CI-modul der konverterer Mpeg4 signaler til Mpeg2…

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56655
    Palleba2000
    Deltager

    Hej!

    Jeg læste engang her, tror jeg nok, på dette forum om et modul der kunne konvertere Mpeg4 signaler til Mpeg2, så man f.eks. kunne bruge sin gamle Mpeg2 DVD-Recorder lidt endnu.

    Jeg har brugt Google lidt, og tror jeg har fundet et, der hedder “Neotion NP4+ Cam”, der kan dette. Har læst at dette gav problemer med lyden hos f.eks. Boxer DK grundet HE-AAC lydformatet, men tror ikke jeg får dette problem, da de stadig bruger samme lydformat som da de sendte Mpeg2 video formatet.

    Er der nogen her der kender andre alternativer og/eller ved hvor man kan købe disse moduler i Danmark?

    MVH
    Palleba

    #63711
    avh
    Deltager

    Det er spørgsmålet om det hele taget kan betale sig at forsøge at finde et sådan CAM..

    En flexible løsning kunne være en PC-løsning,  f.eks. med dvbviewer…

    Med denne løsning kan lave sig en TV-server og afspille på andre enheder med en passende klient og f.eks. via DLNA…

    Dvbviewer kan installeres med TV-kort til dvb-t(2) og dvb-s2. Der er support af et meget bred sortiment af TV-kort…

     

     

     

    #63712

    Palleba2000 sagde
    Hej!

    Jeg læste engang her, tror jeg nok, på dette forum om et modul der kunne konvertere Mpeg4 signaler til Mpeg2, så man f.eks. kunne bruge sin gamle Mpeg2 DVD-Recorder lidt endnu.

    Jeg har brugt Google lidt, og tror jeg har fundet et, der hedder “Neotion NP4+ Cam”, der kan dette. Har læst at dette gav problemer med lyden hos f.eks. Boxer DK grundet HE-AAC lydformatet, men tror ikke jeg får dette problem, da de stadig bruger samme lydformat som da de sendte Mpeg2 video formatet.

    Er der nogen her der kender andre alternativer og/eller ved hvor man kan købe disse moduler i Danmark?

    MVH
    Palleba

    Hej,

    Jeg har sådan et kort, eller et der ligner ret meget, det hedder ikke “plus” men “extra”. Ved ikke hvad forskellen kan være. Jeg bruger ikke kortet længere. Man skal være opmærksom på at det kun er komprimeringen som kortet kan hjælpe dig med. Det skal være et SD signal som er komprimeret i MPEG4, ellers får du ingen glæde af kortet. Hvis det f.eks. er et HD signal som er MPEG4 komprimeret, så kan det meget vel være at din ældre maskine slet ikke er forberedt til et HD signal og så får du ingenting ud af besværet (måske kan du høre selve lydsporet lyden). Jeg brugte det engang til at modtage nogle russiske MPEG4 komprimerede SD udsendelser. Mit kort kan altså ikke trylle HD om til SD, det er som sagt kun komprimeringen der ændres.

    Hvis du er i nærheden af Hillerød området kan du hente kortet uden beregning, jeg bruger det alligevel ikke.

    Jeg ville gerne sætte et front og bagside billede ind her i teksten. Hvordan gør man?

    Måske kan jeg sende til dit bruger mail?

    Hilsen jens.peter.hansen

    #63713
    reslfj
    Deltager

    Palleba2000 sagde

    Jeg læste engang her, tror jeg nok, på dette forum om et modul der kunne konvertere Mpeg4 signaler til Mpeg2, …

    “Der var engang” – det er noget der ikke passer, sagde vi, da jeg var barn!

    Er der nogen her der kender andre alternativer og/eller ved hvor man kan købe disse moduler i Danmark?

    Nej, det modul var udråbt til en løsning på alle MPEG-2  problemer ( folk er/var for krampagtigt nærige til at handle rationelt og smide det gamle MPEG-2 møj ud.  Det var  opreklameret af Boxer i Sverige, “som kommer snart” – og fx i Irland af overoptimistiske forum-deltagere, der længe havde forklaret, at man i republikken Irland roligt kunne købe UK Freeview MPEG-2 udstyr.  Men det viste sig at RoI ville anvende DVB-T/MPEG-4 High Profile Level 4.0 (HD). Dan man forsøgte med Neotion kortet, var der kun problemer og dårligdomme – den manglende HE-AAC support var kun det seneste problem, der fik selv den sidste tosse til at indse, at det aldrig ville blive bare en acceptabel løsning.

    Alt  MPEG-2 udstyr i Europa er bygget til kun at behandle modtagne SD signaler. Kun MPEG-4 udstyr kan behandle   komprimerede signaler der er  720p50/1080i.   Det er her ikke et spørgsmål om at se disse HD signaler som HD, men om en manglende evne til overhovedet behandle disse HD signaler og derfor også en manglende evne til at ned-skalere sådanne HD signaler til SD.    

    I Danmark sendes DR1, DR3 og TV2-Regionerne som HD signaler MPEG-4 komprimerede – både over DTT og kabel-tv. Over kabel-tv sendes 30+ kanaler udelukkende som HD med MPEG-4.

