Re:Antenne i loftrum?

#57892
reslfj
Deltager

Troels Østergaard Jørgensen sagde:

Hej

Jeg bor i hus med en gammeldags tagantenne som jeg ser tv fra, men jeg har langvarige problemer med utætheder og kondens gennem taget. Så nu overvejer jeg at flytte antennen ind i tagrummet. Tagrummet er u-udnyttet og der vil kun være teglsten mellem antennen og det fri.

Mit spørgsmål er så om jeg kan få et fornuftigt signal med denne placering, og om jeg kan bruge min eksisterende antenne?


Men en gammeldags*  tagantenne – er den  bedste type antenne man har.  Hvis den er OK, ville jeg nok ofre et nyt kabel og en tæt indføring.  En god antennemand  ved hvordan coax kommer igennem taget uden også at lukke regnen ind.

Jeg ville give dette mindst en chance til.

 

Mht. loftet vil svaret normalt være – ikke godt – da signalet let kan dæmpes 3-10 gange på vej ind på loftet. Det kan endog være langt værre, hvis der er metaldele i tag eller gavl.

Men i dit tilfælde vil det ret sikkert gå fint med de danske signaler, da du kun bor 2-3  km fra Gladsaxesenderens 10kW.  En stueantenne er normalt nok, hvor du bor.    Anderledes stiller det sig med Sverige, hvor du kan håbe, det går  (evt. med en større antenne).  

Hvis du retter din antenne mod Sverige – Hörby (evt. Malmø) – kan du meget muligt få et Gladsaxe signal ind  sådan lidt bagfra – fordi det er et meget kraftigt signal hos dig. 

Det kan også være en masteforstærker monteret ved antennen kan være nødvendig for at sende signalet rundt til dine fjernsyn.

Men andre der bor blot lidt længere væk fra senderen skal huske at kommer man dobbelt så langt væk, så bliver signalet 4 gange svagere.  

 

Lars Smile

* En gammel antenne kan være tæret, og skal så skiftes. men normalt med en antenne af ca. samme størrelse og udseende.

PS!  Husk at Sverige vil begynde at sende 7-8 HD kanaler via mux6/kanal 22 og en ny mux7/VHF kanal 10  fra senere i 2010. Det vides endnu ikke hvor de frie HD kanaler placeres, men mux7 vil kræve en VHF antenne.  Begge vil anvende DVB-T2. 

 

Back to top button