Re:700 Mhz båndet reddet til marts 2020 – Sverige.

#63474
evilguy
Deltager

martin sagde

Der er stor forskel på reglerne i Danmark og Sverige for hhv. TDC og Telia. I Danmark har Telia, Telenor og TDC ens dækningskrav i deres kontakter med staten. 3 har nogle lidt andre dækningskrav, da de kun skal leve op til kravene for 3G. De tre andre skal leve op for dækningskrav for 2G. Sverige er 10,5 gange større end Danmark og her er det kun Telia som har strikse dækningskrav. Sveriges befolkning bor primært i Stockholm, Gøteborg og Malmø. For de tre områder gælder der regler som minder mere om de danske når det kommer til 2G og 3G. Telenor og 3 deler eks. ikke 3G net i de områder, for det må de ikke. De svenske regler er meget nuanceret samt forskellige alt efter om der er tale om storbyområde eller land.
Ved 4G auktionerne i Sverige har nogle af de svenske teleselskaber valgt at oprette nye fælles teleselskaber på forhånd. De var allerede oprettede inden auktionen og er på den måde “herre i eget hus”. Her kunne TDC og 3 også have valgt på forhånd at lave et fælles selskab, men hvis de ikke må dele deres antenner med dette halvsøster selskab, vil det blive dyrt i Danmark at bygge et helt nyt netværk. Men det skulle de så have gjort længe før Telia og Telenor annoncerede deres nye fællesskab.
Jeg skal indrømme at jeg ikke kender regler for 4G til bunds i Sverige, men for 3G er det som sagt ganske simpelt. Indenfor storbyområderne Stockholm, Gøteborg og Malmø må teleselskaberne ikke dele deres frekvenser, men udenfor de områder må de slå deres frekvenser sammen og gøre lige hvad der passer dem for at sikre befolkningen dækning og hastighed. Det er det vilde vesten i den svenske ødemark (og de andre tyndt befolkede områder).
Hvem deler Telia i øvrigt netværk med i Sverige? De er hverken med i Net4Mobility eller 3GIS.

 

Jeg ved faktisk ikke om Telia har mere strikse dækningskrav på 2G end konkurrenterne, men på 3G har alle teleselskaber da ens krav i Sverige? De skal dække 8,86 millioner svenskere, hvoraf 30% skal være dækket af deres eget netværk – de resterende 70% må dækkes med netværksdeling.

 

Telia har sammen med Tele2 dannet SVENSKE UMTSNÄT, mens 3GIS er Telenor og 3’s 3G netværk. Det er på 3G vel at mærke.

 

I denne slide er der forøvrigt en god sammenligning mellem Danmark og Sverige, når emnet er netværksdeling: http://www.slideshare.net/Garry54/mobile-network-sharing-swedish-experiences

På side 19 er der en oversigt over de tre netværkdelingsfirmaer, der er oprettet i Sverige. Det er faktisk lidt forvirrende :-)

Den store forskel mellem Sverige og Danmark er ikke kun i geografien og befolkningstætheden. Hvis man så gårsdagens Åbent samråd i Landdistriktsudvalget med Erhvervsministeren – se det her http://www.ft.dk/webtv/video/20121/ul%C3%B8/td.1061698.aspx), så er det meget tydeligt, at danskerne kræver perfekt indendørsdækning over alt i landet med deres smartphone, der har en ringe antenne.Og det er uanset om vi taler om Rold Skov eller i en kælder i et betonbygger på Amager.

I Sverige kæmper de “kun” for at få rimelig udendørsdækning.

De danske politiker taler åbent om, at der skal indføres roaming teleselskaberne imellem, hvilket vil være ren gift for udrulningen af netværk i Danmark, for hvem vil dog investere en million kroner til en ny mast midt i Ulfborg Plantage, når man bare kan roame konkurrentens netværk… og så tænker konkurrenterne det samme.

Men hvis du har tid til at se de åbne samråd i Landdistriktsudvalget, så kan du selv se, at området har intensiv fokus fra politikerne. Jeg har f.eks. fået respekt for vores Erhvervsminister, som rent faktisk var yderest ferm til at tale sin sag, og hun vidste ligefrem hvad hun talte om.Jeg faldt næsten ned af stolen – hvis hun kunne styre sit parti med samme troværdighed og målrettethed, så var der ingen krise i SF…

Jeg kan ikke helt følge din pointe med “”herre i eget hus” og 4G licenserne. Jeg ser det ikke som et problem, hvis TDC og 3 begyndte at dele deres netværk i morgen. Hvad har det med 4G licenserne at gøre? TT-netværket var jo heller ikke oprettet da der var auktion over 2600 MHz frekvenserne, og da TT-netværket blev oprettet gav det heller ikke anledning til problemer, at TT-netværket nu råder over næsten dobbelt så mange 2600 frekvenser, som nærmeste konkurrent. Jeg kan ikke se, at det skulle være anderledes, hvis TDC og 3 slog deres netværk sammen.

Back to top button