Tyskland – DVB-T2 og HEVC overgang fra 2016

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56834
    reslfj
    Deltager

    RTL, der hidtil har ønsket at forlade DTT (antennefjernsyn) har nu besluttet at arbejde for at forblive på det tyskal antennenet og overgå til  at sende med DVB-T2 og der udelukkende  anvende HEVC / H.265 komprimering.

    RTL to support DVB-T2 transition in Germany

    German commercial channels to encrypt on DVB-T2

    hvor det fremgår at  “They decided that DVB-T2 will solely be deployed using compression system HEVC.”

    Når man betænker, at  HEVC chips allerede er en del af langt de fleste 4k/UHD fra modelår 2014, er det ret klart, at disse chips nu anses for meget tæt på at kunne være i alle fremtidige tyske fjernsyn, og dermed også i fjernsyn vi kan købe i Danmark.

    Som det bla skrives i ovenstående links vil omstillingen begynde i 2016 og løbe over flere år.

    Lars   smile

    #64833
    martin
    Deltager

    reslfj sagde
    Når man betænker, at  HEVC chips allerede er en del af langt de fleste 4k/UHD fra modelår 2014, er det ret klart, at disse chips nu anses for meget tæt på at kunne være i alle fremtidige tyske fjernsyn, og dermed også i fjernsyn vi kan købe i Danmark.

    Samsung skal nok finde en måde at spærre for HEVC på, så danskerne ikke kan bruge det :)

    Nå, spøj til side.

    Den ærgerlige nyhed for mange danskere må være, at RTL bliver kodet på DTT. Og hvis de på et tidspunkt lukker for SD på parabol, er det slut med RTL, hvis man ikke har et tv-abonnement hos en kommerciel leverandør.

    #64834
    Anders
    Deltager

    reslfj sagde

    Når man betænker, at  HEVC chips allerede er en del af langt de fleste 4k/UHD fra modelår 2014

    HEVC er dog også at findes i langt størstedelen af LG’s 1080p fjernsyn (modelår 2014)

    #64835
    kram5610
    Deltager

    martin sagde

    reslfj sagde
    Når man betænker, at  HEVC chips allerede er en del af langt de fleste 4k/UHD fra modelår 2014, er det ret klart, at disse chips nu anses for meget tæt på at kunne være i alle fremtidige tyske fjernsyn, og dermed også i fjernsyn vi kan købe i Danmark.

    Samsung skal nok finde en måde at spærre for HEVC på, så danskerne ikke kan bruge det :)

    Nå, spøj til side.

    Den ærgerlige nyhed for mange danskere må være, at RTL bliver kodet på DTT. Og hvis de på et tidspunkt lukker for SD på parabol, er det slut med RTL, hvis man ikke har et tv-abonnement hos en kommerciel leverandør.

    Hej

     

    RTL + Sat 1/ProSieben, må ikke kode deres SD signal (på satellit, kabel tv og IPTV) før 2022 (dom afsagt i 2012: http://www.digitalfernsehen.de/RTL-zum-BKartA-Urteil-HD-Verschluesselung-weiterhin-rechtmaessig.96400.0.html) – dog må de gerne sende kodet via DVB-T. Så du har de tyske kommercielle kanaler i mindst 8 år endnu. 

    DVB-T spiller en stadig mindre rolle i Tyskland – det er noget man bruger på tv’et i soveværelset – det vil DVB-T2 ikke lave om på. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #64836
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde
    RTL, der hidtil har ønsket at forlade DTT (antennefjernsyn) har nu besluttet at arbejde for at forblive på det tyskal antennenet og overgå til  at sende med DVB-T2 og der udelukkende  anvende HEVC / H.265 komprimering.

    RTL to support DVB-T2 transition in Germany

    German commercial channels to encrypt on DVB-T2

    hvor det fremgår at  “They decided that DVB-T2 will solely be deployed using compression system HEVC.”

    Når man betænker, at  HEVC chips allerede er en del af langt de fleste 4k/UHD fra modelår 2014, er det ret klart, at disse chips nu anses for meget tæt på at kunne være i alle fremtidige tyske fjernsyn, og dermed også i fjernsyn vi kan købe i Danmark.

    Som det bla skrives i ovenstående links vil omstillingen begynde i 2016 og løbe over flere år.

    Lars   smile

    Hej

    det bliver meget spændende at følge. Jeg tør godt vædde en kasse øl på at det ikke kommer til at gå godt. Tyskland er og bliver et FTA (satellit) land.

    18 millioner husstande ser tv via satellit – betalingsplatformen HD+ (RTL, Sat1/ProSieben mfl.) har ca. 1,3 millioner betalende kunder (jeg er en af demwink). 

    2,1 millioner tyske husstande ser tv via DVB-T (primære TV kilde) – hvis man antager, at samme procentdel (7,22%) er villig til at betale for HD kanaler via DVB-T2 som via sat, er potentialet 150.000 betalende husstande.

     

    Jeg kan ikke se, at dette vil kunne løbe rundt. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #64837
    Palleba2000
    Deltager

    kram5610 sagde
    det bliver meget spændende at følge. Jeg tør godt vædde en kasse øl på at det ikke kommer til at gå godt. Tyskland er og bliver et FTA (satellit) land.

    18 millioner husstande ser tv via satellit – betalingsplatformen HD+ (RTL, Sat1/ProSieben mfl.) har ca. 1,3 millioner betalende kunder (jeg er en af demwink). 

