700 Mhz båndet reddet til marts 2020 – Sverige.

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56604
    reslfj
    Deltager

    Det er efter en høring, netop blevet indstillet til den svenske regering, at hele det nuværende frekvensområde i også næste licensperiode marts 2014-2020 skal anvendes til marknättet (antenne-fjernsyn).

    Det forventes, at det internationalt vedtages af ITU  i 2015 at UHF kanal 49-60 – kaldet 700 MHz båndet – kan overgå til brug for 4G/LTE700 – mere 4G bredbånd.  

    Nu har Sverige vedtaget at det tidligst kan ske efter marts 2020 (men ikke at det skal ske).

    Sveriges 7 muxer kan således fortsætte, men alle licenser skal forlænges inden 1 april 2014.   Det fremgår, at alle muxer skal omstilles til DVB-T2, idet mux1/nät1 (SVT nät1) nok bliver omstillet sidst.    

    Kravene om brug af DVB-T2 og MPEG-4 forventes at fremgå af kravene i ansøgningerne om nye 2014-2020 kanal-licenser.

    Det har været et vigtigt argument for uændret frekvenstildeling til marknättet, at det vil lette en jævnt overgang til nu teknologi. Desuden har det været vigtigt at marknättet fortsat  kan være en godt og effektiv konkurrent til kabel-tv  og satellit.

    Det vil nok betyde, at vi Danmark også vil fortsætte med  6 UHF muxer mindst lige så længe. Boxer har licens til  mux3-6 til 3 april 2020.  Hvis fx DR-mux2 blev flyttet til VHF bånd III (kaldet mux8), så ville man kunne frigøre 700 MHz båndet tidligere, men jeg tror ikke det vil ske.

    Personligt mener jeg det er ret meningsløst at anvende 700 MHz båndet til mobilt bredbånd, men der er 

     

    Lars  smile  

    PS! SVT  har ikke licens til nät1, men en direkte tilladelse fra regeringen.

    http://radioochtv.se/Documents/Uppdrag/S%c3%a4ndningsutrymme/Sandingsutrymme-marksand-tv-2014-2020.pdf?epslanguage=sv

     

     

    #63430
    martin
    Deltager

    Men før 700 MHz overhovedet kan bruges til mobildata, skal det vel aftales med nabolandende?

    Som udgangspunkt er jeg fortaler for, at 700 MHz skal bruges til mobildata. Men efter seneste auktion (800 MHz), hvor TDC fik lov til at købe forsikring på deres kobbermonopol, er jeg blevet mere skeptisk. At TDC som er den eneste leverandør i de vigtige områder, får lov til at købe 2×20 MHz på 800 MHz båndet (eneste frekvenser med landsdækkende dækning), ser jeg som en blåstempling af en forsikring af kobbernettet.

    #63431
    player
    Deltager

    Nu stiller sagen sig således, at det med aftale med nabolande, dette er allerede gjort, fordi båndet jo har været anvendt til fordele Tv, så rent signal- og andet udbredelsesmæssigt har disse aftaler forlængst været på plads.

    #63432
    reslfj
    Deltager

    martin sagde
    Men før 700 MHz overhovedet kan bruges til mobildata, skal det vel aftales med nabolandende?

    Mobilbrug af 700MHz båndet vil blive tilladt på WRC-15 i 2015. Men det forventes aftalt via EU om båndet skalbruges til bredbånd. Der er meget der kan siges dertil – både pro et contra.

    Som udgangspunkt er jeg fortaler for, at 700 MHz skal bruges til mobildata. Men efter seneste auktion (800 MHz), hvor TDC fik lov til at købe forsikring på deres kobbermonopol, er jeg blevet mere skeptisk. At TDC som er den eneste leverandør i de vigtige områder, får lov til at købe 2×20 MHz på 800 MHz båndet (eneste frekvenser med landsdækkende dækning), ser jeg som en blåstempling af en forsikring af kobbernettet.

     Salget af 800 MHz båndet til TDC har intet med faste linier eller noget kobbermonopol  at gøre. Det er også forkert at TDC har de eneste frekvenser der er landsdækkende.  Telia/Telenor har  således 10 MHz i 800 MHz, der stort set kan bruges landsdækkende.  der skal af hensyn tul DR/Boxer sendes med lidt nedsat styrke fra visse master i bebyggede områder især på Sjælland udenfor Hovedstaden. 

