Re:Manglende opdateringer på YouSee’s Boks?

#64987
martin
Deltager

reslfj sagde
Jeg tror youSee er i syv sind mht.  traditionel  broadcast DVB-C/DVB-C2   vs   IPTV.  Det er jo indlysende, at  DR1/DR2/TV2 mfl.   ses af mange seere samtidigt og derfor sendes  langt bedst som broadcast.

Jeg tvivler på at YouSee vil skifte til IPTV. I forvejen har de en god platform til ODTV, hvor original-streamen sendes ud på en DVB-kanal.

Men det ville give god mening, hvis YouSee udviklede videre på den idé for at frigive plads til internet. I dag burde det være muligt for YouSee at nøjes med at udsende tv-kanaler i de områder hvor de er solgt. Det ville sågar også kunne virke med helt almindelige fladskærme og et smart-card, men problemet vil være at frekvensen kan være forskellig fra område til område, hvilket gør supporten lidt mere besværlig. Men det vil kunne frigive meget plads i nogle områder. I de tilfælde hvor solgte kanaler kun ses på en YouSee boks, vil det desuden være muligt at nøjes med at udsende kanalen, når den bliver set.

Det smarte er desuden at i de mange tilfælde hvor abonnenterne har en større pakke en grundpakken, vil det være muligt at nøjes med at udsende tv-kanalen i en frekvens i mellem eller fuldpakken.

Det ville give god mening, at droppe at udsende de kodede kanaler til alle husstande. Men jeg tror at fremtiden vil forblive DVB-C, men med en segmenteret frekvenspakke, der er tilpasset de enkelte områder. Udover at det vil frigive plads, vil det også bekæmpe pirateri, da der skal være mindst en lovlig kunde i området, før kanalen kan modtages af piraten.

Jeg skal indrømme at jeg ikke ved noget om, hvor tæt på kunderne hver central er. Men i forbindelse med lanceringen af on-demand byggede YouSee en del nye centraler, da det ellers ikke vil være muligt at levere on-demand indhold til alle på samme tid.

Mit håb for fremtiden er at YouSee vil droppe set-top-boksen til fordel for HbbTV og apps. Selv har jeg droppet Samsung boksen for nogle år siden til fordel for HTPC, men for mange vil HbbTV være en god løsning og jeg tror gerne at folk vil betale et mindre beløb for at få adgang til on-demand indhold via HbbTV i original kvalitet. Har man selv en boks, koster YouSee Plus 40 kr. pr. måned og det tror jeg gerne at mange vil betale – men de gider ikke have en kæmpe set-top-boks under deres tv.

Back to top button