-medlemmer er 34 pct. mere tilbøjelige til at se komedier omkring kl. 6.00, end de er resten af dagen. Nogle af morgenfavoritterne inkluderer Michael Scott (The Office), Kimmy Schmidt (Unbreakable Kimmy Schmidt) og Chandler Bing (Friends).

Ingen frokost uden drama

Når sendefladen tilrettelægges af seerne og ikke af tv-kanalerne står den på binging ved frokosttid. Over hele verden indtages drama mellem kl. 12 og 14. Det er fem pct. højere i dette tidsrum sammenlignet med resten af dagen. Middagsstreaming er især udbredt i Brasilien, hvor seerne er 25 pct. er mere tilbøjelige til at streame i dette tidsrum sammenlignet med resten af verden. Hvem siger, at serier som Shameless og Orange is the New Black er forbeholdt aftenunderholdningen?

Modsætninger mødes i aftentimerne

Det er måske ikke så overraskende, at vi tænder for thrillere som The Walking Dead, Stranger Things og Breaking Bad, når mørket falder på. På globalt plan oplever Netflix en stigning i streamingen af denne genre med 27 pct. efter kl. 21. Men når det er sengetid kl. 23, bliver Rick Grimes, Dexter og Walter White byttet ud med sengepartnere som Rachel Green (Friends), Dev Shah (Master of None) og Bojack Horseman. Netflix-medlemmer verden over vælger åbenbart at starte og slutte dagen med et godt grin.

Nattetimerne beriges med ny læring

Globalt set sker 15 pct. af al streaming mellem midnat og kl. 6 om morgenen – i Japan og Sydkorea er tallet endda helt oppe på 21 pct. Og det, som disse natteravne særligt bruger tid på at streame om natten, er overraskende nok dokumentarserier som Abstract, Making a Murderer og Planet Earth. Dokumentargenren oplever nemlig en stigning på 24 pct. i dette tidsrum. Vores lyst til kvalitetsunderholdning og læring slukkes altså ikke i takt med natlyset.

Det er altid Netflix-tid

Når seere verden over passer tv-vanerne ind i hverdagen i stedet for at følge den fastlagte sendeflade, ses det, at streaming kan peake så tidligt som kl. 5 i Indien og så sent som kl. 22 i Argentina og Singapore.

Når de nye “regler” for tv-vaner skal defineres, sagde Frank Underwood det bedst: “If you don’t like how the table is set, turn over the table.”

Metodologi

Seks måneders data fra Netflix om brugernes streamingadfærd (77 millioner Netflix-konti per måned) er blevet brugt i analysen til at give indsigt i, hvordan forskellige seere på globalt plan bruger streamingtjenesten. Der er indsamlet data fra brugere i Argentina, Australien, Brasilien, Canada, Columbia, Tyskland, Spanien, Frankrig, Storbritannien, Indien, Italien, Japan, Sydkorea, Mexico, Malaysia, Holland, New Zealand, Filippinerne, Polen, Singapore og USA. De tidspunkter hvor streamingen peakede blev identificeret ud fra seertal i hverdage, og det samme gjorde de timespecifikke genrepeaks i forhold til genrens overordnede andel af daglig seertal. Dataene er justeret for at tage højde for forskellige tidszoner.

Kilde: Netflix

I samme kategori

Back to top button