    Men netop i bebyggede områder med mange kunder egner fx 4G/LTE1800 sig helt fint.T&T har over 40 MHz  i 1800 MHz båndet og har netop  købt ret meget spektrum til 4G/LTE2600

    Men T&T har over 20 MHz i 900 MHz båndet, der efter aftale med myndighederne kan omstilles til 4G/LTE900 – i første omgang måske kun 10 eller 15 MHz. GSM900 bruges jo stadig en del (TDC har blot 5MHz til GSM900).

    Ligeledes har T&T  30 MHz i 3G/UTMS2100 båndet der kan anvendes til 4g/LTE2100, men licenserne til 2100 MHz  båndet tillader vist pt ikke dette.   Men en velbegrundet ansøgning vil nok ret let ændre dette.

    Der er ikke noget behov for 700 MHz båndet for at skaffe god landsdækkende dækning fra flere selskaber, det vil blot tilføre ca 50% mere kapacitet – ‘nice’, men slet ikke nødvendigt som med 800 MHz båndet, hvor man gik fra intet 4G under 1 GHz til ganske meget.

    Nogle af ovenstående frekvensbånd er netop solgt, medens andre licenser ophører i de kommende 4-8 år og skal gensælges.  Men teknologisk set er der rimeligt meget landsdækkende kapacitet og det ender ikke kun hos TDC.

    Lars  :)

    PS!  Det eksisterende kobbernet udgør en meget billig måde at give ganske høje hastigheder til op mod 40% af alle husstande. Man kan ikke med nogen rimelighed sammenligne en gammel ADSL teknologi med moderene ‘fiber til fordelerskab’ og  støjkompenseret VDSL2 de sidste 400-700 m.  

    Men hvor er villigheden til at betale?  Personlig har jeg besluttet, at 199 kr/md er ‘min max pris’ for netadgang.  Jeg skifter dog leverandør i samme øjeblik, jeg til samme pris kan få bedre service.       

     

    #63436
    evilguy
    Deltager

    martin sagde
    Men før 700 MHz overhovedet kan bruges til mobildata, skal det vel aftales med nabolandende?
    Som udgangspunkt er jeg fortaler for, at 700 MHz skal bruges til mobildata. Men efter seneste auktion (800 MHz), hvor TDC fik lov til at købe forsikring på deres kobbermonopol, er jeg blevet mere skeptisk. At TDC som er den eneste leverandør i de vigtige områder, får lov til at købe 2×20 MHz på 800 MHz båndet (eneste frekvenser med landsdækkende dækning), ser jeg som en blåstempling af en forsikring af kobbernettet.

    Heldigvis er det muligt at refarme 900 MHz til andet end 2G. Allerede i dag benytter både Telenor, Telia og teleselskabet 3 900 MHz til 3G, men der er intet der forhindre dem i at benytte frekvenserne til 4G.

    Telia/Telenor kan f.eks. starte refarme 2×10 MHz til 4G i morgen, hvis de ønsker det.

    #63437
    reslfj
    Deltager
    #63440
    martin
    Deltager

    evilguy sagde

    martin sagde
    Men før 700 MHz overhovedet kan bruges til mobildata, skal det vel aftales med nabolandende?
    Som udgangspunkt er jeg fortaler for, at 700 MHz skal bruges til mobildata. Men efter seneste auktion (800 MHz), hvor TDC fik lov til at købe forsikring på deres kobbermonopol, er jeg blevet mere skeptisk. At TDC som er den eneste leverandør i de vigtige områder, får lov til at købe 2×20 MHz på 800 MHz båndet (eneste frekvenser med landsdækkende dækning), ser jeg som en blåstempling af en forsikring af kobbernettet.

    Heldigvis er det muligt at refarme 900 MHz til andet end 2G. Allerede i dag benytter både Telenor, Telia og teleselskabet 3 900 MHz til 3G, men der er intet der forhindre dem i at benytte frekvenserne til 4G.

