To DVB-T2 muxer i Østrig i første halvår 2012.

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56051
    reslfj
    Deltager

    Østrig har netop vedtaget, at tildele frekvenser(kanaler) til to DTT (antenner) muxer der skal starte i første halvår af 2012 og anvende DVB-T2 standarden.

    Mux D og mux E  den 4. og den 5. mux vil anvende DVB-T2 og yderligere en mux kan også overgå til DVB-T2.  Østrig har forsøgt at få gang i DVB-H  mobil-tv, men det er – som overalt – blevet en fiasko  og det giver en del af de ledigt frekvenser.

     

    Lars   smile

     

    http://www.digitalfernsehen.de/Neuer-DVB-T2-Standard-ab-2012-in-OEsterreich.54901.0.html

    #60365
    reslfj
    Deltager

    Østrig har forsøgt at få gang i DVB-H  mobil-tv, men det er – som overalt – blevet en fiasko  og det giver en del af de ledigt frekvenser.

     

    I afsnit 3  §6 (2)  står:

    “Die bisher für DVB-H vorgesehene Bedeckung wird zum Betrieb einer bundesweiten Multiplex-
    Plattform für digitalen terrestrischen Rundfunk mittels DVB-T2″

     

    Nu er DVB-H teknisk ret ringe, men når det ikke har succes er det i første række fordi man har spurgt folk om de ønskede mobil-tv uden at fortælle at det ville koste penge.  Når den første regning kommer, så er der ingen interesse længere. 

    Det er faktisk det samme man kunne gøre med Boxers  mux6 her i  Danmark.  

    Lars   smile

     

    http://www.rtr.at/de/m/Digikonzept2011/KOA_4.000_11_023_-_Verordnungstext.pdf

    #60366
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde

     

    I afsnit 3  §6 (2)  står:

    “Die bisher für DVB-H vorgesehene Bedeckung wird zum Betrieb einer bundesweiten Multiplex-
    Plattform für digitalen terrestrischen Rundfunk mittels DVB-T2″

     

     

    Det er dømt til at mislykkedes. Østrig har reelt syv kanaler:

    ORF 1 (både i SD og HD)

    ORF 2 (både i SD og HD)

    ORF Plus

    TW1

    Atv (eneste private kanal som har østrigsk licens)

    Puls 4

    Austria 9

     

    Dertil kommer 3Sat som produceres sammen med ARD, ZDF og DRS (SRG). Det ejendommelige er at 3Sat ikke må vise alle sine programmer via DVB-T i Østrig, så til tider udendes der blot et skilt:

     

     

     

     

     

    Derudiver findes der lokal programmer, som fx Tirol TV. 

     

    RTL Österrreich, Sat 1 Österreich mv. har ikke østrigsk licens, endvidere vil det ikke tjene noget formål at udsende disse kanaler via DVB-T, da de sendes FTA via satellit. 

     

    Så hvad skal Østrig med fire Mux? De har jo i forvejen Mux a und Mux b. 

     

    Mvh.

     

    Morten Hesseldahl

     

    #60367
    reslfj
    Deltager

    kram5610 sagde

    reslfj sagde  

    I afsnit 3  §6 (2)  står:

    “Die bisher für DVB-H vorgesehene Bedeckung wird zum Betrieb einer bundesweiten Multiplex-
    Plattform für digitalen terrestrischen Rundfunk mittels DVB-T2″

    Det er dømt til at mislykkedes. Østrig har reelt syv kanaler:

     

    RTL Österrreich, Sat 1 Österreich mv. har ikke østrigsk licens, endvidere vil det ikke tjene noget formål at udsende disse kanaler via DVB-T, da de sendes FTA via satellit. 

     

    Så hvad skal Østrig med fire Mux? De har jo i forvejen Mux a und Mux b. 

     

    Mvh.

    Morten Hesseldahl

     

    Nu har jeg jo inkluderet en officiel link, så det er op til alle  selv at læse, hvad der er besluttet og planlagt.

     

    Det er imidlertid et spørgsmål, hvor længe  copyrightholdere kan bevare deres ubetingede politiske flertal for  forbrugerne  skal betale og det desværre  nærmest ubegrænset i både beløb og tid.  Det må snart være tid 'at pendulet svinger over' og  almindelig borgeres interesser tilgodeses og  rettitghedsholderne komme i menneskehænder mht. til også at yde, 

    Immaterielle rettighederer er tildelt via love og internationale aftaler for at sikre en rimelig betaling for en arbejdsindsats –  efter min bestemte mening misbruges sådanne aftaler til at berige enkelte og firmaer, der ofte ikke bidrager til jobs og anden samfundudvikling.

    Som oftest fremhæves en meget fattig digter, der har solgt 300 digtsamlinger, som argument for en sådan ublu udnyttelse af almindelige mennesker. Men problemet er ikke den fattige digter, der jo forbliver fattig. Nej problemet er, at  der fx er flere penge i Real Madrid end  i investeringer i at skabe arbejdspladser i Spanien.

    En simple forbedring ville være, at forbyde geografiske grænser i copyright aftaler. 