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Jeg bliver så slet ikke en af dem. Jeg gider ikke betale for en kanal der er “kodet på tysk”. :P

    MVH
    Palleba

    #64838
    kram5610
    Deltager

    Palleba2000 sagde

    kram5610 sagde
    det bliver meget spændende at følge. Jeg tør godt vædde en kasse øl på at det ikke kommer til at gå godt. Tyskland er og bliver et FTA (satellit) land.

    18 millioner husstande ser tv via satellit – betalingsplatformen HD+ (RTL, Sat1/ProSieben mfl.) har ca. 1,3 millioner betalende kunder (jeg er en af demwink). 
    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Jeg bliver så slet ikke en af dem. Jeg gider ikke betale for en kanal der er “kodet på tysk”. :P

    MVH
    Palleba

    Smag og behag er jo heldigvis forskellig – men jeg tvivler nu også stærkt på, at du vil have et tysk DVB-T signal på Færøerne cool

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #64839
    Palleba2000
    Deltager

    kram5610 sagde

    Palleba2000 sagde

    kram5610 sagde
    det bliver meget spændende at følge. Jeg tør godt vædde en kasse øl på at det ikke kommer til at gå godt. Tyskland er og bliver et FTA (satellit) land.

    18 millioner husstande ser tv via satellit – betalingsplatformen HD+ (RTL, Sat1/ProSieben mfl.) har ca. 1,3 millioner betalende kunder (jeg er en af demwink). 
    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Jeg bliver så slet ikke en af dem. Jeg gider ikke betale for en kanal der er “kodet på tysk”. :P

    MVH
    Palleba

    Smag og behag er jo heldigvis forskellig – men jeg tvivler nu også stærkt på, at du vil have et tysk DVB-T signal på Færøerne cool

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Hehe, det er jo rigtigt at jeg næppe kommer til at have et tysk DVB-T signal her, men jeg har en parabol der modtager 19,2Ø, men den bliver nu sjælden brugt efter hånden.

    Vi har dog to udbydere her der sender DVB-T signal, en i Mpeg2, den anden Mpeg4, (36 kanaler tilsammen).

    MVH
    Palleba

    #65107
    fritz
    Deltager

    Nogen der ved om de nye 2014 modeller, som har HEVC-dekoder, også kan dekode et HEVC signal fra DVB-T2? Går ud fra at de fleste tv-producenter har smidt HEVC-tunere i deres tv for at de skal kunne dekode Netflix 4K, men det betyder jo ikke nødvendigvis, at de er fremtidssikret til DVB-T2 HEVC, eller gør det?

    #65114
    Anders
    Deltager

    fritz sagde
    Nogen der ved om de nye 2014 modeller, som har HEVC-dekoder, også kan dekode et HEVC signal fra DVB-T2? Går ud fra at de fleste tv-producenter har smidt HEVC-tunere i deres tv for at de skal kunne dekode Netflix 4K, men det betyder jo ikke nødvendigvis, at de er fremtidssikret til DVB-T2 HEVC, eller gør det?

    Umiddelbart kan nuværende 4K fjernsyn med HEVC ikke bruges til fremtidig UHD udsendelser over DVB.

    Dem der står bag DVB godkendte og offentliggjorde tidligere på året en specifikation for 4K UHD over DVB, hvilket de logisk nok kalder “DVB-UHDTV”. Denne specifikation er ikke kompatibel med nuværende HEVC-dekodere.

    Du kan læse mere på f.eks. http://www.techradar.com/news/television/tv/4k-tv-channels-on-the-way-as-dvb-uhdtv-standard-is-approved-1256181

    De danske udbydere følger dog NorDig specifikationen – http://www.nordig.org – som følger DVB.

    #65128
    collector
    Deltager

    fritz sagde
    Nogen der ved om de nye 2014 modeller, som har HEVC-dekoder, også kan dekode et HEVC signal fra DVB-T2?

    Der er meget forskel på en TV tuner fra Sony (som f.eks LG bruger) i deres, som ikke har hardware dekodning af et HEVC codec, og så understøttelsen for HEVC fra Netflix 4K som er software baseret. Disse 2 typer hænger slet ikke sammen, og har kun codec/encoding tilfælles hvor TV tunere normalt kræver specs og en hardware chip til at håndtere og pakke det modtagne signal ud når det modtages.

    Så du har helt ret, at når vi om 3-4 eller 5 år vil bruge nye tv signaler til UHD modtagelse, så vil de nuværende tv skærme skulle  udskiftet, da disse primært er til UHD billede fra en ekstern kilde og software streaming som bruger HEVC. Vigtigst her er HDMI2/60hz/10bit farverne som du vil kunne udnytte på flere af de ægte UHD skærme.

    TV Tuner delen kan ikke som nævnt hjælpe meget andet end til at modtage DVB-T2/S2/C2 signalerne, det vil vi måske så også brugt til at starte med, i en overgangsperiode, præcis som MPEG4 er brugt på DVBT i en overgangsperiode og blev standard på DVBT2 med HD kanalerne.

    Så har du en 2014 skærm, så er du ikke helt fortabt, der skulle være gode chancer for at se UHD når vi begynder at have enheder som afspiller materialet. Det er så stadig en stor mangel vare endnu med få enheder som klarer det.

Login Registrer
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button