Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 93 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56682
    kram5610
    Deltager

    Hej

    Jeg har netop læst på Kulturstyrelsens hjemmeside, at Danmark skifter til DAB+ den 1. december 2014. Endvidere vil der ske et mux skifte (DR vil således sende på Mux 2):

    http://www.kulturstyrelsen.dk/presse-nyt/justeret-koereplan-for-digital-radio/

     

    Jeg synes ikke der har været meldt meget ud om dette? En del vil skulle have ny DAB-radio. Er dette 100% vedtaget?

     

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

    #63815
    Preben Pedersen
    Deltager

    kram5610 sagde
    Hej

    Jeg har netop læst på Kulturstyrelsens hjemmeside, at Danmark skifter til DAB+ den 1. december 2014. Endvidere vil der ske et mux skifte (DR vil således sende på Mux 2):

    http://www.kulturstyrelsen.dk/presse-nyt/justeret-koereplan-for-digital-radio/

     

    Jeg synes ikke der har været meldt meget ud om dette? En del vil skulle have ny DAB-radio. Er dette 100% vedtaget?

     

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

     

    Ja det skulle ramme ca. 600.000 modtager ud af 1.100.000 solgte enheder.

     

     

    #63817
    kram5610
    Deltager

    Preben Pedersen sagde
    Ja det skulle ramme ca. 600.000 modtager ud af 1.100.000 solgte enheder.

    Ja har jeg også lige set: http://ing.dk/artikel/hver-anden-dab-radio-bliver-ubrugelig-om-et-aar-162139

    Heldigvis har jeg kun DAB+ modtagere (som Tyskland sender i). 

     

    Bedste hilsner

     

    Morten Hesseldahl

     

    #63818
    Anonym
    Gæst

     

     DAB. Skrottet for længe siden, ringe udbud. Netradio, så kører det.

    #63819
    kram5610
    Deltager

    Niels Petersen sagde
     

     DAB. Skrottet for længe siden, ringe udbud. Netradio, så kører det.

    Her i Tyskland har vi et godt udbud…! Netradio er for ustabilt!

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #63821
    mich
    Deltager

    Mener også net radio er fremtiden

    #63822
    Anonym
    Inaktiv

    Der er et hav af de internet radio stationer der ude, der bla. også er genre opdelt med det musik de streamer, men for mange af deres vedkommende, så kommer lydkvaliteten desværre alt for kort.

    Jeg har også prøvet det her med at høre streamet musik fra flere af de utallige internet musik radio stationer der er her ude, men jeg er dybt skuffet over den lave lydkvalitet der streames med. Den gns. lydkvalitet der kun blev streamet med var på sølle 128 Kbps, hvilket dælme er lav kvalitet at streame musik i når vi skriver 2013.

    #63823
    Palleba2000
    Deltager

    Jeg synes at DAB/DAB+ skal skrottes, gammel teknologi. De skulle hellere prøve med andre sendestandarder, f.eks. DVB-T2A, bliver nok kaldt noget andet idag.

    Den bedste standard er nok det analoge FM-bånd, serlig når man kører bil.

    Netstreaming duer nok kun hvor man kan få flatrate mobilt internet, og som andre skiver, så er lydkvaliteten ofte meget dårlig på streamene. Og da netstreaming er et to-vejs system, så kommer der nok oftere udfald. 

    De digitale signaler og streaming er nok fint nok når man står stille, som f.eks. i et hus/hjem. Men i bil/båd er det nok bedst med analogt FM.

    MVH
    Palleba

    #63824
    kram5610
    Deltager

    Palleba2000 sagde
    Jeg synes at DAB/DAB+ skal skrottes, gammel teknologi. De skulle hellere prøve med andre sendestandarder, f.eks. DVB-T2A, bliver nok kaldt noget andet idag.

