544×576 på SD kanaler 28.2 grader øst

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56690
    Anonym
    Inaktiv

    Jeg har foretaget lidt SD optagelser fra de Engelske kanaler på 28.2 grader øst med min Dreambox DM 7020 HD.

    Skærmstørrelsen på samtlige SD optagelser er kun på 544×576. Her hjemme er vi jo vant til at det skal være 720×576.

    Så kan jeg da bedre forstå at billedkvaliteten ikke er særlig god på de SD kanaler via min Dreambox ved selv 576p output. Men det er vel forhåbentlig ikke generelt for alt der ikke er i HD via satellit, at det kun har en størrelse på 544×576 ?

    #63891

    Det er rigtigt at der er nogle britiske SD kanaler der sendes i dette format formodentlig for at gøre plads til flere kanaler (lavere bitrate).

    #63892
    Bobben
    Deltager

    Det virker som de store TV kanalene som BBC,ITV,C4,C5 alle sender full SD oppløsning (720&704 er begge full SD  oppløsning).   Virker som det helst er mindre nisjekanaler som sender i 544×576. 

    544×576 tilsvarer forresten båndbredden for godt analogsendt TV signal.

     

    #63893
    Anonym
    Inaktiv

    Ret træls, jeg kan godt forestille mig at de derved også er mindre tals kanaler for Briterne. Synd er det, for nogle af de berørte viser en del science fiction og gyser film.

    #63894
    reslfj
    Deltager

    Bobben sagde
    Det virker som de store TV kanalene som BBC,ITV,C4,C5 alle sender full SD oppløsning (720&704 er begge full SD  oppløsning).   Virker som det helst er mindre nisjekanaler som sender i 544×576. 

    544×576 tilsvarer forresten båndbredden for godt analogsendt TV signal.

     

    Der er vel ikke flere analoge kanaler til modtagelse i Vesteuropa via luften – master eller satellit.

    Rigtigt mange Freeview (antennekanaler) sendes med 544×576  for at kunne presse lidt flere kanaler ind i hver DVB-T/MPEG2 mux.   Det gælder ikke ikke hovedkanalerne, men faktisk tror jeg, at BBC Parliament  fortsat sendes sådan.

    Der er fra mange sider et ønske om at  Freesat skal sende i ca samme kvalitet som Freeview (men vist ikke noget krav).   UK gjorde jo den fejl for et par år siden, at  udgive både en  DVB-S og en DVB-S2 (FreesatHD) spec.  

    Derved fik de mange nye, men allerede teknisk forældede modtager på markedet – uden at prisen var afgørende lavere  udover i de første få måneder efter, at salget startede.

    Det er bare endnu et eksempel på, at  markedet ikke kan vælge rimeligt, når ukyndige mennesker og lavtlønnede butikssælgere skal vurdere pris og en ydelse der ændres over årene.    

    Der er megen fornuft i at lade forbrugerne afgøre om de ønsker et bestemt produkttype og mellem de udformninger de kan se, forstå og bedømme.    Men når valget står mellem nødvendigvis fælles rent tekniske parametre og ønsket om en lang levetid for produkterne, er det langt bedre, at udarbejde en standard, som produkterne skal mærkes med.

    Lars   smile

    #63960
    Anonym
    Inaktiv

    Jeg har opdaget noget der måske også kan være en grund til eks. den ringere billede kvalitet på underholdnings kanaler så som True Movies, True Drama og True Entertainment: De ligger på Eutelsat 28A

    Jeg har læst mig frem til at den pågældende satellit har signal problemer. Eutelsat har derfor flyttet deres Eutelsat 48B over på 28.2 Øst og omdøbt den til Eutelsat 28B, åbenbart med den hensigt at alt fra 28A skal flyttes over på 28B hvis A’eren begynder at skabe sig helt tosset.

    #63966
    Bobben
    Deltager

    EUTELSAT 48B ble flyttet til 28.5°E 21 August 2012 og senere omdøpt til EUTELSAT 28B.
    Både EUTELSAT 28A & EUTELSAT 28B har vært lokalisert på 28.5°E siden 21 August 2012.

    EUTELSAT har tapt frekvensrettigheter til ASTRA slik at alle transpondere i båndet 11.45-11.7GHz og 12.5-12.75GHz nå er overtatt av ASTRA 2F.  True Movies,True Drama og True Entertainment sender som du skriver fortsatt på EUTELSAT 28A men den dårlige bildekvaliteten skyldes neppe satellitten.

     

     

Login Registrer
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button