4:3 kanaler

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #56872
    martin
    Deltager

    Hvad findes der efterhånden af 4:3 kanaler på markedet?

    Selv har jeg netop opdaget at CNN og de resterende BBC kanaler er skiftet til 16:9. Så nu er min eneste 4:3 kanal TCM – så vidt jeg lige kan se. Selv har jeg YouSee – og der kan godt være nogle kanaler som jeg har overset.

    Det er dog ikke urelevant, da både BBC og CNN har været placeret i min “skrammel” kategori de seneste år, da jeg ikke lider se på rammer hele vejen rundt. Så vidt jeg kan regne ud, må både BBC og CNN havde taget skiftet indenfor de seneste måneder.

    (Jeg er godt klar over at visse CNN versioner og bla. BBC World News har sendt i 16:9 længe, men CNN int. og BBC Knowledge har sendt i 4:3 indtil for nyligt).

    Så, hvad er der efterhånden tilbage af 4:3 kanaler? Jeg kender kun YouSee’s udbud, så det kunne være sjovt at få feedback fra kunder hos andre udbydere, der kan modtage andre kanaler.

    #65057
    player
    Deltager

      Jo men det med udbydere og så formaterne.

    Serien “Hun så et Mord” hos DR1 sendes nu i 4:3, hvilket også sker fra udlandet med videre, og hvorfor nogen kan holde ud se noget på Fladskærmene med bjælker i siderne, det hverken kan eller vil jeg forstå. At DR og andre med den største fornøjelse har frataget os muligheden for fjerne side-bjælkerne,med begrundelsen at det skal man i en HDTV-Verden,  det er der mit problem ligger.

    I al min TV-Tid har jeg  ALDRIG tidligere været tvunget til se noget sådant.

    I USA og hos YouSee med mere har man vel sendt 16:9 i så mange år.

    Hvorfor kan de med 16:9 skærme så ikke “Bare acceptere at se noget lidt bredere og lavere”  Blot det fylder skærmen H E L T  U D.

    Historien fortæller nemlig at dengang man begyndte med Fladskærmene, ja så blev man tvungne (godtnok nødtvunget) men ikke desto mindre til sende tingene med hvad der svarer til fuldskærmsbilleder.  Fordi kvaliteten ellers blev så jammerligt ringe, når de sorte bjælker (for oven og for neden) var i anvendelse og skulle fjernes hos modtagerne.

    DR og andre der siger at når der sendes 4:3 i HD skal samme bjælker være der, DR siger så meget; om jeg kunne ændre herpå, nej aldrig.

    #65058
    mich
    Deltager

    Jeg mener det var i slutning af sidste år, de skiftede.  “Skrammel” kategori,    det er da de resterende SD kanaler :-)

    #65062
    Anonym
    Gæst

    Hvorfor kan de med 16:9 skærme så ikke “Bare acceptere at se noget lidt bredere og lavere”  Blot det fylder skærmen H E L T  U D.

    Fordi, så er det ikke det korrekte AR, og det skal det være. Det kan ikke være anderledes når 4:3 sendes på en HD kanal.

    #65064
    mich
    Deltager

    Jeg kan ikke forstå nogen i denne HD tid, gider at se 4:3 optagede serier på sin fladskærm. Måske på en telefon 🙂 

    #65069
    martin
    Deltager

    player sagde
    Serien “Hun så et Mord” hos DR1 sendes nu i 4:3

    Reelt set sender DR i pillar box format – altså 16:9, hvor DR tilføjer sorte bjælker i siderne.

    Mit problem med 4:3 er ikke programmer optaget i 4:3 format, men derimod 16:9 programmer – der udsendes i 4:3. Hvilket specielt gjorde sig gældende på BBC kanalerne og CNN.

    #65070
    lunddal
    Deltager

    martin sagde

    Mit problem med 4:3 er ikke programmer optaget i 4:3 format, men derimod 16:9 programmer – der udsendes i 4:3. Hvilket specielt gjorde sig gældende på BBC kanalerne og CNN.

    Nick Jr. er stadigvæk sådan.

    #65071
    lunddal
    Deltager

    mich sagde
    Jeg kan ikke forstå nogen i denne HD tid, gider at se 4:3 optagede serier på sin fladskærm. Måske på en telefon 🙂 

    Så alt tv, film og tv-serier fra mange årtier skal bare skrottes?

    Hvad så med 2.35:1 film? Dem gider du vel heller ikke se?