    Ja prøve er det rette ord! Det kan ikke passe at der konstant skiftes format. Der er nu meldt ud, at man skifter til DAB+ som er et kendt format (bruges i både Norge og Tyskland) – hvorfor tage Danmarks befolkning som gidsel ?

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #63825
    player
    Deltager

    Det er nok ikke nogen dårlig ide skiftetil DAB+ i 2014. Jeg mener jo hurtigere det går, jo mere opdager vi at det er nødvendigt også anskaffe samme modtageudstyr.

    #63833
    Fender56
    Deltager

    Jeg er helt enig, overgangen til DAB+ skal ske nu!

    Hvad hjælper det, at man kan modtage sit favorit program regionalt, i mit tilfælde “DR P4 Esbjerg” på FM, når jeg fremover kan modtage det på DAB+, uanset HVOR i landet jeg befinder mig?

    Hvis man skulle lytte til alle modstanderne af DAB/DAB+, så sad vi stadig med hovedtelefoner og lyttede på krystalapparater, når ellers vejret var til det.

    Og til alle dem som foreslår DVB-T2A eller alle mulige opfindsomme standarder. Gider i nævne 1 eneste produkt der er til salg i den standard?

     

     

    #63835
    Anonym
    Gæst

    Fender56 sagde
    Jeg er helt enig, overgangen til DAB+ skal ske nu!

    Hvad hjælper det, at man kan modtage sit favorit program regionalt, i mit tilfælde “DR P4 Esbjerg” på FM, når jeg fremover kan modtage det på DAB+, uanset HVOR i landet jeg befinder mig?

    Hvis man skulle lytte til alle modstanderne af DAB/DAB+, så sad vi stadig med hovedtelefoner og lyttede på krystalapparater, når ellers vejret var til det.

    Og til alle dem som foreslår DVB-T2A eller alle mulige opfindsomme standarder. Gider i nævne 1 eneste produkt der er til salg i den standard?

    Vil regionalradioen da ikke blive placeret i en regionalt opdelt MUX, hvor også lokalradioerne kommer?confused
     

     

     

    #63842
    fritz
    Deltager

    Fender56 sagde

    Og til alle dem som foreslår DVB-T2A eller alle mulige opfindsomme standarder. Gider i nævne 1 eneste produkt der er til salg i den standard?
     

    Alt efter opsætning vil DVB-T2A eller DVB-T2-Lite (som det hedder i dag) kunne modtages på samtlige DVB-T2 kompatible modtagere. Desværre sidder disse kun i tv, og der er ikke mange, som bruger deres tv til at høre radio.

    Du er inde på noget helt essentielt, når det kommer til nye standarder. For det er altid et spørgsmål om hønen vs ægget. Ingen vil købe en ny radio DAB+ radio, hvis der ikke bliver sendt noget DAB+ indhold. Og ingen vil sende DAB+ indhold, hvis der ikke er en masse DAB+ modtager på markedet.

    Derfor er man begyndt at tvinge DR’s FM kanaler over på DAB for at få nogle flere modtagere på markedet. Det er så politikernes håb, at alle dem der købte en ny DAB radio for at høre P1 og P2 hele døgnet, sikrede sig at denne også kunne modtage DAB+. Det må man formode, at der er god grund til at tro, da DAB+ snart er 7 år gammel. Der vil dog helt sikkert være mange, som vil brokke sig alligevel.

    #63843
    reslfj
    Deltager

    Turbo sagde

    Fender56 sagde
    Jeg er helt enig, overgangen til DAB+ skal ske nu!

    Hvad hjælper det, at man kan modtage sit favorit program regionalt, i mit tilfælde “DR P4 Esbjerg” på FM, når jeg fremover kan modtage det på DAB+, uanset HVOR i landet jeg befinder mig?

    Vil regionalradioen da ikke blive placeret i en regionalt opdelt MUX, hvor også lokalradioerne kommer?confused
     

    Jo. det er meningen og en vigtig grund til at DR bytter mux DAB1 med mux DAB2.