    Telia/Telenor kan f.eks. starte refarme 2×10 MHz til 4G i morgen, hvis de ønsker det.

    Nej, det kan de faktisk ikke. Telia har den laveste 900 MHz frekvens og Telenor den højeste – og ingen af dem har 2×10 MHz (Telia har 2×9,2 MHz og Telenor har 2×9 MHz). LTE tillader ikke, at man tager 2×5 MHz fra et område og 2×5 MHz fra et andet område, ej heller i samme frekvensbånd. Men når vi får ægte 4G ville de i teorien kunne gøre det.

    Fra nytår har Telia dog 2×11,8 MHz på 900 MHz båndet. Jeg vil dog gætte på at de vil benytte 2×10 MHz til 3G, da Telias 3G net i høj grad er baseret på 900 MHz – og de vil få brug for mere plads til 3G. Det tror jeg også vil gælde efter Telia og Telenor har slået deres 3G net sammen.

    #63441
    evilguy
    Deltager

    martin sagde

    evilguy sagde

    martin sagde
    Men før 700 MHz overhovedet kan bruges til mobildata, skal det vel aftales med nabolandende?
    Som udgangspunkt er jeg fortaler for, at 700 MHz skal bruges til mobildata. Men efter seneste auktion (800 MHz), hvor TDC fik lov til at købe forsikring på deres kobbermonopol, er jeg blevet mere skeptisk. At TDC som er den eneste leverandør i de vigtige områder, får lov til at købe 2×20 MHz på 800 MHz båndet (eneste frekvenser med landsdækkende dækning), ser jeg som en blåstempling af en forsikring af kobbernettet.

    Heldigvis er det muligt at refarme 900 MHz til andet end 2G. Allerede i dag benytter både Telenor, Telia og teleselskabet 3 900 MHz til 3G, men der er intet der forhindre dem i at benytte frekvenserne til 4G.

    Telia/Telenor kan f.eks. starte refarme 2×10 MHz til 4G i morgen, hvis de ønsker det.

    Nej, det kan de faktisk ikke. Telia har den laveste 900 MHz frekvens og Telenor den højeste – og ingen af dem har 2×10 MHz (Telia har 2×9,2 MHz og Telenor har 2×9 MHz). LTE tillader ikke, at man tager 2×5 MHz fra et område og 2×5 MHz fra et andet område, ej heller i samme frekvensbånd. Men når vi får ægte 4G ville de i teorien kunne gøre det.
    Fra nytår har Telia dog 2×11,8 MHz på 900 MHz båndet. Jeg vil dog gætte på at de vil benytte 2×10 MHz til 3G, da Telias 3G net i høj grad er baseret på 900 MHz – og de vil få brug for mere plads til 3G. Det tror jeg også vil gælde efter Telia og Telenor har slået deres 3G net sammen.

    Wow – har jeg sovet i timen? Jeg troede Telia havde adgang til 11,8 MHz på 900 MHz allerede nu??? Har de ikke haft det de sidste 2 år?

    Nej, på LTE kan man ikke bundle forskellige frekvenser, men det kan man med LTE-Advanced, som er lige på trapperne, hvilket TDC nok også satser på.

    Jeg tror ikke, at Telia og Telenor vælger at satse på at 42 Mbit på 900 MHz. Det vil være ulogisk, da deres netværk er så finmasket, at de sagtens kan nøjes med benytte DC-HSPA på 2100 MHz. Det vil være spild af ressourcer, hvis de ikke bruger 900 MHz til LTE. Det er langt mere logisk, hvis de kun benytter 5 MHz til 3G og 10 MHz til LTE og så resten til 2G på 900 MHz. Nyere 2G teknologi behøves også færre frekvenser til 2G, og flere telefoner kan i dag køre 3G til tale.

    #63461

    Det tyske Bundesnetagentur vil gerne have 700 Mhz båndet konverteret til bredbånd på bekostning af DVB-T

    http://www.digitalfernsehen.de/50-MBit-s-statt-DVB-T-BNetzA-will-Frequenzen-versteigern.103684.0.html

    #63462
    evilguy
    Deltager

    admin sagde
    Det tyske Bundesnetagentur vil gerne have 700 Mhz båndet konverteret til bredbånd på bekostning af DVB-T

    http://www.digitalfernsehen.de/50-MBit-s-statt-DVB-T-BNetzA-will-Frequenzen-versteigern.103684.0.html

    Fuldstændigt vanvittigt. Teleselskaberne har MASSER af kapacitet, hvis de udnytter de frekvenser, som de allerede har til rådighed. Specielt hvis selskaberne placerer deres master med tilstrækkelig stor tæthed, som vi f.eks. gør i Danmark.

