Re:700 Mhz båndet reddet til marts 2020 – Sverige.

#63432
reslfj
Deltager

martin sagde
Men før 700 MHz overhovedet kan bruges til mobildata, skal det vel aftales med nabolandende?

Mobilbrug af 700MHz båndet vil blive tilladt på WRC-15 i 2015. Men det forventes aftalt via EU om båndet skalbruges til bredbånd. Der er meget der kan siges dertil – både pro et contra.

Som udgangspunkt er jeg fortaler for, at 700 MHz skal bruges til mobildata. Men efter seneste auktion (800 MHz), hvor TDC fik lov til at købe forsikring på deres kobbermonopol, er jeg blevet mere skeptisk. At TDC som er den eneste leverandør i de vigtige områder, får lov til at købe 2×20 MHz på 800 MHz båndet (eneste frekvenser med landsdækkende dækning), ser jeg som en blåstempling af en forsikring af kobbernettet.

 Salget af 800 MHz båndet til TDC har intet med faste linier eller noget kobbermonopol  at gøre. Det er også forkert at TDC har de eneste frekvenser der er landsdækkende.  Telia/Telenor har  således 10 MHz i 800 MHz, der stort set kan bruges landsdækkende.  der skal af hensyn tul DR/Boxer sendes med lidt nedsat styrke fra visse master i bebyggede områder især på Sjælland udenfor Hovedstaden. 

Men netop i bebyggede områder med mange kunder egner fx 4G/LTE1800 sig helt fint.T&T har over 40 MHz  i 1800 MHz båndet og har netop  købt ret meget spektrum til 4G/LTE2600

Men T&T har over 20 MHz i 900 MHz båndet, der efter aftale med myndighederne kan omstilles til 4G/LTE900 – i første omgang måske kun 10 eller 15 MHz. GSM900 bruges jo stadig en del (TDC har blot 5MHz til GSM900).

Ligeledes har T&T  30 MHz i 3G/UTMS2100 båndet der kan anvendes til 4g/LTE2100, men licenserne til 2100 MHz  båndet tillader vist pt ikke dette.   Men en velbegrundet ansøgning vil nok ret let ændre dette.

Der er ikke noget behov for 700 MHz båndet for at skaffe god landsdækkende dækning fra flere selskaber, det vil blot tilføre ca 50% mere kapacitet – ‘nice’, men slet ikke nødvendigt som med 800 MHz båndet, hvor man gik fra intet 4G under 1 GHz til ganske meget.

Nogle af ovenstående frekvensbånd er netop solgt, medens andre licenser ophører i de kommende 4-8 år og skal gensælges.  Men teknologisk set er der rimeligt meget landsdækkende kapacitet og det ender ikke kun hos TDC.

Lars  :)

PS!  Det eksisterende kobbernet udgør en meget billig måde at give ganske høje hastigheder til op mod 40% af alle husstande. Man kan ikke med nogen rimelighed sammenligne en gammel ADSL teknologi med moderene ‘fiber til fordelerskab’ og  støjkompenseret VDSL2 de sidste 400-700 m.  

Men hvor er villigheden til at betale?  Personlig har jeg besluttet, at 199 kr/md er ‘min max pris’ for netadgang.  Jeg skifter dog leverandør i samme øjeblik, jeg til samme pris kan få bedre service.       

 

Back to top button