    #65072
    mich
    Deltager

    lunddal sagde

    mich sagde
    Jeg kan ikke forstå nogen i denne HD tid, gider at se 4:3 optagede serier på sin fladskærm. Måske på en telefon 🙂 

    Så alt tv, film og tv-serier fra mange årtier skal bare skrottes?

    Hvad så med 2.35:1 film? Dem gider du vel heller ikke se?

     

    Skrottes, nej de har vel et publikum :-)

    2.35.1 : Det er jo blot biograffilm med sort foroven og forneden, det er jo den måde biograffilmene er optaget på

    #65073
    lunddal
    Deltager

    mich sagde

    lunddal sagde

    mich sagde
    Jeg kan ikke forstå nogen i denne HD tid, gider at se 4:3 optagede serier på sin fladskærm. Måske på en telefon 🙂 

    Så alt tv, film og tv-serier fra mange årtier skal bare skrottes?

    Hvad så med 2.35:1 film? Dem gider du vel heller ikke se?

     

    Skrottes, nej de har vel et publikum :-)

    2.35.1 : Det er jo blot biograffilm med sort foroven og forneden, det er jo den måde biograffilmene er optaget på

    Ganske som 4:3 er måden det er optaget på (inkl. ældre film).

    #65074
    mich
    Deltager

    lunddal sagde

    mich sagde

    lunddal sagde

    mich sagde
    Jeg kan ikke forstå nogen i denne HD tid, gider at se 4:3 optagede serier på sin fladskærm. Måske på en telefon 🙂 

    Så alt tv, film og tv-serier fra mange årtier skal bare skrottes?

    Hvad så med 2.35:1 film? Dem gider du vel heller ikke se?

     

    Skrottes, nej de har vel et publikum :-)

    2.35.1 : Det er jo blot biograffilm med sort foroven og forneden, det er jo den måde biograffilmene er optaget på

    Ganske som 4:3 er måden det er optaget på (inkl. ældre film).

    Enig, men du kan ikke komme uden om at 4:3 er forældet, se blot de amerikanske 4:3 serier, som ikke matcher vores system PAL, men det er blot min holdning at jeg med en fladskærm og HD ikke gider at se 4:3 ´s smalle udsendelser 

    #65076
    Anonym
    Gæst

    Så på trods af du har siddet i xx år og set 4:3-tv på en lille 28″ CRT så er det ikke godt nok med pillarbox på dit 60″ tv? (eller hvad du nu har / havde)

    Så er det bedre alle andre skal se deforme billeder? Giver jo ingen mening :)

    #65078
    reslfj
    Deltager

    lunddal sagde

    Ganske som 4:3 er måden det er optaget på (inkl. ældre film).

    Men mange selv ret gamle film er vel optaget i bredere end 4:3 format og så overført til et 4:3 forhold pga.  de nu fortidige fjernsyn.

    Mon ikke mange film bliver renoveret og konverteret igen fra råfilmen til et mere 16:9 lignende format  over nogen tid ?

     

    Lars smile

    #65079
    mich
    Deltager

    reslfj sagde

    lunddal sagde
    Ganske som 4:3 er måden det er optaget på (inkl. ældre film).

    Men mange selv ret gamle film er vel optaget i bredere end 4:3 format og så overført til et 4:3 forhold pga.  de nu fortidige fjernsyn.

    Mon ikke mange film bliver renoveret og konverteret igen fra råfilmen til et mere 16:9 lignende format  over nogen tid ?

     

    Lars smile

     

    Tror du TV film og serier generelt er optaget bredere end 4:3 ? Men vel ikke i HD

    Mon de så ikke havde gjort det allerede ?

    Men serien friends er jo blevet renoveret og i HD  

    #65081
    Anonym
    Inaktiv

    reslfj sagde
     

    Men mange selv ret gamle film er vel optaget i bredere end 4:3 format og så overført til et 4:3 forhold pga.  de nu fortidige fjernsyn.

    Mon ikke mange film bliver renoveret og konverteret igen fra råfilmen til et mere 16:9 lignende format  over nogen tid ?

    Lars smile

    Jo løbende udkommer der gamle film på Blu-ray der har gennemgået en total overhaling fra de gamle råfilm, så man får dem i HD og det originale widescreen format de er filmet i. En gammel film som Forbidden Planet ser eks. hamrende godt ud på Blu-ray. For rigtig mange år siden da jeg så den på TV, her blev den kun vist i 4:3

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button