Re:Antenne-TV i 2012 – Hvad sker der?

#60986
Kenneth.Wenzel
Deltager

Kære Morten

Jeg kan se, at vi er enige om, at det ikke er særlig smart, at vi køber et fjernsyn for året efter at smide det ud igen eller bliver nødt til at købe en settop boks for at få fjernsynet til at virke igen.

Jeg er lidt usikker på, hvorvidt du bor i Danmark eller i Tyskland, men jeg kan da oplyse, at der er 224.000 mpeg2 settopbokse og fjernsyn i Danmark, som skal udskiftes inden 12. januar næste år.

Er vi ikke enig om, at det vil være økonomisk fornuftigt for såvel forbrugerne og den danske økonomi, at disse forbruger køber et DVB-T2 fjernsyn / STB nu og ikke blot køber et fjernsyn med mpeg4 og DVB-T?
Husk at man med et DVB-T2 fjernsyn også kan se DVB-T, men ikke omvendt.

Det er da fuldstændig useriøst, at man først skifter fra mpeg2 til mpeg4 og umiddelbart efter skifter fra DVB-T til DVB-T2. Det rigtige at gøre, at man køber et nye fjernsyn/STB med såvel mpeg4 og DVB-T2, således at man ikke skal købe nyt hver år.

Der er lige en ting vi skal være opmærksom på. Det er, at DRs MUX 1-2 og Boxer TVs MUX 3-5 ikke skifter til DVB-T2. De fortsætter med at sende i DVB-T.

Det vi taler om er at en række nye muxer, som MUX 8 og formodentlig også MUX 6 på et tidspunkt samt den kommnde permanentet mux i København alle vil sende med DVB-T2, da den fordobler kapacitet til ca. 37 Mbit/s fra ca 22 Mbit/s. Det betyder, et større udvalg af tv-kanaler, hvor nogle er i HD.

Så hvis man er tilfreds med at se DRs kanaler i SD, så behøver man ikke at forholde sig til DVB-T2 i et stykke tid. Men hvis man gerne vil se fx. TV2 i HD med sin antenne, så er det nu man skal huske at købe sit kommende fjernsyn med en DVB-T2 Tuner med mindre man gerne vil skifte sit fjernsyn ud igen næste år.

🙂 Kenneth

Back to top button