28 Øst UK spot-beam update.

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #57140
    ynord
    Deltager

    Hej

    For dem som måske stadigt er interesseret i engelsk TV fra 28 Øst, vil jeg lige henlede opmærksomheden på, at der p.t. er langt bedre signal, end der plejer at være (i hvert fald her ved “nullinien” i Østjylland).   Så hvis nogen vil eksperimentere lidt, så er det nok nu.  Ud fra nedenstående er der måske chance for bonus med antenner på >90 cm. (Jeg anvender en 1.8 m Channel-master)

    Selvfølgeligt er det lidt forskelligt fra dag til dag; men f.eks. idag (lørdag) i tungt skydække med småregn var UK spot-beam fra Astra 2E oppe at “ringe” med snr ca. 90-95 % (ca. 14 dB) i formiddags. (Normalt niveau ca. 65-70%)

    2 G og 2 F omkring 65% / 10 dB  indtil de forsvandt først på aftenen.

    BBC og ITV kanalerne m.m. går stadig fint ind hele aftenen med snr 45 % (6.5 dB)  hvilket lige er nok til at også BBC HD på 10.847 V er OK, dette er ret sjældent her på lokaliteten. 

    Det ligner altså at “hullet” når vi rammer nullinien om aftenen er på ca. – 8 dB. 

    Hvorfor UK-beamen pludseligt er blevet noget kraftigere ved jeg ikke; måske det kan være p.g.a. Amos 5 satellitten, der bevæger sig ukontrolleret mod øst, at de så flytter satellitterne lidt i sikkerhed indtil faren er overstået – hvem ved?

    #66617
    Anonym
    Inaktiv

    Den ukontrolerede Amos 5 er med ret stor sansynlighed grunden man skal pege på, hvorfor at null linien kan være blevet skubbet en smule.

    Kunne finde den her artikel ang. muglige problemer med UK TV grundet Amos 5: http://www.satandpcguy.com/blog/2016/01/3577/

    Så det kan måske tænkes at SES har flyttet lidt på Astra satellitterne på 28 Øst allerede nu, for at være på den sikre side.

    #66618
    sparrow2
    Deltager

    Placeringen af 2E ser meget normal ud:

    http://www.satellite-calculations.com/Satellite/satellitemotion.php?26/171/0/39285

     

    Så jeg tror mere på månefasen eller tilsvarende.

    Jeg bor lige på den anden side af null så jeg har det bedste signal kl ca 22 så jeg vil se om jeg har fået et dårligere signal end normalt.

    (jeg har siden 2G kom i gang ikke kunnet regne med UK beams, inden havde jeg 2F UK næsten hver aften mellem ca 2-5 timer) 

    #66633
    sparrow2
    Deltager

    ok jeg fik checket og 8/2 og 9/2 havde jeg et meget ringe signal.

    Men i dag 10/2 ser det ud som om at signalet er tilbage, måske endda bedre end normalt , det ved jeg først rigtigt om et par timer.

    #66638
    ynord
    Deltager

    Det ligner status her.  I går var det her ikke rigtigt muligt at se hverken BBC eller ITV nogle timer om aftenen.

    I aften er de gået fint igennem hele aftenen,  dog ikke f.eks Channel 5 mfl. (2 G-transponderne) De var væk ca. 19.30 til 22.30.

    Resten af dagen er der fint signal.

    Når du bor øst for null-linien (er det ved Støvring?)  kunne det vel tyde på, at footprintet ikke har flyttet sig.

    Men i hvert fald er signalet noget kraftigere her for tiden end jeg før har set.

    #66639
    Bobben
    Deltager

    Per M sagde
    Den ukontrolerede Amos 5 er med ret stor sansynlighed grunden man skal pege på, hvorfor at null linien kan være blevet skubbet en smule.

    Kunne finde den her artikel ang. muglige problemer med UK TV grundet Amos 5: http://www.satandpcguy.com/blog/2016/01/3577/

    Så det kan måske tænkes at SES har flyttet lidt på Astra satellitterne på 28 Øst allerede nu, for at være på den sikre side.

    AMOS-5 har neppe noe med saken å gjøre. AMOS-5 befinner seg i øyeblikket på 21.4 øst og driver 0.116°øst pr. døgn.  Slik det ser ut nå så passerer AMOS-5 28.2øst den 27-28 Mars. Og det er helller ikke sikkert at SES er nødt til å styre unna AMOS-5 siden den kan passere med god klaring. I geobane betyr 0.05 graders klaring hele 36.7km 

    #66643
    sparrow2
    Deltager

    Ok det ser ud til at 2E’s null har flyttet sig så meget at jeg pt er på den anden side for jeg  har et bedre signal kl 9 og 17 end om afterne.

    Jeg vil lave nogle check her i weekenden.

    Og det er jo ikke meget at satellitten skal dreje for at null flytter sig 100 km.

    Den nuværende situation er god for dig men dårlig for 80-90% af danskerne. (Jeg regner dog stadig med at der ikke er problemer på Sjælland, så meget har den nok ikke flyttet sig.)

    3 uger i Januar 2015 havde jeg 2f med HD etc uden problemer 3-7 timer om afterne med så blev de hverdag igen. 

Login Registrer
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button