    På pan-europæisk plan har man afsat frekvenser på både 800/900/1800/2100/2600 Mhz til mobilkommunikation, og der til kommer så f.eks. en række områder hvor der i nogle lande er muligt at skaffe flere frekvenser. Der er f.eks. på 450/2300/3500 Mhz, hvor det også er muligt at skaffe mere kapacitet.

     

    I lille Danmark har teleselskaberne set lyset, og de er begyndt at gå sammen for bedre at udnytte deres allerede tildelte frekvenser. Hvis jeg husker korrekt så har Telia og Telenor f.eks. tilsammen >200 Mhz tilrådighed, hvilket er mere end rigeligt, hvis de forvalgte frekvenserne korrekt, og hvis de benytter de mest optimale teknologier.

    Hvis 3 og TDC på et tidspunkt finder sammen, så har de en lignende pulje af frekvenser til rådighed.

    #63463
    martin
    Deltager

    Hvis 3 og TDC på et tidspunkt finder sammen, så har de en lignende pulje af frekvenser til rådighed.

    Det får de aldrig lov til. Men fra 2017 og 2019, hvor 1800 MHz og 900 MHz bliver omfordelt, vil vi måske se en mere ligelig fordeling mellem de tre teleselskaber. Det samme vil ske i 2021 hvor 2100 MHz skal fordeles igen. I 2021 vil det forhåbentligt blive fordelt, så de kan få 2×20 MHz hver og dermed kan øge hastigheden betydeligt. Med 2×20 MHz på 2100 MHz båndet, skulle de gerne komme over 100 Mbit på 3G/HSPA, hvilket vil aflaste behovet for frekvenser.

    Ofte er problemet ikke mængden af frekvenser, men den dårlige fordeling af dem. Dette problem er dog løst i 4G (ikke LTE), hvor en større frekvensblok kan bygges sammen af forskellige frekvenser. De nuværende teknologier, HSPA og LTE kræver alle at frekvensblokkende er sammenhængende.

    #63464
    martin
    Deltager

    admin sagde
    Det tyske Bundesnetagentur vil gerne have 700 Mhz båndet konverteret til bredbånd på bekostning af DVB-T

    http://www.digitalfernsehen.de/50-MBit-s-statt-DVB-T-BNetzA-will-Frequenzen-versteigern.103684.0.html

    1500 MHz som nævnes i artiklen er faktisk meget interesant og relevant. Den frekvens vil give en pæn dækning og vil øge kapaciteten betydeligt. Her kunne man evt. tilføje nogle krav, eks. at frekvensen ikke må bruges af smartphones, men at den kun er til mobilt bredbånd. Det kan måske virke lidt skørt, men ved at undgå en masse små forbindelser, vil det give højere hastighed for husstande der vælger en LTE router (eller ægte 4G, hvis standarden er klar til den tid).

    #63465
    evilguy
    Deltager

    martin sagde

    Hvis 3 og TDC på et tidspunkt finder sammen, så har de en lignende pulje af frekvenser til rådighed.

    Det får de aldrig lov til. Men fra 2017 og 2019, hvor 1800 MHz og 900 MHz bliver omfordelt, vil vi måske se en mere ligelig fordeling mellem de tre teleselskaber. Det samme vil ske i 2021 hvor 2100 MHz skal fordeles igen. I 2021 vil det forhåbentligt blive fordelt, så de kan få 2×20 MHz hver og dermed kan øge hastigheden betydeligt. Med 2×20 MHz på 2100 MHz båndet, skulle de gerne komme over 100 Mbit på 3G/HSPA, hvilket vil aflaste behovet for frekvenser.
    Ofte er problemet ikke mængden af frekvenser, men den dårlige fordeling af dem. Dette problem er dog løst i 4G (ikke LTE), hvor en større frekvensblok kan bygges sammen af forskellige frekvenser. De nuværende teknologier, HSPA og LTE kræver alle at frekvensblokkende er sammenhængende.