    Det ville nok være godt med en hård og effektiv beskatning af immaterielle rettighederer,  så  de, der blot hæver rettighedslicenser,  også tvinges til at  bidrage til at nedbringe gælden i verden.   Man kunne som udgangpunkt tænke sig en 67% kildeskat.

    Patentrettigheder har jo kun en levetid på 20 år, og der ligger ofte en lang og dyr udvikling forud, så her synes  argumentene helt anderledes  valide for retten til  en rimelig licens.

      

    Lars    smile 

    #60369
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde

    Nu har jeg jo inkluderet en officiel link, så det er op til alle  selv at læse, hvad der er besluttet og planlagt.

     

     

    Ja og jeg har også kigget på dit link. 

    Det jeg bare vil påpege er, at den “almindelige” østriger intet har ud af DVB-T2. DVT-T bruges i Østrig først og fremmest til modtagelse af ORF 1+2 og ATV. Alt andet modtages via satellit. DVB-T spiller næsten samme rolle i Østrig som den gør her i Tyskland (backup funktion), eneste forskel er at ORF 1 + ORF 2 er kodet via satellit. Selvfølgelig kan man i Østrig finde husstand der ligesom i Norge ikke kan modtage satellit tv grundet bjerge. 

    Dertil kommer at Østrig ikke er vant til konkurrence – langt op i 1980'erne fandtes alle mulige former for monopoler, tobaksmonopol, bankmonopol etc. Privat TV blev også kun indført på grund af EU – og ATV begyndte først at sende terrestisk i 2003 (kanalen sendte på kabel tv i Wien fra 2000). Det jeg vil fremtil er, at man i Østrig ligesom i Tyskland ser TV via kabel tv eller satellit. 

     

    Mvh.

     

    Morten Hesseldahl

    #60371
    19E2
    Deltager
    @ Lars, tak for at have henledt opmærksomheden på denne og generelt andre
    DVB-T nyheder.

    Kan det oversat fra tysk tages bogstaveligt, når der
    skrives, at reservationen af frekvenser til DVB-H
    nu alternativt vil blive
    stillet til rådighed for “terrestisk RADIO via DVB-T2” (Rundfunk=Radio)
    ?

    Når FM-analog radioprogrammerne i DK tilsyneladende SKAL digitaliseres,
    kunne det vel gøres via
    DVB-T2 i lighed med DVB-S(2) fra satelliterne, med
    plads til i hvert fald de licensbetalte radioprogrammer
    i god lydkvalitet,
    både tale- og musikprogrammer, frem for et utal af
    spilledåseprogrammer.

     
    @ Morten, interessant at ikke alle
    3sat-programmer bliver udsendt via DVB-T i Østrig.
    Ved Du hvilke programmer,
    det er, som ikke må udsendes ?
    3sat er på det seneste ændret til mest at være
    en spillefilmskanal ud over de mange nyhedsudsendelser
    – eventuelt er det de
    sædvagentlige problemer vedrørende ophavsrettigheder.

    Måske ønsker de
    østrigske beslutningstagere med udbygningen at give befolkningen et terrestisk
    udsendt
    tilbud i stil med danske/svenske Boxer.

    Vi har jo netop haft
    muligheden for at se det danske Boxer-udbud af kanaler i 14 dage.
    Skulle
    sendenettet som tankeeksperiment ud fra Boxer-programmernes indhold placeres på
    verdenskortet
    havde jeg gættet på et sted midt i Guds eget Amerika, med
    sendermasterne tæt på sportshaller og

    pladderballestudiefaciliteter for at holde transmissionslinierne
    korte.

    Hilsen fra
    Østerbro

     

     

     

    #60372
    kram5610
    Deltager

    19E2 sagde

    @ Lars, tak for at have henledt opmærksomheden på denne og generelt andre
    DVB-T nyheder.

    Kan det oversat fra tysk tages bogstaveligt, når der
    skrives, at reservationen af frekvenser til DVB-H
    nu alternativt vil blive
    stillet til rådighed for “terrestisk RADIO via DVB-T2” (Rundfunk=Radio)
    ?

    Rundfunk betyder ikke radio, men derimod “Radiofoni”. ORF = Österreichischer Rundfunk = østrigsk radiofoni. Så man kan ikke udlede at den ekstra kapacitet skal bruges til radio – men måske man ønsker at sende radio via DVB-T som bl.a.  England og Sverige gør. 

     
    @ Morten, interessant at ikke alle
    3sat-programmer bliver udsendt via DVB-T i Østrig.
    Ved Du hvilke programmer,
    det er, som ikke må udsendes ?
    3sat er på det seneste ændret til mest at være
    en spillefilmskanal ud over de mange nyhedsudsendelser
    – eventuelt er det de
    sædvagentlige problemer vedrørende ophavsrettigheder.

    Måske ønsker de
    østrigske beslutningstagere med udbygningen at give befolkningen et terrestisk
    udsendt
    tilbud i stil med danske/svenske Boxer.