    Dernæst sendes udover selve MPEG-4 signalet også signaleringskoder – SI information – der giver modtagerne en mængde informationer om det modtagne signal – herunder hvilken type komprimering der er tale om.  Da man i Irland (RoI) strammede op på SI signaleringen, så ophørte disse Neotion kort at virke.

    I den periode hvor der blev sende SD MPEG-4 testudsendelser med MP2 lyd i Irland (RoI), viste det sig, at  kvaliteten led skade  ved konverteringen.  Neotion kortet blev desuden meget varmt – brand varmt.

    Ovenstående er kun hvad jeg husker fra de mange indlæg jeg har læst og selv skrevet her og fx på recordere.dk .

    En gammel optager har vel heller ikke noget, der ligner den diskkapacitet, som en ny  enhed  kan tilbyde.

    Personligt finder jeg det at være tidsspilde bare at forsøge noget, som ikke overholder de pt. gældende standarder.  For mig er alt, der ikke er garanteret til at overholde specs. ubrugeligt, uanset om det virker lige  i dag.   

    I Irland prøvede folk (under de tidlige DTT tests) og sagde ‘det virker’,   men det virkede ikke dagen eller ugen efter, hvor man testede MPEG-4. Praktiske test udenfor kontrollerede laboratorier, har absolut ingen værdi udover evt. at vise, at noget med sikkerhed ikke virker.

    Lars  smile

     

    #63714
    Anonym
    Gæst

    Hvis kortet, som reslfj skriver, blive brandvarmt, så kan det vel i bedste fald gå ud over stabiliteten, eller i værste fald en stor risiko for brand i udstyret. Det sidste bør man da ikke udsætte sig selv, eller andre for.

    #63715
    reslfj
    Deltager

    Turbo sagde
    Hvis kortet, som reslfj skriver, blive brandvarmt, så kan det vel i bedste fald gå ud over stabiliteten, eller i værste fald en stor risiko for brand i udstyret. Det sidste bør man da ikke udsætte sig selv, eller andre for.

    Nu skal der 451 grader fahrenheit eller ca 232 grade C før det direkte tænder – synes jeg at huske fra en film i min ungdom –  og det kommer man dog helt sikkert ikke i nærheden af.

    Men manglende energieffektivitet, er jo også et udtryk for et gammelt og dårligt design.

    Der skete det at man i det franske parlament  omkring 2006/2007 vedtog at alle fjernsyn skulle kunne behandle MPEG-4, vist oprindeligt fra 2008.   Her var så pengemænd (Neotion), der så en mulighed for at sælge 1-3 millioner CI-kort, der kunne redde de franske MPEG-2 fjernsyn.

    Der skete imidlertid to ting.

    • Man accepterede, at det var not med MPEG-4 Main Profile (SD) uden at forstå det helt ubetinget nødvendige i, at kanalerne nødvendigvis skulle sendes i  netop én HD version (MPEG-4 High profile Level 4.0), uanset om den enkelt  modtager var stor eller lille. Det fundamentale er naturligvis at hver kanal der kun skal sendes én gang – især over DTT.   Kravet om MPEG-4 blev udsat og SD kanaler sendes fortsat i høj grad med MPEG-2 i Frankrig.
    • Man (Neotion) indså ikke, at  når man sender digitalt fjernsyn, så der selve MPEG-2/4 videokodningen nærmest det mindste vigtige. Til nød kan man forstå, at lyden også skal sendes og evt. kan sendes i forskellige formater og ofte i både stereo og fx 5.1 lyd.   Langt mere afgørende er det imidlertid, at der bliver sendt betydelige mængder information ved siden af  de MPEG-2/4 kodede pakker, der beskriver både muxens egenskaber og kanalerne og deres indhold i såkaldte metadata.  Det er meget typisk, at folk med analog tv erfaring, ikke helt forstår – eller vil forstå – den helt afgørende nødvendighed i disse ekstra informationer.  Tænk fx på en FM radio, hvor man kun modtager et analogt signal, der udover selve monolyden kun har lidt stereo og ganske lidt tekst moduleret ind på højere frekvenser, og sammenlign så med en SmartPhone, der streamer en lydkanal.  3G/4G SmartPhonen  skal først browse for at finde den ønskede kanal og dernæst forhandle og skifte mast, når man bevæger sig.  De kun 64/96 kbit/s, der  sendes og udgør selve lyden, er nærmest  det mest simple af det hele.  Det kan ikke være meget anderledes, men mange ser på verden ‘som de kender den fra tidligere’ – det holder ikke en meter*

    I Danmark vedtog politikerne også at anvende MPEG-4 til HD, men forstod åbentlyst ikke at skrive at HD betød  MPEG-4 High Profile Level 4.0  og skrække alle køberne fra at købe hurtigt og tidligt og især fra at købe andre underlødige produkter – som fx Strong8010  MPEG-4 SD only.  Strong8010 var ikke var det mindste bedre end  en MPEG-2 enhed, da  DR1 skiftede fra MPEG2 til MPEG-4 HD i januar 2012.

    Lars    smile

    * Her sætter DAB sig mellem to stole, gammel primitiv transmission, behov for  signalering  uden at give nogen stor valgfrihed (eller lydkvalitet) for lyttene. Men nu holder FM jo nok langt hen mod 2030  thumbs-up

     

     

Login Registrer
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button