Re:700 Mhz båndet reddet til marts 2020 – Sverige.

#63471
martin
Deltager

evilguy sagde

martin sagde
Jeg tvivler på at de får lov til at slå deres netværk/frekvenser sammen. Så vil der kun være to netværk i Danmark og det vil staten ikke bryde sig om. Jeg tror sågar at de vil få problemer hvis de blot ville at dele antenner.

Det er ikke det fysiske netværk, som vil spænde ben for en netværksdeling mellem TDC og 3. Myndighederne har ikke noget imod netværksdeling længere, sålænge det ikke forvrider konkurrencen, og sålænge de to selskaber ikke har adgang til data om hinandens kunder/forbrug osv. Da Telenor og Telia allerede har et samarbejde, så vil et samarbejde mellem TDC og 3 ikke skævvride konkurrencen.

 

I Sverige har man haft to netværk i årevis uden store konkurrenceproblemer (deres bindingsperioder er dog en anden sag), og også internationalt går tendensen imod at flere og flere netværk bliver slået sammen.

 

Hvis 3 og TDC bad myndighederne om lov i morgen, så fik de nok lov.

Hvor har du set, at myndighederne vil tillade det? Jeg har kun set at Telia og Telenor har fået lov til at slå deres netværk sammen under et nyt selskab. At der skulle have været givet lov til andet eller andre, eller at der skulle være blødet op, har jeg ikke kunne se nogle steder.

Sverige kan ikke sammenlignes med Danmark, da deres netværk er betydeligt anderledes. Eks. deler 3 og Telenor 3G netværk, men Telenor deler 4G netværk med Tele2.

Når Telia og Telenor fik lov, skyldes det at fire netværk i et lille land som Danmark måske er i overkanten. Omvendt kan to også være for lidt, hvis konkurrencen på netværk skal holdes oppe. Jeg vil faktisk gætte på, at TDC og 3 allerede har undersøgt deres muligheder hos myndighederne og har fået afslag. Hverken TDC eller 3 er dumme og de kan også godt se mulighederne for besparelser – så selvfølgelig har de forsøgt at slå sig sammen på den ene eller anden måde.

Back to top button