Pæn god DVB-T antenne, hvilken?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56624
    Bygork
    Deltager

    Hej

    Jeg bor ca. 10 km fra Hadsten senderen og har frit udsyn til masten. Jeg har et ønske om en god/pæn/”ikke elemenent” tv-antenne til at kunne trække signalet via. Altså noget der ikke ser ud af noget særligt udenfor, og som ikke er en alm. elementantenne.

     Jeg har i dag en løsning kørende med en Udendørs DVB-T antenne (87 elementer) der modtager signalet gennem et vindue i et uudnyttet rum (Dette rum skal anvendes til andre ting fremover og jeg vil ikke anvende den store antenne udenfor). Til min antenne er en forstærker og splitter, koblet sammen. Men har behov for nogle tips til hvilken løsning der vil sikre et godt signal til alle 5-6 fjernsyn og hvor antennen heller ikke syner af noget særligt (skal sættes på en endegavl).

     

    Modtager meget  nogle links til antenner i vil anbefale/erfaringer med hvilke jeg skal holde mig fra!

     

    På forhånd tak

     

    vh

    Bygork

     

    #63524
    per drage
    Deltager

    Bygork sagde
    Hej

    Jeg bor ca. 10 km fra Hadsten senderen og har frit udsyn til masten. Jeg har et ønske om en god/pæn/”ikke elemenent” tv-antenne til at kunne trække signalet via. Altså noget der ikke ser ud af noget særligt udenfor, og som ikke er en alm. elementantenne.

     Jeg har i dag en løsning kørende med en Udendørs DVB-T antenne (87 elementer) der modtager signalet gennem et vindue i et uudnyttet rum (Dette rum skal anvendes til andre ting fremover og jeg vil ikke anvende den store antenne udenfor). Til min antenne er en forstærker og splitter, koblet sammen. Men har behov for nogle tips til hvilken løsning der vil sikre et godt signal til alle 5-6 fjernsyn og hvor antennen heller ikke syner af noget særligt (skal sættes på en endegavl).

     

    Modtager meget  nogle links til antenner i vil anbefale/erfaringer med hvilke jeg skal holde mig fra!

     

    På forhånd tak

     

    vh

    Bygork

     

    Bygork sagde
    Hej

    Jeg bor ca. 10 km fra Hadsten senderen og har frit udsyn til masten. Jeg har et ønske om en god/pæn/”ikke elemenent” tv-antenne til at kunne trække signalet via. Altså noget der ikke ser ud af noget særligt udenfor, og som ikke er en alm. elementantenne.

     Jeg har i dag en løsning kørende med en Udendørs DVB-T antenne (87 elementer) der modtager signalet gennem et vindue i et uudnyttet rum (Dette rum skal anvendes til andre ting fremover og jeg vil ikke anvende den store antenne udenfor). Til min antenne er en forstærker og splitter, koblet sammen. Men har behov for nogle tips til hvilken løsning der vil sikre et godt signal til alle 5-6 fjernsyn og hvor antennen heller ikke syner af noget særligt (skal sættes på en endegavl).

     

    Modtager meget  nogle links til antenner i vil anbefale/erfaringer med hvilke jeg skal holde mig fra!

     

    På forhånd tak

     

    vh

    Bygork

     

     

    #63526
    Bygork
    Deltager

    Hej Antenne.dk

     

    Jeg ved ikke det bare er mig, men kan ikke se dit svar ?

     

    vh

     

    Bygork

    #63527
    Anonym
    Gæst

    87 elementer… Kan du ikke montere den inde på et loft? Når nu der er så mange elementer på den, så kan det vel ikke gå ud over signalet?

    #63528
    Bygork
    Deltager

    Hej Turbo

    Oprindeligt var tanken at den skulle side på et loft. Men det loft den var tiltængt er omgivet af bliktag og store høje træer. Det er forsøgt men bestemt ikke noget der giver gode modtageforhold. Så derfor den hidtidige løsning, nu skal rummet bare bruges til andre gøremål. Og jeg har den her gavl der har helt frit udsyn til Hadsten senderen. Men løsningen skal jo også have WAF :-)

     

    vh

    Bygork

    #63529
    Anonym
    Gæst

    Hvorfor så ikke en udendørs antenne med kun ti elementer? Kun ca. en meter lang. Og så selvfølgelig montere den udendørs.

