Re:Sverige stopper DAB+ udbygningen, FM fortsætter efter 2024.

#66216
Preben Pedersen
Deltager

kram5610 sagde

reslfj sagde  

De findes nu.   Der er flere chips, der er beregnet til DVB-T2Lite modtagelse.  Hvis du finder og læser Kenneth Wenzels foredrag om DVB-T2 forsøgene, så har han oplistet flere produkter, beregnet  til mobil modtagelse.   Jeg husker endda at  det firma der engang hed ‘Dibcom’  og lavede ‘diversity’ modtagere (to eller flere antenner)  nu har frigivet en DVB-T2/T2Lite modtager chip – meget egnet til biler.

Ja chips – men findes der kommercielle modeller som jeg kan købe i en butik i morgen? Jeg var i Expert i Leirvik (by med 9.000 indbyggere) i Norge i sidste uge – de havde et stort udvalg af DAB+ radioer – helt ned til 250 NOK. Hvis Sverige og Danmark indfører sit eget system vil danske bliver sansynligvis bliver udstyret med modtagere som kun kan DVB-T2+ FM – det vil sige på bilturen til Norge ingen radio!

Nu er der bla tale om det indiske marked, så  det er et kæmpe marked selv om de fattigste ikke alle kan købe.

 

Radio spiller ingen nævneværdig rolle i Indien. Jeg har været i Mumbai flere gange – jeg har aldrig været i en storby med så ringe radioudbud – der sender kun en håndfuld kanaler i Mumbai – ude på landet kan man mange steder kun modtage 1-2 kanaler på FM samt et par enkelte mellembølge kanaler. Jeg har i Mumbai aldrig kørt med en taxi der hørte radio eller været på en bar / restaurant som spillede radio. 

 

Det er derfor  at de 7-10 FM kanaler giver alle os, der hader mange kanaler og altid hørere P! – til nød 24syv efter 18 – og måske lidt P4 for trafikradio  en god stabil radio.    4G internet vil nu nok give stabilitet langt de fleste steder, for de helt små radiokanaler – det er i det mindste det som mange er overbevist om.

Det handler ikke om at man skal høre mere radio eller bruge mange kanaler – det handler om at man kan høre det man ønsker. Tidligere hørte jeg meget Sunshine live via satellit – nu kan jeg modtage den på DAB+. Du tager ikke stilling til de ekstra omkostninger radio via 4G medfører – hvorfor skal jeg til at installere et simkort i min bil – hvorfor skal jeg til at betale roaming gebyr hvis jeg kører til Italien?

Hilsen

 

Morten Hesseldahl

 

Nu behøver man hellere ikke nået simkort i sin bil, da de fleste har enten et AUX eller Bluetooth – så man kan tilsluttet sin egen mobiltelefon og der findes allerede roaming like home abonnementer, så den lille smule bredbånd det kræves til Radio stream ikke koster ekstra – så kan man allerede benytte sig af sine indkøbte musik tjenester mv…

Back to top button