Re:Kommerciel DAB radio i DK

#57943
martin
Deltager

avh sagde:

Hvordan er forholdet i sendeomkostninger mellem f.eks. den kommende LTE teknik i multicast og f.eks. DVB-T2, altså prisen pr. udsendt mængde data..

LTE burde virke fint på 2,5 GHz båndet, da det vil dække op til en kilometer med 800 brugere. LTE på 800 MHz båndet, som vil dække omkring otte kilometer vil kun kunne have 200 brugere på samme tid, hvilket hurtigt kan give pladsproblemer. Er der dækning fra alle fire selskaber, vil det være henholdsvis 3200 og 800 brugere.

Hvis der fandtes gode Internet-radioer ville de på mange områder være at foretrække. Men det vil kræve mere udvikling, før jeg hopper på den vogn. Blandt andet kunne det være smart at abonnere på servicemeddelelser. Når man tænder radioen om morgenen, kunne man så få de seneste informationer fra HUR, inden den begynder at streame live-radio. Ligeledes kunne den afbryde/pause radioprogrammet, hvis der kommer nye servicemeddelelser.

Før Internetradio kommer til at slå igennem, tror jeg at det vil kræve et bredt udvalg af programmer, der kan buffes/gemmes lokalt. Dette vil sikkert kræve en eller anden form for standard DRM, hvis programmerne skal indeholde musik. Til en bilradio eller mobiltelefonen, skal en radio kunne hente en fast programflade i hjemmet via WLan. Når man forlader hjemmet, kunne LTE/3G tage over og hente ekstra materiale, eksempelvis servicemeddelelser – f.eks. lokale vejmeldinger.

Tilbage til DAB: Jeg har netop købt en DAB radio, da min gamle radio er stået af. Er som sådan ikke utilfreds med det udbud der er fra DR eller Nova FM. Den understøtter ikke DAB+, hvilket jeg godt var klar over – omvendt forventer jeg heller ikke at DAB dør lige med det samme. Jeg håber bare at den lever længe nok til at jeg kan skifte til en god Internetradio med ekstra funktioner i form af servicemeddelelser, podcasts og download/buffer af programmer inkl. musik.

Jeg kan godt se fordelene i både DAB+ og DVB-T2A. Jeg håber at vi vil få DVB-T2A i Danmark, da det efter min mening vil være det bedste valg. Når danskerne inden længe skal ud og købe en ny STB til at modtage DVB-T2 tv-kanaler, vil den boks også understøtte DVB-T2A. Jeg tror at det vil være vigtigt for radio-kanalerne at tv-seerne vil få dem ind på deres fjernsyn. Skulle man forestille sig at fremtidens DVB-T2 STB tilbyder interaktive tjenester, kunne en sådan STB udnytte muligheden for at modtage radio, mens brugeren læser nyheder med mere. Desværre tror jeg at politikerne har bestemt sig for at skifte til DAB+. Valgte de i stedet DVB-T2A, kunne de måske dække samme regioner som TV 2 eller DR og udsende de 40 til 60 kanaler som reslfj skriver i indlæg #8. På det nuværende DAB-bånd kunne man så fortsætte med at udsende to frekvenser med eksempelvis 5 kommercielle radio-kanaler. På den måde kunne man måske udfase DAB over de næste 10 til 20 år. Jeg tror også at DVB-T2A bliver indført i flere lande, end DAB+. Sker det, vil udviklingen af DVB-T2A give flere tjenester. Det kunne være mulighed for at abonnere på servicemeddelelser, som kunne udsendes til alle på samme tid.

PS: Jeg bor måske i en lyseblå drømmesky.

Back to top button