    Men  flere (2-4) p4 kanaler kommer nok i samme mux, fordi  mux DAB2  anvender samme frekvens i større områder end P4 regionerne.  Om  der så er  midlertidige opdelinger er en anden sag.

    Lars smile

     

    #63844
    reslfj
    Deltager

    fritz sagde

    Fender56 sagde
    Og til alle dem som foreslår DVB-T2A eller alle mulige opfindsomme standarder. Gider i nævne 1 eneste produkt der er til salg i den standard?
     

    Alt efter opsætning vil DVB-T2A eller DVB-T2-Lite (som det hedder i dag) kunne modtages på samtlige DVB-T2 kompatible modtagere. Desværre sidder disse kun i tv, og der er ikke mange, som bruger deres tv til at høre radio.

    Du er inde på noget helt essentielt, når det kommer til nye standarder. For det er altid et spørgsmål om hønen vs ægget. Ingen vil købe en ny radio DAB+ radio, hvis der ikke bliver sendt noget DAB+ indhold. Og ingen vil sende DAB+ indhold, hvis der ikke er en masse DAB+ modtager på markedet.

    Derfor er man begyndt at tvinge DR’s FM kanaler over på DAB for at få nogle flere modtagere på markedet. Det er så politikernes håb, at alle dem der købte en ny DAB radio for at høre P1 og P2 hele døgnet, sikrede sig at denne også kunne modtage DAB+. Det må man formode, at der er god grund til at tro, da DAB+ snart er 7 år gammel. Der vil dog helt sikkert være mange, som vil brokke sig alligevel.

    Det er en syg overtro, at helt ukyndig kunder og lavtlønnede sælgere kan udgøre et effektivt marked, der på nogen god eller optimal måde kan udvælge de bedste produkter.  

    Nu er der sket det at vi i Danmark skønnes at have ca 500.000 DAB+ og 600.000 DAB modtagere.  Om et års tid skal således mere end halvdelen af alle DAb/DAB+ radioer  kasseres.   Man har imidlertid  valgt at fortsætte med den basale, men meget dårlig og forældede DAB/DAB transmission – alene med den begrundelse at beskytte de eksisterende DAB radioer – og så ryger de alligevel til skrald.  

    Når der spørges om der er radioer på markedet, som anvender DVB-T2Lite (T2A), så er svaret at sådanne først komme når de skal bruges på et givet marked.  Men det vil kun være for fabrikanterne, at indkøbe DVB-T2Lite chips i stedet for DAB/DAB+ chips til montage i radioerne.    DVB-T2Lite kan bygges på ca det halve silicium areal og dermed spare både lidt købspris og mere end lidt i strømforbrug.

    Her skal man forstå at DAB+ kræver ca 3 gange højere sendestyrke for at opnå (næsten) samme robusthed som en DVB-T2Lite løsning der sendes med samme bitrate. Og ‘næsten’ fordi DAB+ selv med 3 gange sendestyrke er meget mere følsom under særlige modtage-forhold som fx indendørs, hvor signalet kommer samtidigt fx fra flere reflektioner.

    Det vil med DVB-T2Lite desuden være muligt at sende mellem 2-3 gange så høj samlet bitrate (35-50 kanaler/mux).  Men man vil også have mulighed for at udvælge nogle kanaler, modulere og sende dem meget mere robust så de kan modtages ‘i underste parkeringskælder’.  Fx  kunne P1, P4 sendes så dækningen er bedre end den nuværende FM dækning.

    Personligt synes jeg det er yderst ringe, at der ikke for længe siden er udført systematiske og teknisk kvalificerede målinger og sammenligninger af DAB+ og DVB-T2Lite  radiotransmission.

    Lars   smile

    PS!  Den nyeste protokol benævnes DVB-NGH, hvor man har udvidet DVB-T2Lite bla for modtagelse under stor hastighed og ander særlige forhold.

     

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 93 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button