    Jo, hvis at “finde sammen” betyder, at de vil dele deres netværk med hinanden, så skal myndighederne nok tillade det. Men “finde sammen” som en fusion, det er nok utænkeligt.

    Men ellers har du helt ret i, at der er en chance for at frekvenserne bliver mere ligeligt fordelt i fremtiden, men 2017 og 2019 er MANGE år ude i fremtiden – specielt i telebranchen.

    Men vi kan allerede i dag se refarmingen af 1800 MHz – gad vide om ikke også 900 MHz vil blive refarmet til LTE på et tidspunkt. 2100 MHz bliver nok også refarmet til LTE inden for en overskuelig fremtid – jeg gætter på at 3 bliver tvunget til det, hvis de skal følge med de andre.

    #63466
    martin
    Deltager

    evilguy sagde

    martin sagde

    Hvis 3 og TDC på et tidspunkt finder sammen, så har de en lignende pulje af frekvenser til rådighed.

    Det får de aldrig lov til. Men fra 2017 og 2019, hvor 1800 MHz og 900 MHz bliver omfordelt, vil vi måske se en mere ligelig fordeling mellem de tre teleselskaber. Det samme vil ske i 2021 hvor 2100 MHz skal fordeles igen. I 2021 vil det forhåbentligt blive fordelt, så de kan få 2×20 MHz hver og dermed kan øge hastigheden betydeligt. Med 2×20 MHz på 2100 MHz båndet, skulle de gerne komme over 100 Mbit på 3G/HSPA, hvilket vil aflaste behovet for frekvenser.
    Ofte er problemet ikke mængden af frekvenser, men den dårlige fordeling af dem. Dette problem er dog løst i 4G (ikke LTE), hvor en større frekvensblok kan bygges sammen af forskellige frekvenser. De nuværende teknologier, HSPA og LTE kræver alle at frekvensblokkende er sammenhængende.

    Jo, hvis at “finde sammen” betyder, at de vil dele deres netværk med hinanden, så skal myndighederne nok tillade det. Men “finde sammen” som en fusion, det er nok utænkeligt.

    Men ellers har du helt ret i, at der er en chance for at frekvenserne bliver mere ligeligt fordelt i fremtiden, men 2017 og 2019 er MANGE år ude i fremtiden – specielt i telebranchen.

    Men vi kan allerede i dag se refarmingen af 1800 MHz – gad vide om ikke også 900 MHz vil blive refarmet til LTE på et tidspunkt. 2100 MHz bliver nok også refarmet til LTE inden for en overskuelig fremtid – jeg gætter på at 3 bliver tvunget til det, hvis de skal følge med de andre.

    Jeg tvivler på at de får lov til at slå deres netværk/frekvenser sammen. Så vil der kun være to netværk i Danmark og det vil staten ikke bryde sig om. Jeg tror sågar at de vil få problemer hvis de blot ville at dele antenner.

    #63467
    evilguy
    Deltager

    martin sagde

    Jeg tvivler på at de får lov til at slå deres netværk/frekvenser sammen. Så vil der kun være to netværk i Danmark og det vil staten ikke bryde sig om. Jeg tror sågar at de vil få problemer hvis de blot ville at dele antenner.

    Det er ikke det fysiske netværk, som vil spænde ben for en netværksdeling mellem TDC og 3. Myndighederne har ikke noget imod netværksdeling længere, sålænge det ikke forvrider konkurrencen, og sålænge de to selskaber ikke har adgang til data om hinandens kunder/forbrug osv. Da Telenor og Telia allerede har et samarbejde, så vil et samarbejde mellem TDC og 3 ikke skævvride konkurrencen.

     

    I Sverige har man haft to netværk i årevis uden store konkurrenceproblemer (deres bindingsperioder er dog en anden sag), og også internationalt går tendensen imod at flere og flere netværk bliver slået sammen.

     

    Hvis 3 og TDC bad myndighederne om lov i morgen, så fik de nok lov.

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button