Re:700 Mhz båndet reddet til marts 2020 – Sverige.

#63472
evilguy
Deltager

martin sagde

Hvor har du set, at myndighederne vil tillade det? Jeg har kun set at Telia og Telenor har fået lov til at slå deres netværk sammen under et nyt selskab. At der skulle have været givet lov til andet eller andre, eller at der skulle være blødet op, har jeg ikke kunne se nogle steder.
Sverige kan ikke sammenlignes med Danmark, da deres netværk er betydeligt anderledes. Eks. deler 3 og Telenor 3G netværk, men Telenor deler 4G netværk med Tele2.
Når Telia og Telenor fik lov, skyldes det at fire netværk i et lille land som Danmark måske er i overkanten. Omvendt kan to også være for lidt, hvis konkurrencen på netværk skal holdes oppe. Jeg vil faktisk gætte på, at TDC og 3 allerede har undersøgt deres muligheder hos myndighederne og har fået afslag. Hverken TDC eller 3 er dumme og de kan også godt se mulighederne for besparelser – så selvfølgelig har de forsøgt at slå sig sammen på den ene eller anden måde.

 

Det har jeg ikke set nogen steder. Mig bekendt så har TDC og 3 ikke søgt om tilladelse til det, men den slags vil muligvis også blive behandlet meget tys-tys, da det potentielt kan påvirke selskabernes aktiekurs. Men du kan da spørge Erhvervsstyrelsen :-)

På konkurrencestyrelsens hjemmeside kan man finde et ekstremt langt dokument omkring Telia og Telenors netværkssammenlægning – eller rettere sagt præmisserne for myndighedernes tilladelse.

Du kan finde det her: http://www.kfst.dk/index.php?id=30866

Ud fra dette dokument så vil JEG VURDERE, at der ikke er noget til hindre for et netværkssamarbejde TDC og 3 i mellem, men jeg er IKKE jurist med speciale i konkurrencereglerne.

I dokumentet gennemgås en hele række forskellige positive og negative aspekter omkring netværksdeling og blandet andet også konkurrencesituationen. Side 39 og fremefter er specielt interessante, da de omhandler hvad der sker på det europæiske marked omkring netværksdeling og en omkring de overvejelser som man gør indenfor EU.

Jeg er lodret uenig i din udlægning af situationen på det svenske marked. I Sverige har Telia en lignede markedsposition som TDC har i Danmark og alligevel, så har svenskerne givet Telia lov til at dele deres netværk med andre teleselskaber.

Da man i tidernes morgen forbød teleselskaberne at dele deres netværk var begrundelsen at netværk var et vigtigt konkurrenceparameter, som styrkede konkurrencen. Det har ikke ændret sig, men myndighederne har indset at man ikke kan blæse og have mel i munden – man kan ikke få dækning overalt, hvis priserne stadigvæk skal være blandt de billigeste i EU. Ved IKKE at tillade netværkdeling, så risikerer man, at konkurrrencen udrydder et eller to teleselskaber med eget netværk, og så er vi tilbage i samme situation som i 1992, da Tele Danmark og Sonofon var de eneste spiller e på markedet.

Fordelene ved at tillade netværksdeling mere end opvejer de negative aspekter som der er ved netværksdeling.

Back to top button