     

    Som sagt kan jeg ikke forestille mig, at denne ekstra kapacitet kan blive brugt til andet end at udsende de eksisternede programmer i HD kvalitet. Østrig er FTA land ligesom Tyskland – der findes et pay tv tilbud kaldet “Austria-Sat” som udsendes via satellit – men her er tale om nice kanaler. Husk på at man har sprogfællesskab med Tyskland – så ARD og ZDF er lige så vigtige for en østriger som ORF er. 

    #60374
    reslfj
    Deltager

    kram5610 sagde

    19E2 sagde

    @ Lars, tak for at have henledt opmærksomheden på denne og generelt andre
    DVB-T nyheder.

    Kan det oversat fra tysk tages bogstaveligt, når der
    skrives, at reservationen af frekvenser til DVB-H
    nu alternativt vil blive
    stillet til rådighed for “terrestisk RADIO via DVB-T2” (Rundfunk=Radio)
    ?

    Rundfunk betyder ikke radio, men derimod “Radiofoni”. ORF = Österreichischer Rundfunk = østrigsk radiofoni. Så man kan ikke udlede at den ekstra kapacitet skal bruges til radio – men måske man ønsker at sende radio via DVB-T som bl.a.  England og Sverige gør. 

    Jeg læste det heller ikke som (lyd)radio. Der er jo  tale om 8Mhz UHF kanaler. Det betyder jo ikke,  at en operatør ikke kan anvende lidt af kapaciteten til at sende radio til modtagelse via en fast antenne. Sådant vil især være anvendeligt til fx multikanal klassisk 'koncertsals kvalitet' , men er ret uegnet til fx en bilradio.

    Det, jeg og andre har skrevet om at bruge DVB-T2 istedet for DAB/DAB+, har jo kredset om 1.7 MHz VHF bånd III kanaler. Der skulle sendes med et meget, meget  mere robust signal end det normale fjernsynssignal til en tageantenne. Der vil ikke ske meget her, før DVB-NGH kommer med et forslag senere i år.

    Det vigtige i denne nyhed er naturligvis, at Østrig – hvor man, da DVB-T2 først kom frem i sommeren 2008, straks udsendte  'aldrig her' meddelelser – og alligevel allerede nu vil udbyde to DVB-T2 muxer, med muligheden for en tredie indenfor kortere tid.

    Det er marketingfolk og andre lignede, der ikke går af vejen for at sende varm luft og direkte løgn i omløb bare for at sælge – det burde være strafbart at sige sådant, når man ikke aner andet end frygten for sit eget 'dagens salg' –

    Så gå dog fallit for fa'n, hvis i ikke kan klare jer med at sige sandheden eller i det mindste holde kæft med uvidenheden og den direkte løgn. Det er en urimelig holdning nogle – især indenfor forretning – har, hvis det går godt, så skal der ingen regler være, løgn er blot et nødvendigt og acceptabelt værktøj og 'bimmerne' skal skiftes til en større model hurtigst muligt.  Når det så går dårligt, skal der straks gives tilskud – til landbruget , til  'Radio Møller' og jeg behøver vel ikke nævne bankerne.

    Som sagt kan jeg ikke forestille mig, at denne ekstra kapacitet kan blive brugt til andet end at udsende de eksisternede programmer i HD kvalitet. Østrig er FTA land ligesom Tyskland – der findes et pay tv tilbud kaldet “Austria-Sat” som udsendes via satellit – men her er tale om nice kanaler. Husk på at man har sprogfællesskab med Tyskland – så ARD og ZDF er lige så vigtige for en østriger som ORF er. 

    Der er et meget stærkt ønske om et konkurrencedygtigt altenativ til kabel og satellit. Terrestrial broadcast er den bedste og sikreste måde at skaffe den mest universelle dækning med tv.

    Personligt ser jeg i Østrig kun morgen-tv med billeder fra skistederne, når jeg er der på skiferie.

    Lars     smile

    #60375
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde

    Der er et meget stærkt ønske om et konkurrencedygtigt altenativ til kabel og satellit. Terrestrial broadcast er den bedste og sikreste måde at skaffe den mest universelle dækning med tv.

    Personligt ser jeg i Østrig kun morgen-tv med billeder fra skistederne, når jeg er der på skiferie.

    Lars     smile

    Hvem ønsker dette? og igen hvem skal finansiere dette? RTL, Sat 1 osv. er jo FTA kanaler – i Tyskland udsendes disse kanaler på DVB-T kun i de meget tæt befolkede områder(Ballungsgebiete) – fx har RTL stoppet udsendelserne via DVB-T i Nürnberg fordi det ikke kan svare sig (Stor-Nürnberg har 900.000 indbyggere). 

    På sigt kan DVB-T2 måske komme til at spille en rolle – men jeg ser stadig ikke et behov de næste 5-8 år. 

     

    Personligt synes jeg heller ikke der er så meget ved ORF og ATV (kan modtage begge), nuvel både ORF 1 og ORF 2 sender i HD og har 2 kanals lyd på en del udsendelser(giver mulighed for at få original sproget frem istedet for synkronisering). 

     

    Mvh.

     

    Morten Hesseldahl

Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button