    #63530
    Anonym
    Gæst

    Ved ikke, om de pæne antenner kan trække hele 6 TV’er… Men mon ikke, konen hellere vil have et pænt TV-billede end en pæn antenne? Jeg tror det…smile

    #63531
    reslfj
    Deltager

    Bygork sagde
    Jeg bor ca. 10 km fra Hadsten senderen og har frit udsyn til masten. Jeg har et ønske om en god/pæn/”ikke elemenent” tv-antenne til at kunne trække signalet via. Altså noget der ikke ser ud af noget særligt udenfor, og som ikke er en alm. elementantenne.

    Men har behov for nogle tips til hvilken løsning der vil sikre et godt signal til alle 5-6 fjernsyn og hvor antennen heller ikke syner af noget særligt (skal sættes på en endegavl).

    Hvis din gavl kan ‘se’ Hadsten (50kW, 300+ m høj) og kun 10 km væk (og uden huse, store træer og bakker imellem), så vil en ganske lille wideband UHF antenne med få elementer kunne fange et godt signal.  Det er afgørende vigtigt, at signalet modtages godt af antennen, fordi man aldrig kan genskabe signalkvaliteten med en forstærker.   Per (antenne.dk) har bedre viden om de bedste muligheder på markedet end jeg, men et eksempel kunne være så lille som denne DIGI 6:

    http://www.triax.dk/da/FindProduct/ProductDetails.aspx?product=5e48f2dd-27fc-4295-a6f7-6df15e6ccf3b

    Den er kun 71 cm lang + lidt afstand til gavlen.   Du kan downloade info om denne antenne og de lidt større triax modeller.

    Hvis der ikke er/kommer LTE800 master fra TeliaTelenor (de to laveste LTE kanaler) i nærheden vil den uden tvivl  være fin selv med en nærliggende TDC LTE800 mast.  Ellers skal der indsættes et billigt  K57 filter før din forstærker.

    Vi ved intet om din forstærker/fordeler, så lad os tro den kan virke.  Men hvis du vælger en sådan meget lille antenne, vil det være mere kritisk med en forstærker, der har et lavt støjtal og helst med en lav eller regulerbar forstærkning.

    En fordeler til 6 fjernsyn betyder naturligvis at signalet bliver mindst 6 gange svagere på hver udgang + et rimeligt pænt tab – regn med omkring 10 gange svagere signal (-10 dB).

    Jeg ser på antenne.dk, at Per sælger en lignende lille antenne  http://antenne.dk/index_Page483.htm  med et beslag til vægmontering.  Bortset fra at den mangler et LTE filter (k57).  Hvis der ikke er 4G/LTE800 master i nærheden eller i retning mod Hadsten går det sikkert fint.

    Lars  smile

    #63532
    reslfj
    Deltager

    Turbo sagde
    Ved ikke, om de pæne antenner kan trække hele 6 TV’er… Men mon ikke, konen hellere vil have et pænt TV-billede end en pæn antenne? Jeg tror det…smile

    Det er antennens evne til at modtage er godt signal til at drive én antenneforstærker, der er afgørende.  En forstærker med er godt (lavt støjtal)  vil let kunne fordele en sådant antennesignal til 6 udtag – evt til 3 udtag mod 3 sløjfeudtag efterfulgt af 3 slutudtag  (fx TD263D TD260D).

    Men husk forstærkningen  let kan blive for stor.   

    Prøv lige at se på mastedatabasen.dk , om der er mobilmaster i nærheden og særligt i retning mod Hadsten (eksisterende og planlagte).  Det er LTE800 der evt. kan give problemer.

    Lars   smile

     

     

Login Registrer
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button