Antenne-TV – DAB-antenne.

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55761
    Berndt
    Deltager

    Jeg har læst en del negative ting om DAB-radio, bl.a. ustabile signaler.

    Jeg købte for 2 år siden en lille DAB-radio til sengebordet, som erstatning for en FM-transistorradio. Men DAB-radioen kunne med sin lille stump ledning kun modtage signalerne, når den blev placeret bestemte steder i huset, hvor den bare ikke kunne anbringes permanent. Så den ligger nu i en skuffe. Man lader sig nemt friste – og dummer sig confused.

    Men er der en snedig måde at forbedre modtagelsen på, når den kun har en stump ledning og ikke et rigtigt antennestik question

    Så købte jeg i foråret en lidt mere avanceret (?) FM/DAB-radio med rigtig antennestik til FM-antennen på taget. Den har virket fint på FM, men DAB-signalerne har jeg heller ikke med denne receiver fået noget godt resultat ud af.

    Da min Sony DVD-optager med MPEG2 tuner jo går i sort efter nytår, tænkte jeg, at den UHF antenne, som den p.t. er tilsluttet, måske kan bruges til DAB-radioen i stedet – ved at vende antennen fra vandret til lodret polarisation cool.

    Vil jeg mon få nogen glæde af DAB-funktionen på den måde question – Senderen befinder sig kun 21 km fra mit hus.

    M.v.h. – Berndt.

    #61386
    reslfj
    Deltager

    Berndt sagde

    Jeg har læst en del negative ting om DAB-radio, bl.a. ustabile signaler.

    Du synes at være et praktisk eksempel på nogle af de ‘dårligdomme’, der gør at DAB kaldes forældet og ringe.

    DAB er ikke designet på en særlig god og solid måde, det har derfor ringe kapacitet og det betyder at man enten kan sende meget få kanaler eller må komprimere lyden ret meget for meget.  Man har så desuden valgt – stor fejl – at sammenbygge den u gamle lydkodning – MPEG1 level 2 audio – med selve det digital transmissionsformat og fejl retningen.  Man har så at sige støbt dem sammen med beton.

    Herved har man effektivt forhindret, at de meget  bedre lydkodninger MP3 og især AAC, HE-AAC kunne indføres.

    Det det blev for indlysende absurd selv for marketing idioterne – der ikke har hørelære som spidskompetance –  klistrede man et ekstra lag fejretning ovenpå og byggede det sammen med HE-AAC lydkodning – det der nu kaldes DAB+. 

    Ja det er bedre, men  fundamentet er stadig en dårlig 1980’er design med lav kapacitet og dårlig dækning. 

     

    Så købte jeg i foråret en lidt mere avanceret (?) FM/DAB-radio med rigtig antennestik til FM-antennen på taget. Den har virket fint på FM, men DAB-signalerne har jeg heller ikke med denne receiver fået noget godt resultat ud af.

    Da min Sony DVD-optager med MPEG2 tuner jo går i sort efter nytår, tænkte jeg, at den UHF antenne, som den p.t. er tilsluttet, måske kan bruges til DAB-radioen i stedet – ved at vende antennen fra vandret til lodret polarisation cool.

    Vil jeg mon få nogen glæde af DAB-funktionen på den måde question – Senderen befinder sig kun 21 km fra mit hus.

    M.v.h. – Berndt.

    DAB sendes slet ikke på samme frekvenser som FM radio – 87,5-108 MHz.  DAB sendes i samme VHF bånd III frekvensområde, som det analoge DR1 fjensyn anvendte i store del af landet – 174-230 MHz (+ 232,49 Mhz i Jylland), og som du skriver, sendes DAB lodret.  UHF båndene er over 470 MHz og helt uden interesse mht DAB.

    Hvis du vil have en DAB antenne, skal den være beregnet til DAB eller til TV i VHF bånd III og være monteret lodret.  Hvis du bruger almindelige vægstik med TV+Radio, skal du bruge TV udtaget til din DAB radio. 

     

    Lars  smile

     

    Min DAB radio er gemt i kælderen og vil forblive der, selvom jeg kan se sender masten kun få km væk.   FM, youSee og internettet er alt, jeg behøver hjemme – men OK det er ret træls uden P1 om aftenen i bilen.

    #61387
    nomaden
    Deltager

    engJa det er nok noget der ikke kan komme op og køre. Jeg holder mig til FM da jeg har hørt det i en bil engang og det var kun hakken og halve ting man hørte.thumbs-down. Der er også for ringe udbud af radio kanaler så det er spild af pengecrazy efter min meninglaugh

    #61390
    lytro
    Deltager

    Her kører DAB på den indbygget antenne, fint signalstyrke.

    For at modtage FM her, må jeg have en udvendig antenne.

     

    Det er jo et spørsmål om hvor man bor i forhold til de forskellige sendere.

     

    Lynge smile

    #61391
    reslfj
    Deltager

    lytro sagde

    Her kører DAB på den indbygget antenne, fint signalstyrke.

    For at modtage FM her, må jeg have en udvendig antenne.

     

    Det er jo et spørsmål om hvor man bor i forhold til de forskellige sendere.

     

    Lynge smile

    Nu står DAB senderen i Hillerød wink .   FM dækningen er i almindelighed bedre  end DAB dækningen.  Det er nogle meget kraftige FM sendere som DR benytter.

    Men 25 vest for Hove bør det nu være let nok med DAB, skulle jeg mene, hvis antennen er nogenlunde  fri.

    Jeg kan ikke forstå, at  DR  ikke sender  P1, P2, P3 og evt P4 ud via  MUX1 efter 10 januar, når den er omstillet til MPEG-4 og lyden kan sendes i god kvalitet med HE-AAC.   Det vil blot kræve 1-1,5% af den samlede bitrate, som DR har til rådighed og muliggøre at P2 sendes i superkvalitet direkte til  stuens lydanlæg.

     

    Lars     smile 

     

    PS!   P4 skal kodes og sendes i indtil 3 versioner, da nogle TV2 regioner ikke helt sammenfalder med P4's opdelign.

Login Registrer
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button