Hvor mange elementer på UHF-antenne? Hvilken antenne til svenske kanaler?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #57001
    tuba
    Deltager

    Har for nylig fået revet gamle antenner ned i forbindelse med renovering af tag i et-planshus.

    Streamer danske kanaler nu, men vil gerne etablere antenne-tv med antenner under taget igen – både danske og svenske kanaler. 

    De gamle antenner var nogle krabater på cirka 1m (UHF tror jeg) og 1,5m (VHF tror jeg).

    Bor i Nivå tæt på Øresund, 23 km fra Gladsaxe-sender og 30 km fra Hove-sender. Grønt område på udendørskort og uden farve på indendørskort.

    Hvor mange elementer skal en moderne UHF-antenne have i 23km afstand ved montage under tag?

    Hvilken antenne skal jeg bruge for at tage de svenske kanaler?

    #65836
    reslfj
    Deltager

    tuba sagde
    Har for nylig fået revet gamle antenner ned i forbindelse med renovering af tag i et-planshus.

    Streamer danske kanaler nu, men vil gerne etablere antenne-tv med antenner under taget igen – både danske og svenske kanaler. 

    De gamle antenner var nogle krabater på cirka 1m (UHF tror jeg) og 1,5m (VHF tror jeg).

    Bor i Nivå tæt på Øresund, 23 km fra Gladsaxe-sender og 30 km fra Hove-sender. Grønt område på udendørskort og uden farve på indendørskort.

    Hvor mange elementer skal en moderne UHF-antenne have i 23km afstand ved montage under tag?

    Hvilken antenne skal jeg bruge for at tage de svenske kanaler?

    I hvilken retning pegede antgennerne før ?

    Der sendes også Danmark fra  vandtårnet i Landkrona, der står lige ved den gamle lystbådehavn nord for byen.  Du kan let finde den hvis du downloader earth.google.com.     Der sendes herfra, fordi visse steder mellem Taarbæk og Nivå  har dårlig dækning fra Gladsaxe og Hove.  I Nivå er der imidlertid det problem at for visse lavtliggende huse  kan Hven tage alt signalet fra Landkrona.

    Skal du fange Sverige, er Hörby normalt den bedste sender.  Den står ca750m  nordøst for Sallerup og er omkring 450-500 m over havovefladen.   Kysten ved Nivå er imidlertid  kun få meter over havet, så det kan nok væe svært at fange Sverige visse steder.  Hven med sin op til 40 højde hjælper ikke og en “under taget”  antenne tror jeg ikke er godt.

    Her i Gentofte, Gladsaxe, Lyngby, anvendes for Sverige typisk en Triax Unix100 eller en anden stor antenne monteret på en mast over taget og rettet mod Hörbysenderen.     http://www.triax.dk

    http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/

    Senderen i Helsingborg er meget svagere end Hörby senderen især mod Danmark, men den er måske en mulighed, hvis du bor meget nordligt.

    Det er muligt, at du kan fange Landskrona med samme antenne og det gør det hele en del lettere.    Ellers skal du have en anden antenne mod Gladsaxe/Hove og typisk en masteforstærker, med 2 UHF indgange.

    Hvis du skal have flere vægudtag, skal du nok have en masteforstærker unde alle omstændigheder. Den skal være af støjsvag type og med en moderat forstærkning (gerne regulerbar).  Den skal helst placeres tæt på selve antennen eller lige efter antennekablet er kommet ind på loftet. 

    I den analoge tid brugte man filtre, men det kan man ikke med de mange digital muxer.  Kunsten her er at sikre at de to antenner ikke har for stor forskel i deres modtagne signal, dvs en antenne mod Gladsaxe/Hove skal være lidt mindre end antennen der skal modtage det svagere svenske signal.

    Nå, men først skal du på vandring i omegnen og se på antenner. Tale med de nærmeste naboer, der bruger antenne og så skal du se om du kan finde en placering af en antennemast.

    Lars smile

Login Registrer
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button